Følg os på

Energi

Sveriges indtræden i NATO vil få konsekvenser for både energiforsyning og infrastruktur  

Publiseret

 

De svenske jernbaner kan ikke klare de "hurtige militære bevægelser, som ville være nødvendige i tilfælde af en konflikt", mener Forsvarsudvalget. Foto: Johan Wessman/News Øresund

Det kan blive sværere at bygge ny havvind i Østersøen, og den svenske toginfrastruktur skal opgraderes betydeligt, især i øst-vestlig retning. Det kan være nogle af konsekvenserne af en svensk NATO-indtræden, skriver henholdsvis Dagens Industri og Svenska Dagbladet.

Med Sveriges optagelse i NATO vil forsvarsinteresserne i Østersøen vokse, hvilket kan gøre det vanskeligere at bygge ny havvind. Det mener Ebba Busch, energi- og erhvervsminister og partiformand for Kristendemokraterne, ifølge Dagens Industri:

”Med havvind følger naturligvis langt større forsvarsinteresser og dermed også en langt større risiko for, at Försvaret siger nej, siger hun til avisen.

Jernbanen skal opgraderes

Samtidig skal vigtige veje og jernbaner i Sverige renoveres, skriver Svenska Dagbladet. I dag kan de ikke måle sig med “hurtig militær mobilitet, der kan blive nødvendig i tilfælde af en konflikt”, noget Försvarsberedningen har advaret om i flere rapporter. Der sidder repræsentanter fra alle otte partier i Riksdagen i Försvarsberedningen.

Præcis hvilke strækninger, det drejer sig om, er ikke klart, men en række områder er af Försvarsberedningen blevet identificeret som strategisk vigtige. Det handler primært om jernbanerne i øst-vestlig retning mellem Norge, Sverige og Finland.

Sveriges sydlige havne kan blive militært vigtige

SvD har talt med Per Skoglund, lektor og ekspert i logistik ved det svenske Försvarshögskolan, som har peget på otte områder, der skal opgraderes, primært i Nordsverige, men også strækningen Halmstad-Kalmar og E22 fra Malmø til Norrköping.

Göteborg Havn er også identificeret som vigtig for at kunne forsyne civilsamfundet, hvilket gør “havnene andre steder i syd vigtigere ud fra et militært perspektiv”, ifølge Per Skoglund. (News Øresund)

Vigtige sektioner, der muligvis skal opgraderes:

Jernmalmbanen og strækningen Narvik-Luleå

Trondheim – Sundsvall

Halmstad – Kalmar

Göteborg Havn (og havne mod syd)

Malmø – Norrköping

Inlandsbanan

Oslo – Stockholm

Haparanda – Kemi

Kilde: SvD, Per Skoglund

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade1 dag ago

Den svenske regering vil leje fængselspladser i Estland

Sverige vil leje op til 600 fængselspladser i Estland for at lette byrden for det svenske fængselsvæsen. For at aftalen...

Danmark1 uge ago

Den svenske regering forbereder dansk-svensk undersøgelse af ny fast forbindelse over Øresund

Den svenske regering har givet en undersøger til opgave at klarlægge, hvordan en bilateral udredning om en ny forbindelse over...

Danmark6 dage ago

København undersøger otte mulige nye metrolinjer, heriblandt en Øresundsmetro til Malmø

Efter en screening foretaget af Metroselskabet har et politisk flertal i København besluttet, at otte mulige nye metrolinjer skal undersøges...

Infrastruktur1 uge ago

Ny rapport: sådan skal Arlanda Lufthavns konkurrenceevne styrkes

Mens Kastrup Lufthavn vinder terræn i Norden, ser det anderledes ud for Stockholms lufthavn Arlanda, som har tabt passagerer de...

Sverige1 uge ago

Færre børn betyder, at Malmø sænker befolkningsprognosen

For nogle år siden talte man om den kommende halvmillionby Malmø. Nu konstaterer Sydsvenskan, at ”Malmøs babymangel fortsætter – langt...

Sverige1 uge ago

Lund tiltrækker flere og flere udenlandske studerende

Flere og flere internationale studerende søger mod Sverige – og interessen for Lunds Universitet er større end nogensinde. Op til...

Danmark6 dage ago

Svensk erhvervsavis: 121 milliarder DKK investeres i dansk medicinalindustri

Den danske medicinalindustris succes med Novo Nordisk i spidsen har forvandlet Danmark til en industrination, hvilket fremhæves i det svenske...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.