Infrastruktur
Seks nye forbindelser over Øresund 2070 i ny vision


De vil bygge seks nye forbindelser over Øresund – Skanskas administrerende direktør Pierre Olofsson og Swecos regionchef Stefan Gustafsson, der har præsenteret en ny vision for Øresundsregionen år 2070.
De vil bygge seks nye forbindelser over Øresund – Skanskas administrerende direktør Pierre Olofsson og Swecos regionchef Stefan Gustafsson, der har præsenteret en ny vision for Øresundsregionen år 2070.
– Det lyder dyrt men er ikke så meget, hvis man sætter det i relation til den svenske trafikplan, der koster mere end 400 milliarder over ti år, kommenterede Gustaf Lorentz, analysechef på Sydsvenska Industri- og Handelskammer, ved den efterfølgende debat i Øresundshuset i den svenske by Visby.
I visionen for Øresundsregionen 2070 tror Skanska og Sweco, at befolkningen stiger fra 3,8 til 4,8 millioner indbyggere.
– Befolkningen i Øresundsregionen vokser med en busfuld passagerer hver dag, sagde Pierre Olofsson, administrerende direktør for Skanska Sverige, da han præsenterede virksomhedens vision.
For at dække befolkningsstigningen behøver man en halv million nye boliger og en udbygning af regionens infrastruktur for 585 milliarder danske kroner. En satsning, som vil bidrage til, at der skabes en halv million nye job frem til 2070. De foreslår blandt andet, at der bygges seks nye forbindelser over Øresund. Mellem Helsingborg og Helsingør bygges der tre nye tunneller for biler, godstog og passagertog.
– Vi kan levere en fast HH-forbindelse allerede 2025, men så kræver det en hurtig beslutning. Og finansieringen kan vi hjælpe til med, sagde Pierre Olofsson.
De øvrige forbindelser bygges ifølge visionen mellem Malmö og København i form af en Øresundsmetro, en ny forbindelse udelukkende for højhastighedstog og noget, som de kalder for en cykelbobler.
– Vi vil bygge en supercykelsti ovenpå Øresundsbroen. Det vil være lidt svært i tunnelen, men det kan løses, sagde Stefan Gustafsson, regionchef ved den tekniske rådgivningsvirksomhed Sweco.
Cyklen, mener han, er et vigtigt og pladseffektivt samfærdselsmiddel, og han vil derfor bygge 300 kilometer vejrbestandig cykelmotorvej, især i Skåne. På Sjælland er cykelstierne allerede omfattende.
For at klare de øgede krav til samfærdslen indgår der 790 kilometer ny eller forbedret jernbane, højhastighedstog og øget fokus på havnene i visionen. Kastrup Lufthavn bliver centrum for regionens fjerntrafik og byerne må fortættes på en klimasmart måde samtidig som de grønne rum prioriteres. Rejsetiderne vil mindske kraftigt, så det vil være muligt at rejse med tog fra Stockholm til Hamburg på mindre end fem timer, mens rejsetiden Malmö-København mindsker fra 35 til 22 minutter og tiden fra Helsingborg til København halveres til 37 minutter.
For at realisere visionen håber begge virksomheder, at man kan kombinere en række forskellige finansieringsformer samtidig med, at de bemærker, at udbygningen øger grundværdierne i regionen. Fra den danske stat behøves 260 milliarder danske kroner frem til 2070, mens den svenske stat foreslås at betale 190 milliarder. Yderligere 120 milliarder foreslås komme fra trængselsafgifter i regionen, mens et fremtidigt overskud fra Øresundsbroen ventes at bidrage med 36 milliarder.
Politikerne i debatpanelet virkede glad for de storstilede visioner men delte ikke virksomhedernes tro på, at alt kan finansieres.
– I ser ingen økonomiske begrænsninger i jeres vision. Det gør vi politikere, kommenterede Karin Svensson Smith, klimaansvarlig i Miljøpartiets partiledelse.
– Det er vigtigt, at man prioriterer og gør det rette, siger Katrin Stjernfeldt-Jammeh, borgmester (Socialdemokraterna) i Malmö og tilføjede, at Malmö også i fremtiden vil satse meget på at udvikle byen og kontakterne med København. (News Øresund – Johan Wessman)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge