Infrastruktur
Skånetrafiken anbefaler dyrere Øresundstog


Når Øresundstogtrafikken skal suppleres med bedre tog i løbet af 2023 eller 2024, kan det blive til fordel for nye motortog. Det er på trods af, at Region Skånes embedsværk har opfordret til ellokomotiver – og motortogene er beregnet til at blive 30 procent dyrere end ellokomotiverne, men er til gengæld mere fleksible på netop Øresundsstrækningen, siger Mark Fenzel, business manager for tog hos Skånetrafiken, til Sydsvenskan. Foto: News Øresund
RETTET. Når den nuværende togtrafik over Øresund skal suppleres med nyere og større tog, skal Skånetrafiken vælge mellem to forskellige togtyper. De anbefaler en type, der skal tilpasses i forhold til danske og svenske forskelle i el-systemer. Dermed ender togene med at blive dyrere for skattebetalerne, selvom Region Skånes egne trafikeksperter tidligere har opfordret til billigere løsninger, skriver Sydsvenskan.
Mange forsinkelser og aflyste tog har efterhånden påvirket mange rejsende mellem København og Malmø. Kun 52 procent af de rejsende på strækningen er tilfredse, hvilket er et ”alarmerende lavt niveau”, siger Skånetrafiken ifølge Sydsvenskan.
Og med tiden bliver det kun værre. Ifølge Skånetrafikens fremskrivninger af passagertrafikken vil Øresundstogene overskride maksimal kapacitet allerede i 2020. Derfor godkendte det Regionale Udviklingsnævn i Region Skåne sidste år en ny trafikstrategi, System 3, hvilket indebærer et budget på 1,85 milliarder svenske kroner til indkøb af tog.
I System 3 opfordrer Region Skånes embedsmænd til, at man køber nye dobbeltdækkede ellokomotiver: ”Ved at gå til tysk standard med dobbelt strømsystem i stedet for svenske specialkonstruktioner kan indkøbsomkostningerne begrænses takket være større produktionsmængder”, lyder det i rapporten.
Svenske specialkonstruktioner henviser til den tilpasning, der skal udføres på togene for at blive kompatible med både danske og svenske el-systemer. De anbefalede, dobbeltdækkede ellokomotiver er på forhånd kompatible på begge sider af Sundet, hvorfor der også er penge at spare i den sammenhæng.
Skånetrafiken har dog på trods af anbefalingerne valgt at undersøge muligheden for motortog – en togtype, hvor hver enkelte vogn har egen motor – som netop har behov for specialiseret og omkostningstung tilpasning for at kunne køre mellem Danmark og Sverige. Det skulle koste yderligere 400 millioner svenske kroner svarende til en slutpris, der er 30 procent dyrere end ellokomotiverne, viser en sammenligning, togproducenten Bombardier har gennemført, som Sydsvenskan har fået indblik i.
Der er dog en lang række fordele ved at have motortog på Øresundsstrækningen frem for ellokomotiver, siger Skånetrafikens business manager Mark Fenzel som forsvar til Sydsvenskan. For det første accelererer motortog hurtigere. For det andet gør muligheden for at adskille togvognene og køre dem separat det enklere at planlægge regional togtrafik. For det tredje kan det være belejligt at kunne sætte ekstra vogne på, eller tage ekstra vogne fra, alt afhængig af, hvad den givne trafiksituation har behov for.
På den måde argumenterer Mark Fenzel for, at der er relativt lille forskel mellem de to scenarier set ud fra et økonomisk perspektiv, siger han ifølge Sydsvenskan. Et andet argument for at købe motortog er, at der allerede eksisterer aftaler på området, hvilket gør processen hurtigere til gavn for trafikken og de rejsende, siger han til Sydsvenskan.
De nye tog var projekteret til at stå klar allerede fra næste år. Skånetrafikens seneste udmelding er dog, at de nye tog tidligst kan forventes at stå på skinner i 2022 – dog er et mere realistisk gæt, at de er klar 2023 eller 2024, skriver Skånetrafiken i en forundersøgelse ifølge Sydsvenskan.
(News Øresund)
Fakta – System 3
De nye tog, der skal supplere Øresundstogtrafikken, er en del af Skånes nye trafikplan, System 3. En del af System 3 er en ambition om at fordoble antallet af togrejsende sammenlignet med billister i perioden 2006-2030 samt imødekomme fremtidens kapacitetsproblemer.
For at indfri de ambitioner har Region Skånes kollektivtrafiknævn blandt andet foreslået, at man køber nye tog, der kun kører i København og Skåne for at forenkle togtrafikken. For at det nye system skal kunne aflaste fremtidige kapacitetsproblemer, skal de nye tog desuden kunne rumme 800-900 passagerer. Den samlede pris for System 3 er beregnet til at blive 1,85 milliarder svenske kroner.
Kilder: Region Skånes beslutningsforslag 11/17 og Region Skåne beslutningsforslag 06/12
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark6 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur12 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø
-
Samfund12 måneder ago
Konjunkturen i Øresundsregionen: Dansk BNP falder i første kvartal – boligbyggeriet i Sverige steg i første kvartal
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af svenske sygeplejersker kan gå i strejke den 4. juni – ønsker kortere arbejdstid