Infrastruktur
Transportministeren vil have en fast HH-forbindelse – men kun til biler

Regionrådsformand for Region Skåne Henrik Fritzon (S) til venstre og transportminister Ole Birk Olesen (LA) deltog torsdag i en debat om behovet for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i Greater Copenhagens telt på Folkemødet. Foto: News Øresund – Sofie Paisley
ALLINGE. Både transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Region Skånes regionrådsformand Henrik Fritzon (S) ønsker at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bliver en realitet så hurtigt som muligt. Men hvorvidt forbindelsen over det nordlige Øresund skal være til både tog- og biltrafik eller ej skiller dem – fra dansk side vil man kun bygge en biltunnel. Det fremgik af torsdagens debat mellem de to på Folkemødet.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og regionrådsformand for Region Skåne Henrik Fritzon (S) var enige om at der er behov for en fast HH-forbindelse for at øge arbejdsmarkedsintegrationen over Øresund og for at aflaste Øresundsbron – og at den gerne skal bygges så hurtigt som muligt. Men hvad angår udformningen af forbindelsen har de forskellige holdninger.
“Det står langt nede på min prioriteringsliste at bruge flere millioner på jernbane, når de fleste danske rejsende anvender de overbelastede veje. Det er det vi skal bruge pengene til”, sagde Ole Birk Olesen samtidigt med at han understregede at togtrafik over HH-forbindelsen ville kræve en omfattende ombygning af jernbanen mellem Helsingør og København.
Debatten foregik i Greater Copenhagens telt på Folkemødet efter at blandt andre Ronny Hansson, adm. dir. på Nordic Transport Rail, havde fortalt hvordan problemer med togtrafikken koster hans virksomhed hundreder af millioner kroner hvert år.
Henrik Fritzon mener, til forskel fra transportministeren, at en fremtidig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal have kapacitet til både tog- og vejtrafik. Han ønsker også at Øresundsbro Konsortiet, som ejer og driver Øresundsbron, af den svenske regering skal få til opgave at udrede hvordan en fast HH-forbindelse kan finansieres, bygges og drives. Hvad angår finansieringen ser Ole Birk Olesen gerne en brugerfinansieret forbindelse som ikke belaster skatteyderne i hverken Danmark eller Sverige. Henrik Fritzon er åben overfor både en statslig finansiering og en OPP-løsning (Offentlig Privat Partnerskab).
På spørgsmålet om hvad der er vigtigst at tage fat på efter sommerferien var de derimod helt enige om svaret.
“Grænsekontrollerne i Hyllie skal væk”, sagde Henrik Fritzon bestemt og fik støtte fra transportministeren. (News Øresund – Sofi Eriksson)
-
Danmark11 måneder agoFælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Interviews11 måneder agoJessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark10 måneder agoDanske politiker Morten Messerschmidt (DF) holder tale ved konference i Trump-ejendom: Håber på at snakke med Trump om Grønland
-
Life Science10 måneder agoMedicinalvirksomheden Polypeptide i Malmø ansætter 100 medarbejdere – boom for fedmemedicin øger efterspørgslen på deres peptidbaserede råvarer
-
Infrastruktur10 måneder agoTrafikverkets generaldirektør vil fremskynde udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm
-
Øresund11 måneder agoKøbenhavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport
-
Infrastruktur10 måneder agoNorske Vy tester sommertog mellem Malmø-Oslo og håber på tog til København
-
Politik7 måneder agoHelsingborg bliver vært for Sveriges første NATO-møde
