Følg os på

Øresund

Sydsvenskan: “Öresundsbron er dyrest i verden at køre over”

Publiseret

 

Sydsvenskan viser i en international sammenligning, at Øresundsbroen er den dyreste i verden at køre over i bil – hvis du ikke har en rabataftale og derfor skal betale for en enkeltrejse. Foto: News Øresund

Da den svenske avis Sydsvenskan, i en AI-understøttet sammenligning, undersøgte omkostningerne ved at køre i bil over verdens broer med en enkeltbillet, er Öresundsbron den dyreste med en pris på 750 svenske kroner. Når Öresundsbrons administrerende direktør Linus Eriksson kommenterer prisen, påpeger han, at “broer aldrig er gratis”, samt at Öresundsbron ikke er betalt via skatteindtægter, men af lån, der tilbagebetales gennem overskud. “Hver eneste krone, som vi, der har rejst over, har betalt, siden broen blev indviet for 25 år siden, er gået til at betale for drift, renter og lån.”

En enkeltrejse over Øresundsbroen koster 750 SEK, hvilket kan sammenlignes med 262 SEK pr. enkeltrejse for dem, der underskriver ØresundGO-aftalen, som har et årligt gebyr på 565 SEK. I Sydsvenskans sammenligning vises prisen på en enkeltrejse i svenske kroner. En af årsagerne til den høje pris beregnet i svenske kroner er den svage svenske valutakurs. Øresundsbroens normalpris er fastsat i danske kroner og udgør 510 kr. for en enkeltrejse i bil.

Verdens fem dyreste broer
(pris for enkeltrejse i bil omregnet til SEK)

  1. Øresundsbroen, Danmark-Sverige: Pris 750 SEK
  2. Kobe-Awaji-Naruto Expressweay, Japan: Pris 364 SEK
  3. Confederation Bridge, Canada: Pris 353 SEK
  4. Storebæltsbroen Danmark: Pris 339 SEK
  5. Nishi-Seto Expressway, Japan. Pris: 328 kr

Kilde: Sydsvenskan ved hjælp af Chat GPT Deep Research

I en anden artikel fremhæver Sydvenskan, at ejeren af Øresundsbroen, det dansk-svenske statsejede Øresundsbro Konsortiet, fik et rekordoverskud sidste år. Af omsætningen på 2.378 millioner DKK var 1.636 millioner DK overskud før værdiændringer. Det giver en overskudsgrad på 69 procent.

Da avisen interviewer Øresundsbro Konsortiets administrerende direktør Linus Eriksson, peger han på flere årsager til den høje pris for en enkeltrejse i bil over broen.

  • Næsten fire ud af fem biler, der kører over broen, får rabat gennem de forskellige aftaler, der kan indgås, såsom ØresundGO.
  • I den dansk-svenske broaftale fra 1991 hedder det, at “niveauet for færgetaksterne ved Helsingborg-Helsingør” skal være udgangspunktet for prisen for at køre i bil og lastbil over Øresundsbroen.
  • Øresundsbroen er brugerfinansieret og betales via trafikafgifter.

– Vi har ikke brugt en eneste skattekrone til at betale for denne bro. Og indtil videre har vi en resterende gæld at betale,” sagde Linus Eriksson til avisen.

I en kommentar på LinkedIn skriver Linus Eriksson senere: “Det, der overses, er, at broer aldrig er gratis; nogle betaler altid for dem, men i Sverige er vi ikke vant til, at de ikke bliver betalt gennem skatten. Öresundsbron er betalt via lån, og lån skal betales tilbage. Derfor skal broen også give overskud; et overskud, der bruges til at betale broen, Peberholm, tunnelen og landforbindelserne tilbage. Omkring 30 milliarder i 2000 års pengeværdi”.

Under overskriften »Men verdens dyreste bro skal ikke være en malkeko« konstaterer Sydsvenskan i en leder, at den svækkede svenske krone betyder, at mens brorejsen i bil er blevet 42 % dyrere for danske rejsende siden 2000, når man ser bort fra inflationen, er den blevet 84 % dyrere for svenske rejsende.

“Den barske virkelighed er, at svenskerne har mere brug for broen end danskerne – vejen til kontinentet, arbejdsmarkedet i en hovedstad, lufthavnsforbindelserne til verden. Og mens danske politikere ser en fordel i at bruge broen som en malkeko, har svenske regeringer ikke haft meget at indvende,” skriver Sydsvenskan.

(News Øresund – Johan Wessman)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige6 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 dag ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 dag ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur3 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.