Infrastruktur
Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne i Trafikverkets kommende rapport om kapacitet og redundans over Øresund, som vil blive forelagt regeringen omkring månedsskiftet maj/juni. Trafikverket vil gerne fortsætte efterforskningsarbejdet i fremtiden og derefter i en bilateral konstellation sammen med Danmark.
Da den nuværende infrastrukturplan blev præsenteret i juni 2022, tog daværende infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initiativ til en svensk undersøgelse af kapaciteten og redundansen for transport over Øresund. Opgaven var kortvarig, fortæller Lars Brümmer, der er ansvarlig for efterforskningen og teamleder i Trafikverkets sektion for strategisk planlægning. Nu er arbejdet ved at være afsluttet; i slutningen af maj eller begyndelsen af juni vil den endelige rapport blive forelagt regeringen. Trafikverkets holdning er, at efterforskningsarbejdet skal fortsætte.
– Vi er nødt til at fortsætte med at arbejde på sagen og gøre det bilateralt. Der er behov for en større, ny statslig opgave fra den svenske og danske regering til de relevante myndigheder for i fællesskab at se på problemet. Den opgave vil vi virkelig gerne have i hus ret snart. Målet ville være at sikre, hvad vi har brug for, og klarhed over, hvad folk tænker i landene samlet set, siger Lars Brümmer.
Hvad angår resultaterne af undersøgelsen, viser de forskellige forhold med hensyn til kapacitet og redundans.
– Når det kommer til kapacitet, er vores vurdering, at der ikke er mangel på kapacitet på tværs af sundet, manglen findes på landsiden. Vi tror på, at kapacitetsproblemerne for kyst-kyst-jernbanen først vil blive en realitet i 2050. Med hensyn til vejene ser prognosen endnu længere frem. Men når det drejer sig om redundans i vej- og jernbanesystemet, skorter det allerede i dag på redundans, kan man sige. Der er stor følsomhed i systemet, siger han.
Med mangler på landsiden henviser Lars Brümmer primært til jernbanen på Hässleholm-Lund-ruten og i et lidt længere tidsperspektiv derefter til jernbanekapaciteten nord for Hässleholm.
Trafikverket har gennemgået tre forslag til yderligere faste forbindelser over Øresund i arbejdet; nemlig tunneler mellem Helsingborg-Helsingør, Landskrona-København og Malmø-København. Undersøgelsen indeholder nogle udgangspunkter, som Trafikverket ønsker at opnå med en eventuel ny fast forbindelse, selvom det ikke er et krav, ifølge Lars Brümmer. Disse omfatter forøgelse af kapaciteten på jernbanerne og skabelse af redundans for gods på jernbanerne; at være funktionel for gods- og passagertogtrafik samt at være forbundet med de store stationer i passagertogsnettet og godstransporten.
For at forklare, hvad der menes med redundans, anvendes synonymer som robusthed, modstandsdygtighed og sensitivitet over for forstyrrelser. Det er ikke altid muligt at måle, tilføjer Lars Brümmer; men udgangspunktet er, om der vil være alternative transportruter eller omladnings- eller omstigningsmuligheder i tilfælde af trafikforstyrrelser, samt om man har acceptabel kapacitet, transporttid, omkostninger og kvalitet. Der er ikke taget højde for et militært eller beredskabsmæssigt perspektiv på kapaciteten og redundansen på tværs af Øresund i undersøgelsen. (News Øresund)
-
Infrastruktur12 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Øresund12 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år
-
Forskning12 måneder ago
Nordisk rapport: Ingen klar sammenhæng mellem valutapolitik og vækstudsving
-
Miljø12 måneder ago
Naturvårdsverket, den svenske forvaltningsmyndighed inden for miljøområdet: Sverige vil ikke nå hverken nationale klimamål eller EU-mål med de nuværende politiske beslutninger
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad