Følg os på

Infrastruktur

Svenske højhastighedstog forventes at blive billigere end tidligere beregnet

Publiseret

 

TGV-Strasbourg-20080629-webb

De franske højhastighedstog TGV. Foto: News Øresund

Nye beregninger fra Trafikverket viser at højhastighedsjernbanen mellem Stockholm og Gøteborg/Malmø vil koste 230 milliarder kroner at bygge. Det er i det nedre spænd på 190-320 milliarder kroner, som blev vist i tidligere beregninger fra december sidste år. 

Trafikverket præsenterede de nye beregninger i denne uge, der er udarbejdet på anmodning fra Sverigeforhandlingen. Omkostningerne for højhastighedstogene lander dermed på 230 milliarder kroner (plus/minus 30 milliarder kroner). Desuden præsenteredes omkostningerne til et alternativ, hvor de statslige stambaner, Södra og Västra, opgraderes. For at kunne køre tog med 200 km/t, er det nødvendigt at investere 90 milliarder kroner (plus/minus 15 milliarder kroner), og for at kunne køre tog med 250 km/t, beregnes en pris på 130 milliarder kroner (plus/minus 20 milliarder kroner).

– En højhastighedsjernbane skaber nye forbindelser og muligheder for udveksling og vækst i nye større regioner. Den øger kapaciteten og skaber et mere robust jernvejssystem med højere troværdighed for mennesker og gods. En opgradering af de eksisterende stambaner med udbygning af spor på flere strækninger, giver muligheder for udvikling af storbysregioner. Vi får også styrket kapaciteten, men ikke i samme udstrækning som i højhastighedsalternativet, siger Lena Erixon, generaldirektør hos Trafikverket i en pressemeddelelse.

Omkostningsberegningerne vil de kommende måneder blive komplementeret med flere forskellige analyser af gevinsterne for samfundet, og til efteråret forventes en samlet præsentation. (News Øresund)

Læs mere: Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur2 timer ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed7 timer ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik7 timer ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur7 timer ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv1 dag ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed24 timer ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund1 dag ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.