Følg os på

Bæredygtighed

Sverige importerer slagteaffald for at tanke biobrændstoffer – tvivl om klimafordel

Publiseret

 

Det, der ikke er synligt på billedet – slagteriaffaldet – importeres og bruges som biobrændstof i Sverige. Foto: Johan Wessman/News Øresund

For at opfylde reduktionsforpligtelsen, altså blandingen af vedvarende brændstoffer i diesel og benzin, importerer Sverige store mængder slagteriaffald fra andre lande, skriver Dagens Nyheter.  I 2021 bestod 68 pct. af biobrændstofferne af såkaldte “hydrogenerede vegetabilske olier”, men som mestendels bestod af slagteriaffald fra svin og kvæg. Godt en tiendedel kom fra Sverige, mens den største mængde skulle importeres af andre lande i Europa.

Klimagevinsten ved slagteaffald som biobrændstof er også omstridt, siger Stefan Wirsenius, der er lektor i miljø- og ressourceanalyse af landbrugssystemer hos Chalmers, som DN har talt med. Efterhånden som efterspørgslen stiger, skaber det kædereaktioner i andre sektorer, da animalsk fedt ofte indgår i kosmetik, kemikalier og hundemad.

Regeringen vil øge den indenlandske produktion af biobrændstoffer, og i 2030 forventer den svenske energistyrelse, at to tredjedele kan bestå af skovråvarer. Men her sættes der også spørgsmålstegn ved klimagevinsten: Greenpeace påpeger i en rapport, at biobrændstoffer på kort tid giver øgede udledninger end fossile brændsler under den forudsætning, at det tager 50-100 år for en skov i vækst at kompensere for udledninger under fældning og forbrænding.

Stig-Olof Holm, lektor i økologi ved Umeå Universitet og tidligere involveret i miljøorganisationen Skydda Skogen, beskyt skoven, mener også, at skoven vil generere mere klimagevinst, hvis den får lov til at blive stående for at binde kuldioxid.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 dag ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige3 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur4 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark4 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund4 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark3 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.