Infrastruktur
DSB håber på 10-minuterstrafik over Øresund inden jul


Skånetrafiken og DSB har nu to konkrete alternativer til hvordan ID-kontrollen ved stationen ved Københavns lufthavn kan forbedres og som de håber at kunne gennemføre i november eller december. Men først skal de gennemfør datasimuleringer og teste inden de vælger mellem alternativerne. Foto: News Øresund – Johan Wessman
En genoptagelse af 10-minuterstrafik med øresundstog i myldretiden, en mere robust trafikløsning som mindsker antallet af forsinkelser og kortere rejsetid. Sådan håber Skånetrafiken at togtrafikken over Øresund skal kunne forbedres i november eller december. I de kommende to måneder skal DSB og Skånetrafiken teste nogle alternative forslag til forbedret trafik i datasimulationer og desuden gennemføre praktiske tests. Det handler i første omgang om en ny løsning af ID-kontrollen på togstationen ved Københavns lufthavn, men også grænsekontrollerne ved Hyllie skal ses igennem.
– Vi vil forkorte rejsetiderne med tog over Øresundsbron og så handler det både om ID-kontrollerne i Kastrup og grænsekontrollerne i Hyllie, siger Skånetrafikens togchef Magnus Andersson til News Øresund.
Han betoner at det også er vigtigt at skabe et mere normalt trafikflow ved togstationen ved Københavns lufthavn så trafikken bliver ”robustere” med mindre forsinkelser og at Øresundstogene kan udnyttes bedre, gennem at slippe for at køre tomme tog på visse strækninger. Alle tog bliver ”passagertog igen” som Magnus Andersson udtrykker det. Håber er også at kunne genoptage 10-minutterstrafikken i myldretiden hvilket vil mindske trængsel på togene og lette rejsen for pendlerne. I dag er der 20 minutter mellem afgangene hele døgnet.
At Skånetrafiken og DSB nu ser på løsninger både i Københavns lufthavn og Hyllie indebærer at de tidligere planer om en koordinere ID- og grænsekontrollerne på en plads ikke p.t. virker til at være aktuelle. I første omgang er det trafikløsningen ved den underdimensionerede togstation ved Københavns lufthavn som Skånetrafiken og DSB vil ændre på.
Det har længe været kendt at Skånetrafiken og DSB har forsøgt at finde en løsning hvor ID-kontrollen af rejsende mod Sverige kan håndteres ved samme perron ved Københavns lufthavn som ankommende tog fra København. Det ville lette rejsen for de rejsende, da de slipper for at skynde sig op i lufthavnens terminalbygning og ned til næste perron. Samtidig ville det ”normalisere” trafikken for de tog der standser ved lufthavnen. Den nuværende løsning spærrer sporene i lufthavnen, så SJ’s X2000 tog fra Stockholm og DSB’s Bornholmstog til Ystad ikke kan standse der samtidig med øresundstog fra Sverige, de tvinges derfor til at køre forbi lufthavnen ved forsinkelser – til de stressede flypassagerers fortvivlelse.
Begge togoperatører er nu nået så langt i diskussionerne at de har et par alternative løsninger som skal gennemprøves gennem datasimuleringer og fysiske tests, og så handler det ikke bare om trafikoplægget men også om evakueringsmuligheder og brandsikkerhed. Torsdags i sidste uge blev forslagene forankret på politisk niveau ved et møde mellem Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt (V) og Region Skånes ordfører Henrik Fritzon (S). Ifølge Magnus Andersson skal datasimuleringer og tests gennemføres i september og oktober, så en beslutning kan træffes i første halvdel af november. Derefter regner han med at det tager nogle uger at gennemføre det udvalgte forslag. Det indebærer at de togrejsende over Øresund kan se frem til en forbedret situation inden jul og i tide til etårsdagen for indførslen af de midlertidige kontroller.
– Vi håber på 10-15 minutters kortere rejsetid sammenlignet med den annoncerede rejsetid, siger Magnus Andersson, men er nøje med at påpege at den faktiske rejsetid ikke kan forkortes lige så meget, eftersom der blev lagt ekstra marginaler ind i den nuværende officielle køreplan. I dag viser Skånetrafikens køreplan at det tager 35 minutter at køre i tog fra Malmø C til Københavns hovedbanegård og 75 minutter i modsat retning. De 40 minutters forskel i rejsetiden skyldes ID- og grænsekontrollerne.
Det findes to forskellige forslag til hvordan ID-kontrollen kan fungere på en og samme perron i Københavns lufthavn. Det forslag som ville være mest enkelt for passagererne indebærer at det ankommende tog fra København standser på den ene halvdel af perronen og at passagererne står ud og går igennem en kontrol, der findes mellem de to halvdele af samme perron. Et problem bliver så at der ikke er plads til længere tog, og at man tvinges til at nogle af dørene bagerst i toget. Andre ting som skal løses er om der kræves et hegn til ID-kontrollen eller om det rækker med bånd som i dag, det vil sige om kontrollen skal få en mere permanent udformning eller ej. At perrongen er ret smal gør at der skal tænkes over om logistikken fungerer. (News Øresund – Johan Wessman)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Ejendomme12 måneder ago
Antallet af danske sommerhusejere i Sverige fortsætter med at falde
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur11 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Bæredygtighed12 måneder ago
Ny national strategi for klimatilpasning skal effektivisere det lokale arbejde i Sverige