Infrastruktur
Skånetrafiken og DSB planlægger ti-minutters drift over Øresundsbron i december – men gennemførelsen afhænger af dansk beslutning om grænsekontrol

Som følge af coronapandemien og den danske grænsekontrol på togstationen i Københavns Lufthavn tager Øresundstogene et længere stop på stationen end tidligere. Det betyder, at Skånetrafiken og DSB fortsætter med 20-minutters forbindelse over Øresundsbron. I december planlægger de at genoptage ti-minutters driften, selv om der endnu ikke er noget nyt om en ændring i grænsekontrollen.
– Vi har været nødt til at reducere togtrafikken over Øresundsbroen på grund af beslutningen om grænsekontrol. Da pandemien startede, kunne vi kun køre et tog i timen i en kort periode, så blev det til to tog, og efter en længere periode kunne vi køre 20-minutters drift. Grunden til, at vi ikke kan øge yderligere, er, at der er truffet en beslutning om grænsekontrol ved Kastrup for trafikken til Danmark, hvilket betyder et længere stop. Begrænsningen afhænger af danske regeringsbeslutninger, og vi har ingen oplysninger om, hvornår de kan ændres. Men vi planlægger sammen med DSB at genindføre 10-minutters driften ved næste køreplansskift i december. Det er det, vi må gå ud fra i mangel af andre oplysninger, siger Mikael Espling, forretningsområdechef for tog hos Skånetrafiken, til News Øresund.
Fra uge 31, dvs. fra begyndelsen af august, har Skånetrafikken oplevet en stigning i antallet af passagerer, der krydser Øresund. Trafiknedgangen har tidligere været på 60 procent i forhold til sidste år, men fra og med uge 31 og frem har nedgangen været på omkring 40 procent.
Er der risiko for trængsel, hvis togene kører hvert tyvende minut i stedet for hvert tiende minut, som det var tilfældet før coronapandemien?
– Vi ser nogle få afgange med en belægning på 100 procent, men der er også mange afgange med en belægning på 50-60 procent i myldretiden. Vi offentliggør rejseprognoser i vores app, så rejsende kan se den forventede belægning. Det er ikke faktiske data, men et fingerpeg til at vælge en afgang, der ikke er trængsel på. Så længe trafikken kører som den skal, synes der at være kapacitet nok. Og så er det svært at sige på forhånd, om antallet af rejser vil stige mere, når flere restriktioner også fjernes i Sverige, siger Mikael Espling.
I juli i år lancerede Skånetrafiken en ny flexbillet til rejser på tværs af sundet, som giver ti billetter, der kan bruges inden for 30 dage som et alternativ til de sædvanlige pendlerkort.
– Siden august har flexbilletterne tegnet sig for otte procent af salget af periodebilletter. Salget af periodekort er steget i forhold til for et år siden og er afhængig af coronasituationen, men flexbilletten har indtaget en god plads der, siger Mikael Espling.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Infrastruktur12 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Øresund12 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år
-
Forskning12 måneder ago
Nordisk rapport: Ingen klar sammenhæng mellem valutapolitik og vækstudsving
-
Miljø12 måneder ago
Naturvårdsverket, den svenske forvaltningsmyndighed inden for miljøområdet: Sverige vil ikke nå hverken nationale klimamål eller EU-mål med de nuværende politiske beslutninger
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad