Følg os på

Infrastruktur

Trafikverket har brug for øgede bevillinger til at gennemføre prioriterede nye investeringer

Publiseret

 

Trafikverkets generaldirektør Roberto Maiorana ved indvielsen af nye jernbanespor i Skåne i december sidste år. Foto: News Øresund

Den kommende planperiode for infrastrukturinvesteringer i Sverige er allerede overtegnet, og Trafikverket har brug for flere penge, hvis alle de prioriterede investeringer skal gennemføres, herunder udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm. Det fremgår af det såkaldte inriktningsunderlag, som myndigheden præsenterede mandag, og som er første skridt i arbejdet med en ny national plan.

“Vi kan konkludere, at det ikke er muligt inden for de nuværende rammer at rumme både de ressourcer, der kræves for at opretholde infrastrukturens funktionalitet, genoptage visse forsømte vedligeholdelser og gennemføre investeringer i den nuværende plan i det planlagte tempo.” Sådan skriver Trafikverket i det dokument, der blev afleveret til regeringen i mandags.

Den nuværende plan er blevet dyrere som følge af inflationen, fra 799 milliarder SEK i 2021 års prisniveau til 959 milliarder SEK i 2023 års prisniveau. Den næste planperiode, for 2026-2037, er overtegnet, allerede siden den nuværende plan blev udarbejdet, da mange projekter bliver overført til den næste planperiode, ifølge myndigheden. Det bemærkes også, at “vedligeholdelsesmidlerne i lang tid har været lavere end det, der er nødvendigt for at holde infrastrukturen i god stand”.

Trafikverket kommer med forslag på fem omkostningsniveauer, som afgør, hvor mange nye, uforpligtende projekter, der kan gennemføres – herunder udbygningen af jernbanen mellem Lund-Hässleholm – og hvor meget vedligeholdelse, der kan udføres. Udbygningen af Västkustbanan mellem Helsingborg-Maria ligger også længere fremme i den nationale plan. De niveauer, som Trafikverket har beregnet, refererer til det nuværende budget, en reduktion eller stigning på henholdsvis 10 og 20 procent. Et niveau, der er 20 procent højere end den nuværende plan, svarer til 1.151 milliarder svenske kroner.

Myndighedens generaldirektør, Roberto Maiorana, understreger i en kommentar, at der er mange faktorer, som vil påvirke transportsektoren i fremtiden.

– Vi kan konstatere, at der er mange udfordringer, såsom overgangen til et fossilfrit samfund, et klima i forandring og stadig mere ekstremt vejr, stigende bygge- og vedligeholdelsesomkostninger og den stadig mere usikre internationale situation, siger han.

Det næste skridt i arbejdet mod en ny plan er, at Trafikverkets dokumentation sendes i høring. I efteråret 2024 vil regeringen fremlægge sit lovforslag om infrastruktur for Riksdagen.

– Trafikverket har leveret et solidt grundlag, som regeringen nu vil studere og analysere. Regeringen prioriterer at fortsætte med at forbedre den infrastruktur, vi har, reparere, hvor det er nødvendigt, og forvalte vores fælles ressourcer på den bedst mulige måde. Det handler derfor både om at værne om det, vi allerede har bygget, og om at investere i ny infrastruktur, hvor det er nødvendigt, sagde infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar, da han modtog Trafikverkets dokumentation.

Den svenske nationale plan for transportinfrastruktur er normalt gyldig i 12 år og revideres hvert fjerde år. Den kommende plan vil gælde for perioden 2026-2037. Inriktningsunderlaget er det første skridt i processen mod en ny national plan og danner grundlag for regeringens lovforslag om infrastruktur.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund1 dag ago

Nyt trafikrekord for Øresundsbroen i første halvår

Det første halvår af 2025 blev det bedste i Øresundsbroens historie, skriver brokonsortiets administrerende direktør Linus Eriksson på Linkedin. I...

Sverige2 uger ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 uger ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 uger ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.