Følg os på

Danmark

Tyske OL-planer kan redde Femern-aftale fra genforhandling

Publiseret

 

FEM_kort_Region_Motorvej_Bane_ICO_030215
Tysk revisionskritik mod stigende udgifter for den tyske jernbaneforbindelse står mod ønsket om at Femern Bælt-tunnelen skal stå klar i 2024, hvor Tyskland håber på at blive vært for sommer-OL. Illustration: Femern A/S

Der kommer hele tiden forskellige bud fra Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen. Ved det tysk-dansk-svenske topmøde i Berlin i onsdags var budskabet tydeligt – aftalen om Femern ligger fast og i 2024 skal tunnel og jernbane være klar. I fredags krævede det tyske parlamentariske revisionsudvalg at mulighederne for en genforhandling af aftalen skal undersøges. Planerne om sommer-OL i Hamborg 2024 taler for at den tyske regering vælger at gennemføre tunnelplanerne så alt er klar til OL.

De tyske planer om et sommer-OL i Hamborg i 2024, eventuelt i samarbejde med København, sætter hele tunnelprojektet i et nyt perspektiv. Skal tunnelen mellem Tyskland og Danmark med tilhørende togforbindelser være klar til et eventuelt OL i Hamborg, er der ikke tid til en genforhandling af den tysk-danske Femern-aftale.
Avisen Svenska Dagbladets korrespondent i Tyskland, Tomas Lundin, tror derfor, at den tyske regering vil gennemføre tunnelprojektet efter den gældende aftale.
”Her kolliderer en politisk beslutning med myndighedstilsyn og parlamentarisk kontrol”, siger Tomas Lundin til News Øresund.
”Kravet om at undersøge mulighederne for en eventuel genforhandling af statstraktaten kommer fra den statslige revisionsmyndighed Bundesrechnungshof, som er en ekstern kontrolinstans og er uafhængig af regeringen og parlamentet. Når udgifterne for togforbindelserne fra Lübeck til Puttgarden nu ser ud til at skyde i vejret, er det naturligt at myndigheden reagerer. På samme måde er det en af det parlamentariske revisionsudvalgs grundlæggende opgaver at undersøge kraftigt stigende udgifter og kræve alternativ”.

Revisionsmyndighedens rapport er endnu ikke offentliggjort. Det parlamentariske revisionsudvalg besluttede enstemmigt i fredags at følge revisionsmyndighedens anbefaling og opfordrer nu regeringen til at omprøve eventuelle genforhandlinger. Kommunikationsminister Alexander Dobrindt skal senest den 30. september meddele sin beslutning til udvalget.

Men den tyske regering behøver ikke følge revisionsmyndighedens krav, fremhæver Tomas Lundin.
”Bundesrechnungshofs krav skal stilles mod at regeringen – af politiske årsager – er fast besluttet på at realisere projektet, som længe har stået i skyggen af de andre store infrastrukturprojekter i Tyskland, men nu ser ud til at høre til de mere prioriterede”.
”At stemningen i dag skulle være mere kritisk end i 2008, tror jeg ikke på. Udgifterne er naturligvis et problem, men det ville være et endnu større problem, hvis togforbindelsen blev et pinligt hastværk eller til og med blev stoppet helt. Her vejer politisk prestige, pålidelighed og den europæiske ånd mere end et par ekstra milliarder, ikke mindst set i forhold til at Tysklands kandidat til OL i 2024 er Hamborg – samme år som forbindelsen og det tyske vejanlæg og jernbane skal være klar. Genforhandling af statstraktaten passer ikke ind i billedet af en åben, kosmopolitisk og gæstfri nation”.
”Et andet argument er, at de stigende udgifter også giver merværdi. I stedet for, som det oprindeligt var planlagt, at bruge de eksisterende jernbanespor, bliver der nu bygget en helt ny togforbindelse, som kan klare betydeligt højere hastigheder og som desuden kører udenom turistområderne”, siger Tomas Lundin (News Øresund)

 

Fakta: Femern Bælt-forbindelsen

Tysk jernbaneforbindelse 10 milliarder dyrere
De nye planer om at bygge en ny dobbeltsporet elektrisk jernbane mellem Lübeck og Puttgarden og en ny bro på den tyske side af tunnelen, opgives at have øget udgifterne for de tyske landanlæg fra 6 til 16,4 milliarder danske kroner. Ifølge Tysklands transportminister Alexander Dobrindt (CSU) skal jernbanen stå klar i 2024.

Femern-tunnelen bliver 8,9 milliarder dyrere
Da tilbuddene på at bygge Femern Bælt-tunnelen kom ind, viste det sig, at udgifterne for at bygge Femern-tunnelen kan forventes at stige med 8,9 milliarder til 54,9 milliarder danske kroner for kyst-til-kyst forbindelsen. Derudover koster de danske landanlæg 9,5 milliarder kroner, i alt 64,4 milliarder kroner. Nu har Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) givet Femern A/S opgaven, at mindske udgifterne gennem nye udbudsrunder, hvor byggetiden er forlænget.

Positive meldinger fra det tysk-dansk-svenske topmøde i Berlin
I onsdags sidste uge var politikerne fra de tre lande samlet til et topmøde i de nordiske ambassader i Berlin. Mere end 130 personer var tilstede. Region Skånes udviklingsdirektør Mikael Stamming var der og til avisen Sydsvenskan oplyser han, at Danmarks transportminister Magnus Heunicke meddelte, at indvielsen af Femern Bælt-tunnelen vil blive flyttet frem fra 2021 til 2024 og at den tyske statssekretær Enak Ferlemann (CDU) erklærede at ”den tyske stat vil gøre alt for at holde arbejdstakten oppe, så den nye jernbane kan indvies til OL-året”.

Revisionsudvalg opfordrer til omprøvning af mulighederne til en genforhandling
Den tyske revisionsmyndigheds rapport er endnu ikke offentliggjort, men ifølge det parlamentariske revisionsudvalgs formand Bettina Hagedorn (SPD) opfordrer myndigheden Kommunikationsdepartementet til at omprøve mulighederne og behovet for at genforhandle statstraktaten.

Tyskland ansøger om sommer-OL i 2024
Den 16 marts i år meddelte den tyske Olympiske Komiteen, at de har valgt Hamborg som sin kandidat til at arrangere sommer-OL i 2024. Den 15. september 2017 bliver det offentliggjort hvilket land, der skal arrangere OL i 2024. Københavns Overborgmester Frank Jensen meddelte i december, at København gerne vil samarbejde med Hamborg om for eksempel OL-sejlads.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur1 time ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi20 timer ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur6 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed6 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik6 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur6 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv7 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.