Følg os på

Infrastruktur

Politisk opinion mod højhastighedstog i Sverige vokser

Publiseret

 

tgv-strasbourg-20080629-webb

Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. Foto: News Øresund

Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. De borgerlige partier Moderaterna og Liberalerna har ombestemt sig og udtalt at de ikke længere støtter planerne, eftersom det bliver for dyrt. Ifølge Trafikverket beregnes højhastighedsinvesteringen at koste 230 milliarder svenske kroner.

 Da regeringen fremlagde sin infrastrukturplan i starten af oktober indeholdte den mål om nye jernbanestrækninger for højhastighedstog, men understregede samtidig at en udbygning skal ske i ”den takt som økonomien tillader”.

Uden støtte fra de to borgerlige partier Liberalerna og Moderaterna, vil det være svært at få højhastighedsplanen gennemført. Regeringen skriver i sin infrastrukturplan, at eftersom investeringen rækker over flere mandatperioder er det centralt, at der er en bred opbakning i Riksdagen for satsningen på nye højhastighedstog.

Hvis planen bliver til noget vil højhastighedsjernbanen være klar omkring 2035-2040. Det undersøges i øjeblikket i hvilke etaper udbygningen skal foregå. Ifølge Sydsvenskan vil det først og fremmest være strækningen mellem Stockholm og Gøteborg som skal bygges og strækningen mellem Malmø og Stockholm ligger sidst i tidsplanen.

I 2014 blev en udredning sat i gang, Sverigeforhandlingen, som skal undersøge finansieringsmodeller og udbygningsstrategier for højhastighedstog, herunder også byudvikling og udbygning af øvrig infrastruktur i anknytning til højhastighedsbanen. Der er allerede indgået aftaler med flere af kommunerne langs med den planlagte strækning. Sverigeforhandlingen oplyser, at de har forhandlet frem 12 stationer og 110 000 boliger om hvilke der skal skrives konkrete aftaler.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark10 timer ago

Direktøren for svensk tænketank:”Sådan byggede København Nordens hovedstad “

Under overskriften “Sådan byggede København Nordens hovedstad” har den svenske tænketank Timbros administrerende direktør PM Nilsson skrevet en kronik i...

Infrastruktur11 timer ago

Selskab bag lyntoget Arlanda Express køber nye tog til 2,75 milliarder danske kroner

Selskabet A-Train, der driver og ejer Arlanda Express, der kører mellem Stockholm og Arlanda Lufthavn, køber syv nye lyntog, der...

Erhverv11 timer ago

Stadig recession i Skåne – og forskellene inden for amtet bliver større

Recessionen fortsætter i hele landet, også i Skåne. Men udviklingen er ikke så dramatisk som tidligere, og der er tegn...

Bæredygtighed12 timer ago

Svensk klimaundersøgelse vil afskære Østersøen fra verdenshavene

For at mindske risikoen for oversvømmelser ved Sveriges og Danmarks kyster bør der anlægges en gigantisk dæmning mellem Skagen og...

Interviews1 dag ago

Broens 25-års jubilæum: “Hvis vi gør gode ting, flytter naturen ind”

Da planlægningen af Øresundsbroen for alvor gik i gang, var mange bekymrede for, hvordan havmiljøet i Øresund ville blive påvirket....

Ejendomme1 dag ago

Valutakurs og prisforskelle gavner danskere, som køber sommerhus i Skåne  

Svenske sommerhus er billigere at købe end danske, og særligt mellem Sjælland og Sydsverige er prisforskellene markante. Det viser en...

Okategoriserade3 dage ago

Svag svensk krone og stærkt dansk arbejdsmarked sætter skub i integrationen på tværs af Øresund

Den svage svenske krone kombineret med et fortsat stærkt dansk arbejdsmarked betyder, at flere og flere pendler over Øresund for...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.