Infrastruktur
Svensk nattog til Bruxelles og Hamburg kan afgå fra august 2022

Nattog som kører sovende passagerer mellem Malmø og Bruxelles og Stockholm og Hamburg kan snart blive en realitet. På dansk side bydes nattogssatsningen velkommen og der kan måske blive tale om en medfinansiering, ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S). Næste skridt er at Trafikverket skal finde en togoperatør som kan køre driften sydpå fra den dansk-tyske grænse.
Ambitionen fra den svenske regering er at nattogstrafikken skal være i gang senest 1. august 2022 og som udgangspunkt i en fireårsperiode, men med mulighed for at blive forlænget med to år. Den svenske regering har givet besked om at satsningen støttes med 400 millioner svenske kroner, og den præcise fordeling af pengene skal præsenteres senere i efterårets budget. De strækninger som skal trafikkeres er mellem Malmø og Bruxelles og Stockholm og Hamburg, ifølge Trafikverkets plan. Togene kommer til at køre igennem Danmark, og Benny Engelbrecht ser frem imod et samarbejde omkring satsningen.
– Nattoget er et klimavenligt alternativ til flyet eller bilen, når vi skal ud i Europa. Det er bestemt gode nyheder fra vores svenske naboer, og jeg ser frem til et fortsat godt samarbejde med dem om projektet, siger han i en skriftlig udtalelse til Ritzau. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge