Infrastruktur
Transportministeren vil have en fast HH-forbindelse – men kun til biler


Regionrådsformand for Region Skåne Henrik Fritzon (S) til venstre og transportminister Ole Birk Olesen (LA) deltog torsdag i en debat om behovet for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i Greater Copenhagens telt på Folkemødet. Foto: News Øresund – Sofie Paisley
ALLINGE. Både transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Region Skånes regionrådsformand Henrik Fritzon (S) ønsker at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bliver en realitet så hurtigt som muligt. Men hvorvidt forbindelsen over det nordlige Øresund skal være til både tog- og biltrafik eller ej skiller dem – fra dansk side vil man kun bygge en biltunnel. Det fremgik af torsdagens debat mellem de to på Folkemødet.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og regionrådsformand for Region Skåne Henrik Fritzon (S) var enige om at der er behov for en fast HH-forbindelse for at øge arbejdsmarkedsintegrationen over Øresund og for at aflaste Øresundsbron – og at den gerne skal bygges så hurtigt som muligt. Men hvad angår udformningen af forbindelsen har de forskellige holdninger.
“Det står langt nede på min prioriteringsliste at bruge flere millioner på jernbane, når de fleste danske rejsende anvender de overbelastede veje. Det er det vi skal bruge pengene til”, sagde Ole Birk Olesen samtidigt med at han understregede at togtrafik over HH-forbindelsen ville kræve en omfattende ombygning af jernbanen mellem Helsingør og København.
Debatten foregik i Greater Copenhagens telt på Folkemødet efter at blandt andre Ronny Hansson, adm. dir. på Nordic Transport Rail, havde fortalt hvordan problemer med togtrafikken koster hans virksomhed hundreder af millioner kroner hvert år.
Henrik Fritzon mener, til forskel fra transportministeren, at en fremtidig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal have kapacitet til både tog- og vejtrafik. Han ønsker også at Øresundsbro Konsortiet, som ejer og driver Øresundsbron, af den svenske regering skal få til opgave at udrede hvordan en fast HH-forbindelse kan finansieres, bygges og drives. Hvad angår finansieringen ser Ole Birk Olesen gerne en brugerfinansieret forbindelse som ikke belaster skatteyderne i hverken Danmark eller Sverige. Henrik Fritzon er åben overfor både en statslig finansiering og en OPP-løsning (Offentlig Privat Partnerskab).
På spørgsmålet om hvad der er vigtigst at tage fat på efter sommerferien var de derimod helt enige om svaret.
“Grænsekontrollerne i Hyllie skal væk”, sagde Henrik Fritzon bestemt og fik støtte fra transportministeren. (News Øresund – Sofi Eriksson)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Forskning12 måneder ago
Lund-professor ny rektor for Malmö Universitet
-
Ejendomme12 måneder ago
Svenske Catena ønsker at vokse mere i Danmark og rekrutterer en dansk regionschef