Følg os på

Danmark

Tyskland giver grønt lys til højhastighedsbane via Femern Bælt

Publiseret

 

jernbane-fehmarnsundsbrucke-webb

55 km ny baneinfrastruktur skal bygges som en del af de tyske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen. Foto: News Øresund

Bundesdagens finansudvalg har givet grønt lys til en opgradering til 200 km/t for de 55 km ny baneinfrastruktur, der skal bygges som en del af de tyske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen, skriver Lübecker Nachrichten. Det tidligere forslag var en jernbane med lavere standard, dvs. til 160 km/t og med mange jernbanebomme for biler, der stadig skulle ­krydse over banen i niveau. Det nye forslag inkluderer vejbroer og tunneler over og under jernbanen, hvilket gør det til en dyrere løsning. I alt vil det nye forslag give en meromkostning på 100 millioner EUR, så investeringen i Tyskland nu bliver på 1,6 mia. EUR.

Henrik Sylvan, centerleder på Railtech DTU, har længe fulgt den tyske planlægning, der nu endeligt sikrer, at rejsetiden mellem København og Hamburg kommer ned på 2 ½ time, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. ”Det har jo været et grundlæggende problem, at tyskerne læste Traktaten mellem Forbundsrepublikken og Danmark sådan, at jernbanen skulle opgraderes til max. 160 km/t. Men teksten skulle selvfølgelig forstås som minimum 160! Selvsagt er 200 km/t meget bedre, – en sådan standard kobler Skandinavien effektivt op på det trans-europæiske net med større samfundsøkonomiske nytter til følge”, forklarer Henrik Sylvan.

På den danske side inkluderer landanlæggene en ny bane København-Ringsted, der åbner i 2018, en opgradering af banen til Nykøbing Falster og videre til tunnelen samt en ny 4 km lang Storstrømsbro, der skal stå færdig i 2022. Eneste tilbageværende flaskehals på strækningen Stockholm-Hamburg vil da være den enkeltsporede Fehmarnsund-bro. Henrik Sylvan forventer, at tyskerne kan nå at udbygge de 55 km ny bane mellem Puttgarden og Lübeck til åbningstidspunktet for selve den faste forbindelse i 2028. ”Den økonomiske lønsomhed af det samlede projekt øges, hvis byggetempoet er afstemt. Tyskerne har formentlig indset, at bliver den nye bane på tysk side ikke klar inden, ja så ville der kun kunne køre få tog fra starten. I forhold til rejsetidsmålet på 2½ time kan vi godt vente med Fehmarnsund-broen. Når den er klar, kan vi til gengæld glæde os over endnu mere kapacitet i den samlede strækning. Og mulighed for endnu kortere rejsetider!”, fortsætter Henrik Sylvan.

Anlægsloven skal behandles i Bundesdagen i november og vil give en meromkostning på 100 millioner EUR i forhold til det tidligere forslag.

Læs mere: Offentlig høring om Femernforbindelsen afsluttet i Tyskland

gront-lys-til-high-speed_kort-dk

Kort: Railtech DTU

Investeringer på 90 mia. danske kroner kan give rejsetid på 2 ½ time København-Hamburg

  • Anlægssum og max. hastighed på jernbanen for Femern Bælt-forbindelsen og landanlæggene
  • Ny jernbane København-Ringsted (250 km/t)         10 mia. DKK
  • Opgradering Ringsted-Nykøbing F-Holeby (200 km/t)         13 mia. DKK
  • Femern Bælt-forbindelsen (200 km/t)                        55 mia. DKK
  • Ny bane Puttgarden-Lübeck (200 km/t)                     12 mia. DKK
Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade1 dag ago

Den svenske regering vil leje fængselspladser i Estland

Sverige vil leje op til 600 fængselspladser i Estland for at lette byrden for det svenske fængselsvæsen. For at aftalen...

Danmark1 uge ago

Den svenske regering forbereder dansk-svensk undersøgelse af ny fast forbindelse over Øresund

Den svenske regering har givet en undersøger til opgave at klarlægge, hvordan en bilateral udredning om en ny forbindelse over...

Danmark6 dage ago

København undersøger otte mulige nye metrolinjer, heriblandt en Øresundsmetro til Malmø

Efter en screening foretaget af Metroselskabet har et politisk flertal i København besluttet, at otte mulige nye metrolinjer skal undersøges...

Infrastruktur1 uge ago

Ny rapport: sådan skal Arlanda Lufthavns konkurrenceevne styrkes

Mens Kastrup Lufthavn vinder terræn i Norden, ser det anderledes ud for Stockholms lufthavn Arlanda, som har tabt passagerer de...

Sverige1 uge ago

Færre børn betyder, at Malmø sænker befolkningsprognosen

For nogle år siden talte man om den kommende halvmillionby Malmø. Nu konstaterer Sydsvenskan, at ”Malmøs babymangel fortsætter – langt...

Sverige1 uge ago

Lund tiltrækker flere og flere udenlandske studerende

Flere og flere internationale studerende søger mod Sverige – og interessen for Lunds Universitet er større end nogensinde. Op til...

Danmark6 dage ago

Svensk erhvervsavis: 121 milliarder DKK investeres i dansk medicinalindustri

Den danske medicinalindustris succes med Novo Nordisk i spidsen har forvandlet Danmark til en industrination, hvilket fremhæves i det svenske...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.