Erhverv
Volvo Cars vokser med software i Lund

Volvo Cars er en af virksomhederne som har satset på nyetablering i Lund gennem de senere år. Det er frem for alt tilgængeligheden af software ingeniører, der tiltrækker, siger virksomhedens udviklingsleder i Lund. Volvo Cars er ikke alene om at investere i IT i Lund – IT-branchen med softwareproducenter og computerkonsulenter i Lund har de seneste fem år øget antallet af medarbejdere med 73 procent, viser statistik fra SCB.
Et økosystem, sådan beskriver Henrik Svensson, udviklingschef hos Volvo Cars, erhvervslivet omkring Ideon i Lund.
– Ideon har i mange år været centrum for opdyrkning af de kompetencer, vi har brug for. Her er virksomheder som Ericsson, Sony, Axis, Bosch og mange andre, der sammen opbygger et meget interessant økosystem af softwarefirmaer. Så kompetencerne er her. Også Lunds tekniske universitet, Blekinges tekniske universitet, Malmö universitet og Högskolan i Halmstad er vigtige for adgangen til dygtige ingeniører for os, forklarer han.
Adgangen til softwareingeniører er afgørende for, at Volvo Cars valgte at placere en udviklingsenhed i Lund. Og Henrik Svensson fortæller historien, som på mange måder er et glimrende eksempel på, hvordan Ideons “økosystem” fungerer, hvor kompetencen ved en nedlukning gribes af andre virksomheder i området. 2016 lukkede Intel i Lund og Henrik Svensson, som var ansat der, tog sammen med ca. 40 andre kolleger initiativ til aktivt at søge efter virksomheder i området, der havde brug for deres softwarekompetencer.
– Intel støttede vores lokale projekt for at finde en ny virksomhed til holdet i Lund, og sørge for at udnytte vores kompetencer. Volvo bed på og 35 af 40 ansatte hos Intel blev ansat af Volvo i sensommeren 2016, siger Henrik Svensson.
Behovet for software ingeniører var vokset inden for bilindustrien, som er gået fra at være primært handle om mekanik, motorer og design til softwarestyret teknologi og opkobling.
– Det blev klart, at Volvo skulle tage større ansvar for udviklingen af softwaredele til bilen. Tidligere kunne vi bestille forskellige komponenter fra underleverandører og sætte dem sammen, som vi ønskede, men når det kommer til softwareudvikling, så skal vi løse opgaven inhouse. Der opstod et nyt kompetencebehov for software ingeniører. Det skifte eskalerede for nogle år siden og vi er jo stadig midt i det, forklarer Henrik Svensson.
Volvo Cars etablerede derfor en helt ny enhed i Lund 2016, og i dag er der 140 ansatte.
– Lund er i tilpas afstand fra Torslanda i Gøteborg, så vi er ikke i konkurrence om den samme arbejdsstyrke, men har vores egen tilgang her i Lund. Samtidig er der ikke længere end at vi kan komme til Gøteborg og hovedkontoret på to timer.
Vinteren 2020 flytter virksomheden ind i nye lokaler, da de lejer et helt hus på Ideon. Der var blandt andet behov for et nyt testcenter for at sikre kvalitetsprøvning og testning af softwareløsningerne. Volvo Cars investerer stærkt i elektrificeringen af bilerne og udvikler også selvkørende biler. Henrik Svensson efterspørger en øget infrastruktur for at kunne udvikle et automotive kluster i Lund.
– Der mangler infrastruktur til at kunne udvikle klyngen, såsom testområder for systemer under udvikling. Den slags forudsætninger mangler på Ideon.
At efterspørgslen efter IT-ingeniører stiger, ses tydeligt i statistikken. IT-branchen er den tredjestørste private sektor i Lund, ifølge statistikker fra SCB, og den vokser markant. I 2017, som er det seneste år med beskæftigelsesstatistik, havde softwareproducent- og computerkonsulentbranchen mere end 2.700 medarbejdere i kommunen, hvilket er en stigning på 73 procent på fem år, svarende til næsten 1.200 personer.
Det øgede behov for IT-ingeniører har medført kompetencebrist i Skåne, men det mærker Volvo Cars ikke. De har fundet de software ingeniører, de havde brug for, og Henrik Svensson ser positivt på regionens arbejdsmarked.
– Jeg synes, at regionen i de seneste år er blevet mere og mere interessant både fra et arbejdsgiver- og arbejdstagerperspektiv. Der er mange dygtige og kompetente medarbejdere at rekruttere, siger han og fortæller, at medarbejderne kommer fra hele Øresundsregionen, men at Volvo også rekrutterer internationalt og får ansøgninger fra hele verden med en stor andel fra Indien og Kina.
– Vi rekrutterer også internationalt. Men det tager meget mere tid, og koster meget mere med den rekrutteringsproces. Vi har fundet en god blanding på det regionale arbejdsmarked, konstaterer Henrik Svensson.
(News Øresund –Thea Wiborg)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur11 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Cleantech12 måneder ago
Nyt fossilfrit stålværk i Luleå reducerer Sveriges CO2-udledning med syv procent
-
Øresund11 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet