Infrastruktur
Skånetrafiken og DSB planlægger ti-minutters drift over Øresundsbron i december – men gennemførelsen afhænger af dansk beslutning om grænsekontrol

Som følge af coronapandemien og den danske grænsekontrol på togstationen i Københavns Lufthavn tager Øresundstogene et længere stop på stationen end tidligere. Det betyder, at Skånetrafiken og DSB fortsætter med 20-minutters forbindelse over Øresundsbron. I december planlægger de at genoptage ti-minutters driften, selv om der endnu ikke er noget nyt om en ændring i grænsekontrollen.
– Vi har været nødt til at reducere togtrafikken over Øresundsbroen på grund af beslutningen om grænsekontrol. Da pandemien startede, kunne vi kun køre et tog i timen i en kort periode, så blev det til to tog, og efter en længere periode kunne vi køre 20-minutters drift. Grunden til, at vi ikke kan øge yderligere, er, at der er truffet en beslutning om grænsekontrol ved Kastrup for trafikken til Danmark, hvilket betyder et længere stop. Begrænsningen afhænger af danske regeringsbeslutninger, og vi har ingen oplysninger om, hvornår de kan ændres. Men vi planlægger sammen med DSB at genindføre 10-minutters driften ved næste køreplansskift i december. Det er det, vi må gå ud fra i mangel af andre oplysninger, siger Mikael Espling, forretningsområdechef for tog hos Skånetrafiken, til News Øresund.
Fra uge 31, dvs. fra begyndelsen af august, har Skånetrafikken oplevet en stigning i antallet af passagerer, der krydser Øresund. Trafiknedgangen har tidligere været på 60 procent i forhold til sidste år, men fra og med uge 31 og frem har nedgangen været på omkring 40 procent.
Er der risiko for trængsel, hvis togene kører hvert tyvende minut i stedet for hvert tiende minut, som det var tilfældet før coronapandemien?
– Vi ser nogle få afgange med en belægning på 100 procent, men der er også mange afgange med en belægning på 50-60 procent i myldretiden. Vi offentliggør rejseprognoser i vores app, så rejsende kan se den forventede belægning. Det er ikke faktiske data, men et fingerpeg til at vælge en afgang, der ikke er trængsel på. Så længe trafikken kører som den skal, synes der at være kapacitet nok. Og så er det svært at sige på forhånd, om antallet af rejser vil stige mere, når flere restriktioner også fjernes i Sverige, siger Mikael Espling.
I juli i år lancerede Skånetrafiken en ny flexbillet til rejser på tværs af sundet, som giver ti billetter, der kan bruges inden for 30 dage som et alternativ til de sædvanlige pendlerkort.
– Siden august har flexbilletterne tegnet sig for otte procent af salget af periodebilletter. Salget af periodekort er steget i forhold til for et år siden og er afhængig af coronasituationen, men flexbilletten har indtaget en god plads der, siger Mikael Espling.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Kultur12 måneder ago
91 svenske komponister bag 5.700 opdigtede kunstnernavne på Spotify
-
Okategoriserade12 måneder ago
Øresundsdebat uge 12: Forskellige holdninger til, at Sveriges nye danske fodboldlandstræner taler engelsk
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af tyskere flytter til Sverige – “Schwedenhaus” er nyt hashtag på sociale medier
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Malmøboen Kate Plaskonis er på Berlingskes Talent 100-liste
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø får midlertidig ABBA-udstilling
-
Bæredygtighed12 måneder ago
Antallet af marsvin i Øresund og Kattegat er mere end halveret
-
Ejendomme12 måneder ago
Folketinget står foran en ombygning og får en ny indgang