Følg os på

Infrastruktur

Transportministeren åben for en fast HH-forbindelse

Publiseret

 

Færgerne mellem Helsingborg og Helsingør kan få selskab af en fast forbindelse, efter at transportminister Ole Birk Olesen (LA) nu åbner for samtaler med den svenske regeringe om en fast HH-forbindelse. Foto: News Øresund

Efter at den danske regering i mange år har sagt nej til yderligere en bro eller tunnel over/under Øresund åbner transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) nu døren på klem for en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Ifølge Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson er konstruktive samtaler om emnet igang. Det skriver Børsen.

Regeringen vil gerne undersøge mulighederne for at brugerfinansiere nye infrastrukturprojekter, og en fast HH-forbindelse er et projekt, man kan overveje at undersøge nærmere, hvis svenskerne ønsker det, siger Ole Birk Olesen i en skriftlig udtalelse til Børsen.

Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) oplyser til avisen, at der i øjeblikket pågår konstruktive samtaler om emnet og at hun er enig med sin danske kollega om at landene skal undersøge muligheden for en ny forbindelse samt fortsætte dialogen. Den svenska regering ser ifølge Anna Johansson positivt på en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Derimod vil hun ikke gå ind på hvilken finansieringsform som vil være aktuel, men henviser til at det er noget som diskuteres mellem landene.

Hvis valget falder på brugerfinansiering i kombination med offentlig-privat-samarbejde (OPP) har entreprenørselskabet Skanska tidligere i år meddelt at de står klar til at bygge forbindelsen samt drive den i 30 år indtil anlægsomkostningerne forventes at være tjent ind via brugerafgifter. Børsen har også talt med pensionsselskaberne Industriens Pension ogh PFA, som begge er interesserede i at investere i en HH-forbindelse.

En vigtig grund til den danske regerings tidligere modstand mod en fast HH-forbindelse har været at projektet forudsatte etableringen af Ring 5, en motorvejsforbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Køge. Men ifølge det seneste forslag fra Greater Copenhagen -samarbejdet er det ikke nødvendigt. Deres forslag indebærer to tunneler, hvor motorvejstunnelen kobles på Helsingørmotorvejen syd for Helsingør. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige45 minutter ago

Færre svenskere får en ph.d. i teknik – svenske ingeniører er bekymrede

Færre svenskere vælger at tage en doktorgrad inden for teknik, viser en ny rapport fra Sveriges Ingenjörer. Siden 2010 er...

Kultur6 timer ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi1 dag ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur6 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed6 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik6 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur6 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.