Arbejdsmarked
SJ truer med at nedlægge tog til København, hvis ID-kontrolloven vedtages – og Grænsehindringsrådet mangler en konsekvensanalyse

Der er en “stor risiko” for, at SJ bliver nødt til at nedlægge trafikken mellem København og Malmø, hvis det nye lovforslag, der giver den svenske regering mulighed for at genindføre ID-kontrol, vedtages. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse. Grænsehindringsrådet er også kritisk over for lovforslaget og mener, at regeringen ikke i tilstrækkeliggrad har undersøgt konsekvenserne for grænseregionerne. Dermed tilslutter både Grænsehindringsrådet og SJ sig den kritik af ID-kontrolforslaget, som blandt andet Region Skåne, Øresundslinjen, Greater Copenhagen og Snälltåget tidligere har givet udtryk for.
En forskel fra den igangværende grænsekontrol, som udføres på svensk jord af svensk politi, er, at ID-kontrollen skal foretages på dansk jord af transportvirksomhederne. Det kalder SJ’s administrerende direktør Monica Lingegård “helt urimeligt” i en pressemeddelelse.
Hun mener, at togselskabets personale mangler uddannelse til at udføre ID-kontrol; noget, hun kalder “rendyrket myndighedsudøvelse”.
– Vi må desværre konstatere, at der er en meget stor risiko for, at vi bliver tvunget til at indstille vores togtrafik mellem København og Malmø, hvis denne lov bliver en realitet og træder i kraft. Det kan også gælde for SJ’s trafik til og fra Oslo,” siger Monica Lingegård i pressemeddelelsen.
Lovforslaget, der formodes at træde i kraft den 1. marts 2024, vil give regeringen mulighed for at indføre ID-kontrol “i tilfælde af en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed i landet”.
ID-kontrol er ikke et “rimelig tiltag”, men Snälltåget vil fortsat køre tog
Snälltåget, der kører nattog til Berlin og Østrig, har også afvist forslaget. Marketingchef Marco Andersson skriver i en mail til News Øresund, at selvom de mener, at den tidligere ID-kontrol ikke var et “rimelig tiltag” og påvirkede antallet af rejsende “meget negativt”, har de ingen planer om at aflyse eller endda reducere trafikken over Øresundsbroen, hvis loven indføres:
“Vi har kørt tog i pandemien med krav til covid-certifikater og ID-krav og […] vi vil gerne være behjælpelige, men ansvaret må ligge hos politiet …”
Grænsehindringsrådet mangler konsekvensanalyse af forslaget
Grænsehindringsrådet, der arbejder for fri bevægelighed i Norden, mangler en konsekvensanalyse for grænseregionerne og mener, at forslaget vil ramme Øresundsregionen særligt hårdt. Især set i lyset af de nordiske statsministres vision om, at Norden skal være den mest integrerede region i verden i 2030.
– Hvis forslaget vedtages, kan det gå særligt hårdt ud over grænseregionerne og de cirka 45.000 borgere i Norden, der pendler til og fra arbejde over grænserne, siger Siv Friðleifsdóttir, formand for Grænsehindringsrådet, i en pressemeddelelse.
I sit høringssvar skriver Grænsehindringsrådet, at regeringen ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til tidligere undersøgelser vedrørende den ID-kontrol, der blev foretaget i 2016-17. Øresundsinstituttet kunne blandt andet påvise, at der kunne nås frem til 322.000 færre job inden for en time, mens togpendling faldt med ni pct.
Dermed tilslutter både Grænsehindringsrådet, SJ og Snälltåget sig den kritik af ID-kontrolforslaget, som blandt andet Region Skåne, Øresundslinjen og Greater Copenhagen samt Malmø Kommune har givet udtryk for.
Hverken forsvaret, den svenske sikkerhedstjeneste eller politiet har nogen indvendinger mod forslaget, fremgår det af deres høringssvar.
(News Øresund – Henrik Smångs)
Læs mere: Skånsk kritik af lovforslag om mulighed for genindførelse af ID-kontrol
Du kan læse mere om erfaringerne med ID-kontrol på Øresundsinstituttets hjemmeside her.
Alle høringssvar kan læses her.
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad
-
Forskning12 måneder ago
Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed
-
Sverige11 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Erhverv12 måneder ago
Mange virksomheder, men svært at tiltrække kapital til Skånes farmaceutiske klynge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”
-
Infrastruktur12 måneder ago
Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer