Følg os på

Politik

Skånske politikere ønsker billigere togrejser over Øresund

Publiseret

 

Den 2. september 2022 arrangerede Facebook-gruppen "Øresundspendler i klemme mellem 2 lande" en direkte valgdebat med syv skånske politikere i Øresundsinstituttets tv-studie i Malmø. Deltagerne var fra venstre: Moderator Marie Irgens, Niels Paarup-Petersen (C), Sara Wettergren (L), Vilmer Andersen (V), Patrick Sackner Christensen (KD), Kami Petersen (MP), Noria Manouchi (M), Leif Jakobsson (S). Pia Jacobsen, stifter af FB-gruppen Øresundspendler i klemme mellem 2 lande, deltog også. Foto: News Øresund - Anne Slot Einarsson

Problemerne med forsinkede tog, trængsel og dyre billetter var de varmeste emner, da Øresundsspørgsmålet blev debatteret i en direkte debat op til valget. Der blev også fremsat flere forslag om socialsikrings- og skatteændringer med det formål at gøre det lettere for pendlere. Debatten var arrangeret af Facebook-gruppen “Øresundspendler – i klemme mellem 2 lande”.

Det er alt for dyrt at rejse over sundet, og togene er alt for ofte forsinkede. Det tilkendegav de skånske politikere, der deltog. Men der var delte meninger om, hvem der har ansvaret for, at de nye togsæt ikke er kommet på plads i tide til at erstatte de Øresundstog, der er blevet forældede – Alliance, det nuværende regionale styre eller det tidligere rød-grønne samarbejde.

Togruten mellem Malmø og København viste sig at være den næst dyreste i Europa.

– Det er den næst dyreste, men også den med flest forsinkelser. Problemet er, at togene er for gamle, og det er dybest set ikke muligt at opretholde kvaliteten med den alder og slitage, siger Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot fra Centerpartiet.

Miljöpartiet er parate til at sænke priserne, især for studerende, men påpegede, at der ikke er tilstrækkelig kapacitet til at rumme flere rejsende.

– Det er en uholdbar situation lige nu. Vi skal have flere tog på plads og snart, siger Kami Petersen, der er kommunalpolitiker fra Miljöpartiet.

 

Forslag til ny prismodel

Regionspolitiker Vilmer Andersen fra Vänsterpartiet mener, at det er på høje tid, at Danmark og Sverige begynder at forhandle om en ny prismodel og fjerner den årlige regulering af prisen for at rejse med tog over broen.

– Vi vil gå tilbage til forhandlinger om prissætning i forhold til den kvalitet, man har, og som man tilbyder pendlerne, siger han.

Leif Jakobsson, tidligere riksdagsledamot for Socialdemokraterna, mente personligt, at det er alt for dyrt at rejse over sundet. Han pegede også på, at hans parti har foreslået at lade Region Skåne overtage driften af togtrafikken. Han mente også, at Øresundsforbindelsen var blevet en “cash cow”.

– Region Skåne malker Øresundsforbindelsen, fordi det sammenlignes med, hvad det ville koste at køre bil, siger han.

Skånske politikere fra alle parlamentariske partier, undtagen Sverigedemokraterna, deltog i livedebatten. Interessant nok havde alle deltagerne på en eller anden måde familieforbindelser over sundet; enten som født i Danmark og nu bosat i Sverige, eller gennem oplevelser af at have et familiemedlem, der arbejder eller har arbejdet i Danmark.

 

Fler bör kunna utnyttja bank-id

Även socialförsäkring, skatt och bank-id var frågor som blev omdebatterade under debatten, som livesändes från Øresundsinstituttets tv-studio i Malmö.

Olika förslag lades fram, bland annat ett om en Öresundsspecifik inkomstförsäkring som ska skydda pendlarna. Framför allt ansåg politikerna att regelverken kring socialförsäkringen behöver göras om sedan hemarbete blivit allt vanligare till följd av coronapandemin. När det gäller bank-id, för att göra det möjligt för danskar att utföra digitala tjänster i Sverige, så ansåg flera partier att marknaden för det behöver öppnas upp samt att ett statligt alternativ till bank-id införas.

Se tv-debatten i efterhand

(News Øresund – Erik Ottosson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 uge ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 uge ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 uge ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 uger ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.