Infrastruktur
Politisk opinion mod højhastighedstog i Sverige vokser


Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. Foto: News Øresund
Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. De borgerlige partier Moderaterna og Liberalerna har ombestemt sig og udtalt at de ikke længere støtter planerne, eftersom det bliver for dyrt. Ifølge Trafikverket beregnes højhastighedsinvesteringen at koste 230 milliarder svenske kroner.
Da regeringen fremlagde sin infrastrukturplan i starten af oktober indeholdte den mål om nye jernbanestrækninger for højhastighedstog, men understregede samtidig at en udbygning skal ske i ”den takt som økonomien tillader”.
Uden støtte fra de to borgerlige partier Liberalerna og Moderaterna, vil det være svært at få højhastighedsplanen gennemført. Regeringen skriver i sin infrastrukturplan, at eftersom investeringen rækker over flere mandatperioder er det centralt, at der er en bred opbakning i Riksdagen for satsningen på nye højhastighedstog.
Hvis planen bliver til noget vil højhastighedsjernbanen være klar omkring 2035-2040. Det undersøges i øjeblikket i hvilke etaper udbygningen skal foregå. Ifølge Sydsvenskan vil det først og fremmest være strækningen mellem Stockholm og Gøteborg som skal bygges og strækningen mellem Malmø og Stockholm ligger sidst i tidsplanen.
I 2014 blev en udredning sat i gang, Sverigeforhandlingen, som skal undersøge finansieringsmodeller og udbygningsstrategier for højhastighedstog, herunder også byudvikling og udbygning af øvrig infrastruktur i anknytning til højhastighedsbanen. Der er allerede indgået aftaler med flere af kommunerne langs med den planlagte strækning. Sverigeforhandlingen oplyser, at de har forhandlet frem 12 stationer og 110 000 boliger om hvilke der skal skrives konkrete aftaler.
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø