Danmark
Skatten på danske elbiler forhøjes kraftigt i 2020 og 2021
Det bliver dyrere at eje en elbil i Danmark de kommende to år. Skatten forhøjes og samtidig fjernes bundfradraget, som sikrer at elbiler i den lavere prisklasse er helt afgiftsfri. Bilejerforeningen FDM tror at de forhøjede afgifter kan få elbilssalget til at stoppe kraftigt op, skriver Berlingske.
I dag finns det omkring 850 registrerade elbilar i Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner, skriver Berlingske. Elbilsförsäljningen har tagit fart i Danmark efter att ha legat på en låg nivå i flera år. Det beror bland annat på att den danska staten har subventionerat elbilsägande genom lägre skatter och möjligheter till avdrag. I år har den som skaffat en elbil bara behövt betala 20 procent av registreringsavgiften för bilen, och dessutom kan man göra avdrag på 40 000 danska kronor i ett så kallat grundavdrag.
Nu planerar regeringen flera avgiftshöjningar. Bland annat får elbilsägare istället betala 40 procent av registreringsavgiften, och 2021 höjs den nivån till 65 procent. 2021 planeras även grundavdraget tas bort. För Danmarks mest sålda elbil, Tesla Model 3, innebär det att registreringsavgiften ökar från 4 000 DKK i år till 140 000 DKK under 2021.
Bilägarföreningen FDM tror att ändringarna kan bromsa elbilsförsäljningen i Danmark. Framför allt kommer det att innebära att bilar i mellanklassen, inte längre kommer att vara avgiftsfria.
– Vi ser faktiskt in i en marknad de kommande 13-14 månader, där vi bara ser prisökningar. Alltså inte bara på de dyra bilarna, men på längre sikt även på bilarna i mellanklassen, säger Ilyas Dogru, konsumentekonom, till Berlingske.
Flera kommuner i Danmark har det senaste året tagit beslut för att underlätta för elbilsägande, bland annat genom gratis timparkering och fler laddstolpar. Många frågar sig nu varför regeringen höjer avgifterna.
– Vi borde arbeta i samma riktning och främja elbilar så långt det går. Det vill säga att kommunerna gör det smidigt och attraktivt, och att regeringen tar bort avgifterna för elbilar, säger Simon Aggesen (K), borgmästare i Frederiksbergs kommun till Berlingske. (News Øresund)
-
Samfund4 måneder agoFødselsraten stiger i Danmark efter flere års tilbagegang
-
Arbejdsmarked8 måneder agoAndelen af personer, der modtager offentlig forsørgelse i Sverige, er på det laveste niveau siden 1970’erne – analytiker og journalist skriver en bog, der skal give et retvisende billede af Sverige.
-
Arbejdsmarked10 måneder agoArbejdsgivere tilfredse efter svensk-dansk jobmesse for stillinger inden for pleje i Helsingør
-
Infrastruktur10 måneder agoTil foråret begynder togene at køre direkte mellem København og Prag
-
Sverige10 måneder agoFordoblet kompensation til værnepligtige skal sikre det svenske forsvars fastholdelse af personel
-
Øresund12 måneder agoSydsvenskan: “Öresundsbron er dyrest i verden at køre over”
-
Danmark7 måneder agoRegeringen og støttepartier indfører aldersgrænse på 15 år for sociale medier
-
Arbejdsmarked7 måneder agoFlere i pensionsalderen fortsætter med at arbejde end tidligere – både i Danmark og Sverige
