Følg os på

Infrastruktur

Transportminister Benny Engelbrecht siger nej til det nuværende forslag om en HH-forbindelse

Publiseret

 

Transportminister, Benny Engelbrecht (S). Foto: News Øresund

Transportminister Benny Engelbrecht (S) mener, at forslaget om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i den statslige undersøgelse, der blev præsenteret i januar, er urealistisk og involverer mange trafikudfordringer. Det siger han i et interview med Sjællands Nyheder. Handlingen overrasker svenske kollege Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, som i et interview med SVT siger, at begge lande skal stå bag forbindelsen for at det kan blive en realitet.

– Det tager to at lave et fælles projekt, siger Tomas Eneroth.

I januar blev den strategiske analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg præsenteret, hvor en tunnel til vejtrafik og en til persontogtrafik blev undersøgt. Men ifølge Benny Engelbrecht er forslaget ikke relevant at gennemføre.

– Det er ikke det mest realistiske projekt i verden. Det har været interessant at få belyst, men det her er ikke noget, vi trykker go til, siger han til Sjællands Nyheder, og pointerer, at den strategiske analyse af vej- og togforbindelse over sundet blev gennemført efter svensk ønske,

Transportministeren mener, at forbindelsen vil føre til nedsat punktlighed for togtrafikken på Kystlinjen mellem Helsingør og København, at interessen for Nordsjælland for at bygge en ny vejtransportkorridor er lille, og at projektet er for dyrt at gennemføre. Den strategiske analyse produceret af Vejdirektoratet og svenske Trafikverket viste, at en kombineret vej- og jernbaneforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør ikke vil være selvfinansieret, men kræver 14 milliarder danske kroner i ekstra finansiering.

Benny Engelbrecht mener ikke, at døren til en HH-forbindelse skal lukkes, men at det nuværende forslag ikke er aktuelt at gennemføre.

– Det er en strategisk analyse, og dermed er det også tidligt i processen. Jeg vil ikke dømme forbindelsen ude, men jeg siger, at det forslag, der findes nu, ikke er realistisk at gennemføre, siger han til Sjællands Nyheder.

Transportministeriet skriver i en kommentar til News Øresund, at forhandlinger om nye infrastrukturinvesteringer snart vil begynde, og at de ikke har noget mere at tilføje i øjeblikket.

I et interview med SVT siger den svenske infrastrukturminister Tomas Eneroth, at han ønsker en fortsat dialog med den danske side om en forbindelse og hvordan den kan finansieres.

– Øresundsregionen er den stærkest voksende region, fuldt integreret med et fælles arbejdsmarked. Så har vi brug for bedre forbindelser, ikke mindst med jernbane. Hvis der også er en åbning for diskussion om godstrafik, ville det være meget velkommen, siger Tomas Eneroth.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur19 minutter ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi19 timer ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur6 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed6 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik6 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur6 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv7 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.