Erhverv
Volvo satser milliarder på nye elbiler

Tirsdag blev den første bil under mærket Polestar præsentereret, der er et nyt elektrisk mærke fra Volvo Cars, en satsning som kræver en finansiering på 6,1 milliarder svenske kroner. Ambitionen er at udfordre Tesla og de første Polestar-bilerne at rulle på vejene i midten af 2019.
Polestar, som har deres rødder i racing verdenen, har samarbejdet med Volvo siden 2009 og seks år senere har Volvo Cars så købt præstandardafdelingen med planer om at skabe et nyt præstandardmærke som kan udfordre Teslas eldrevne biler. Den første bil fra Polestar – med navnet Polestar 1 – er dog en elhybrid, hvorimod de kommende biler kommer til at køre udelukkende på el. I en Polestar 1 er halvdelen af delene de samme som i almindelige Volvo biler – mens resten er unikke for Polestar.
Produktionen sker i en nybygget fabrik i Kina men hovedkontoret bliver i Göteborg. Volvo kommer også til at satser på elbiler fremover og fra 2019 til 2021 skal fem elbiler lanceres fra Polestar og Volvo. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge