Okategoriserade
Region Skåne kan forvente en erstatning fra staten for ID-kontrollerne – hvis EU siger OK
Region Skåne kan regne med at få erstatning for de ekstra omkostninger i forbindelse med ID-kontrollerne på rejserne med Øresundstoget fra Danmark til Sverige. Men kun hvis EU siger ja. Det skriver infrastrukturminister Anna Johansson i et brev.
”I forårets tillægsbevillingslov angiver regeringen at et rimeligt udgangspunkt er at transportfirmaerne bør få kompensation for de øgede omkostninger som følge at ID-kontroller. Der arbejdes nu på at fremlægge et forslag til en bestemmelse som regulerer formerne for udbetaling af kompensation til transportfirmaerne og regeringen undersøger samtidig mulighederne for at indføre en sådan kompensation i forhold til EU’s statsstøtteregler” skriver infrastrukturminister Anna Johansson (S) i et brev til Region Skånes ordfører Henrik Fritzon (S).
Region Skåne har krævet mindst seks millioner per måned for den periode ID-kontrollerne er i kraft. Det svarer til 72 millioner på årsbasis og er beregnet ud fra omkostningen til kontrollanter og andre meromkostninger. Pengene kan dog ikke udbetales før EU-kommisionen i Bruxelles har givet sin formelle godkendelse.

Region Skåne kan regne med at få erstatning for de ekstra omkostninger i forbindelse med ID-kontrollerne på rejserne med Øresundstoget fra Danmark til Sverige. Men kun hvis EU siger ja. Det skriver infrastrukturminister Anna Johansson i et brev. ”I forårets tillægsbevillingslov angiver regeringen at et rimeligt udgangspunkt er at transportfirmaerne bør få kompensation for de øgede omkostninger som følge at ID-kontroller. Der arbejdes nu på at fremlægge et forslag til en bestemmelse som regulerer formerne for udbetaling af kompensation til transportfirmaerne og regeringen undersøger samtidig mulighederne for at indføre en sådan kompensation i forhold til EU’s statsstøtteregler” skriver infrastrukturminister Anna Johansson (S) i et brev til Region Skånes ordfører Henrik Fritzon (S). Region Skåne har krævet mindst seks millioner per måned for den periode ID-kontrollerne er i kraft. Det svarer til 72 millioner på årsbasis og er beregnet ud fra omkostningen til kontrollanter og andre meromkostninger. Pengene kan dog ikke udbetales før EU-kommisionen i Bruxelles har givet sin formelle godkendelse. Trafikken med Øresundstogene påvirkes dels af den indre grænsekontrol ved Hyllie station hvor togene fra Danmark står stille imens grænsepolitiet kontrollerer pas og ID, og dels af ID-kontrollen som DSB og Skånetrafiken siden den 4. januar i år skal gennemføre på togstationen i Kastrup Lufthavn, hvor passagererne må stå af togene og gå igennem ID-kontrollen inden de kan hoppe på toget på den videre rejse over Øresundsbroen mod Sverige. (News Øresund)
Trafikken med Øresundstogene påvirkes dels af den indre grænsekontrol ved Hyllie station hvor togene fra Danmark står stille imens grænsepolitiet kontrollerer pas og ID, og dels af ID-kontrollen som DSB og Skånetrafiken siden den 4. januar i år skal gennemføre på togstationen i Kastrup Lufthavn, hvor passagererne må stå af togene og gå igennem ID-kontrollen inden de kan hoppe på toget på den videre rejse over Øresundsbroen mod Sverige. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge