Energi
Sveriges indtræden i NATO vil få konsekvenser for både energiforsyning og infrastruktur

Det kan blive sværere at bygge ny havvind i Østersøen, og den svenske toginfrastruktur skal opgraderes betydeligt, især i øst-vestlig retning. Det kan være nogle af konsekvenserne af en svensk NATO-indtræden, skriver henholdsvis Dagens Industri og Svenska Dagbladet.
Med Sveriges optagelse i NATO vil forsvarsinteresserne i Østersøen vokse, hvilket kan gøre det vanskeligere at bygge ny havvind. Det mener Ebba Busch, energi- og erhvervsminister og partiformand for Kristendemokraterne, ifølge Dagens Industri:
”Med havvind følger naturligvis langt større forsvarsinteresser og dermed også en langt større risiko for, at Försvaret siger nej, siger hun til avisen.
Jernbanen skal opgraderes
Samtidig skal vigtige veje og jernbaner i Sverige renoveres, skriver Svenska Dagbladet. I dag kan de ikke måle sig med “hurtig militær mobilitet, der kan blive nødvendig i tilfælde af en konflikt”, noget Försvarsberedningen har advaret om i flere rapporter. Der sidder repræsentanter fra alle otte partier i Riksdagen i Försvarsberedningen.
Præcis hvilke strækninger, det drejer sig om, er ikke klart, men en række områder er af Försvarsberedningen blevet identificeret som strategisk vigtige. Det handler primært om jernbanerne i øst-vestlig retning mellem Norge, Sverige og Finland.
Sveriges sydlige havne kan blive militært vigtige
SvD har talt med Per Skoglund, lektor og ekspert i logistik ved det svenske Försvarshögskolan, som har peget på otte områder, der skal opgraderes, primært i Nordsverige, men også strækningen Halmstad-Kalmar og E22 fra Malmø til Norrköping.
Göteborg Havn er også identificeret som vigtig for at kunne forsyne civilsamfundet, hvilket gør “havnene andre steder i syd vigtigere ud fra et militært perspektiv”, ifølge Per Skoglund. (News Øresund)
Vigtige sektioner, der muligvis skal opgraderes:
Jernmalmbanen og strækningen Narvik-Luleå
Trondheim – Sundsvall
Halmstad – Kalmar
Göteborg Havn (og havne mod syd)
Malmø – Norrköping
Inlandsbanan
Oslo – Stockholm
Haparanda – Kemi
Kilde: SvD, Per Skoglund
-
Danmark6 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark12 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Samfund12 måneder ago
København ikke længere blandt verdens 10 dyreste byer at bo og arbejde i
-
Erhverv12 måneder ago
Microsoft investerer 34 milliarder i Sverige inden for cloud-tjenester, AI og et boost af AI-kompetencer
-
Danmark12 måneder ago
København skaber et verdensledende innovationsdistrikt med fokus på life science og kvanteteknologi
-
Ejendomme8 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Danmark12 måneder ago
Endnu en dansk færgerute bliver svenskejet – Gotlandsbolaget køber ruten København-Oslo af DFDS
-
Øresund12 måneder ago
Sverige fejrer på fredag midsommeraften – som svarer til Skt. Hans Aften