Følg os på

Infrastruktur

Region Skånes ordfører tror på fordoblet Øresundspendling med fast HH-forbindelse

Publiseret

 

henrik_fritzon_helsingborg

Henrik Fritzon (S), Region Skånes ordfører, var klar i udmeldingerne på Nordisk infrastrukturkonferens, onsdag i Helsingborg. En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør bygges så snart som muligt, sagde han. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg drives bedst af Øresundsbro Konsortiet, og vil kunne bidrage til en fordobling af arbejdspendlingen over Øresund. Det sagde Region Skånes ordfører, Henrik Fritzon (S), på en infrastrukturkonference i Helsingborg onsdag.

Henrik Fritzon (S), Region Skånes ordfører, var klar i udmeldingerne på Nordisk infrastrukturkonferens, onsdag i Helsingborg. En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør bygges så snart som muligt, sagde han. Forbindelsen beregnes til at koste omkring 26 milliarder svenske kroner og regionen vil foretrække at den drives af samme firma som Øresundsbroen, siger Henrik Fritzon.

– Det koncept, som vi synes er det bedste, er at Øresundsbro Konsortiet også får til opgave at bygge, eje og drive en HH-forbindelse. Men man kan også tænke sig andre løsninger, hvor private kræfter involveres. Der er private firmaer som har meldt deres interesse og som mener at det er så kommercielt gangbart med en HH-forbindelse, at man kan bygge den helt på et kommercielt grundlag.

Caroline Ullman-Hammer, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, som også deltog på konferensen, tror at der kan findes fordele i at have to forbindelser hos samme firma.

– Bestemmer man sig for en ny forbindelse, ser vi det som muligt. Forvaltningsmæssigt er det helt klart at der findes synergier, siger hun og fortsætter:

– Der kan være gevinster i hvordan man opbygger vedligeholdelsen, hvordan man arbejder mest enkelt via nettet med kundekontakten. Det er både i langsigtet drift og daglig drift, siger Caroline Ullman-Hammer.

Forslaget til forbindelsen, som regionen arbejder med, er to borrede tunneller mellem Helsingør og Helsingborg. En tunnel til persontog, som går mellem bykernerne og en tunnel til biltrafik, som ligger en smule mod syd og ikke direkte mellem bykernerne. En godstunnel findes altså p.t. ikke med i planlægningen.

– Der er en del interne diskussioner i Danmark, som er koblede til en HH-forbindelse gennem transportkorridoren Ring 5. Det er derfor vi p.t. ikke har en godstogstunnel mellem Helsingør og Helsingborg med i beregningerne. Det vil forudsætte den kontroversielle udbygning i Danmark, så vi tænker i persontog og biltrafik lige nu, siger Henrik Fritzon.

I dag arbejdspendler omkring 15.000 over Sundet, og Henrik Fritzon tror at antallet kan fordobles med en fast HH-forbindelse.

– Min ambition er at vi fem år efter at forbindelsen er indviet, skal ligge på mellem 30.000-40. 000 som pendler over Sundet. Jo større område man har, hvor arbejdstagere og jobmulighederne kan matches, desto flere job kommer der, siger Henrik Fritzon.

En fast HH-forbindelse er ikke vedtaget men findes med i Greater Copenhagen and Skåne Committees fælles infrastrukturprogram, Trafikcharter, som de 79 kommuner for nyligt er kommet overens om. Henrik Fritzon tror at en HH-forbindelse kan stå klar om cirka 15 år. Men en yderligere fast forbindelse over Øresund tror han ikke rækker. Næste skridt er en metroforbindelse mellem København og Malmø.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark2 dage ago

Rugekassen BioInnovation Institute i København udvider fra bioteknologi til kvanteteknologi og grøn energi

Først var det universitetsforskningen inden for bioteknologi, der skulle have støtte til at udvikle de bedste idéer til nye virksomheder...

Bæredygtighed2 dage ago

Den svenske regerings klimapolitik kritiseres – igen

For en uge siden blev den svenske regering kritiseret af OECD for sin klimapolitik. Nu slutter Klimapolitiska rådet, som har...

Sverige2 dage ago

Fødevaregiganter boykottes af Facebookgruppe i protest mod stigende priser

I mandags indledte en Facebook-gruppe sin ugelange boykot af de store dagligvarekæder i Sverige i håbet om, at det vil...

Sverige3 dage ago

Færre svenskere får en ph.d. i teknik – svenske ingeniører er bekymrede

Færre svenskere vælger at tage en doktorgrad inden for teknik, viser en ny rapport fra Sveriges Ingenjörer. Siden 2010 er...

Kultur3 dage ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi4 dage ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur1 uge ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.