Infrastruktur
Ystad udbygger havnen da Polferries har bestilt større fartøjer


Trafikken mellan Ystad og Swinoujscie fortsætter at vokse. Nu skal Polferries bygge større fartøjer som kräver at havnene i begge byer udbygges. Foto: News Øresund
På mandag kommer Polens søfartsminister Marek Gróbarczyk til Ystad i forbindelse med at havnene i Ystad og Swinoujscie og rederiet Polferries underskriver en hensigtserklæring om en udbygning og betilling af to nye og større fartøjer, som skal rumme 900 passagerer og 40 procent flere køretøjer.
Polferries satser på at bygge to nye, 228 meter langa, fartøjer som rummer 3,5 kilometer køretøjer, mod 2,5 kilometer på de nuværende færger. De nye fartøjer, som skal indsættes i trafik 2019-2020, kræver større færgelejer og derfor skal havene i Ystad og Swinoujscie udbygges.
I Ystad kommer to nye færgelejer med 250 meters længde at udbygges i det ydre havnebassin og på sigt skal hele havnevirksomheden flyttes fra den indre til den ydre havn. Udbygningen skal være klar 2018 og kommer at give havnen 30 procent større kapacitet. Trafikken til og fra Ystads havn sætter nye rekorder og under første halvåret 2016 øgedes lastbiltrafikken med 18,6 procent til 110.000 lastbiler.
– Det er naturligvis meget glædeligt at Polferries skriver en hensigtserklæring med os hvilket styrker vores virksomhed i fremtiden. Tilstedeværelsen af den polske søfartsminister bekræfter Polens vilje til at udvikle trafikken mellem Swinoujscie og Ystad, siger Ystad Hamns adm. direktør Björn Boström til News Øresund.
Tidligere i sommer besøgte Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt (V) havnen i Ystad, som er vigtig for trafikken mellem Sjælland og Bornholm. Hvert år rejser 1,4 millioner passagerer mellem Ystad og Rønne, hvoraf mange er danskere. Den danske transportminister var ifølge Ystad Hamn tydelig omkring at han støtter havnen i det fortsatte arbejde med at gøre de svenske politikere opmærksomme på behovet for forbedret infrastruktur i og rundt om havnen. (News Øresund)
Trelleborg fortsætter med at udbygge havnen
For snart to år siden indviedes et nyt færgeleje i havnen i Trelleborg, som kan tage imod 240 meter lange fartøjer, og frem til 2025 planlægges der yderligere to færgelejer, en ny kaj og et nyt truck- og logistikcenter på østsiden af byen. Udbygningen er en del af Trelleborgs projekt Kuststad 2025.
Trafikken med togfærger er truet
Enligt Trelleborgs Hamns adm. direktør Tommy Halén har rederiet Stena Line erklæret at de ikke kommer til at bygge nye togfærger for at på længere sigt at opretholde den nuværende trafik med togvogne mellem Skåne og Tyskland. Anledningen er at volumen er mindsket siden Øresundsbron blev færdig og gjorde det muligt med trafik direkte til Tyskland via Jylland. Når tunnelen under Femern Bælt er færdig påvirkes togfærgerne endnu mere. Hvis trafikken med togfærgerne på sigt skulle ophøre øger det samtidig følsomheden for den svenske godshåndtering, hvis der skulle opstå problemer med trafikken over Øresundsbron.
Scandlines satser på batteridrevne færger
HH Ferries, som under varemærket Scandlines driver færgetrafikken mellem Helsingborg och Helsingborg, laver sin største investering nogensinde når færgerne Tycho Brahe og Aurora bygges om til batteridrift som et led i firmaets miljøstrategi. Ombygningen koster 300 millioner kroner og EU står for 120 millioner af denne omkostning.
Copenhagen Malmö Port, CMP, bygger større terminaler
Den 25. juni i år var den mest trafikerede dag med cruise skibe i København i Copenhagen Malmö Ports historie. Allerede i dag ved havnen at trafikken med cruise skibe sætter ny rekord i 2017, med bookninger modsvarende 850.000 passagerer. Rekorden bliver gjort mulig gennem at den nye kaj som er bygget i Nordhavnen kan tage imod de nye generationers større fartøjer. Men allerede nu meddeler CMP at de laver planer for nye og større terminaler til skobene for at komme den voksende efterspørgsel i møde.
CMP udreder flytning af containerhavn til Køge og vil sælge nyt datterfirma i Malmø
Aktiviteten ved Copenhagen Malmö Ports nuværende containerhavn i København kan eventuelt flyttes til Køge som mere og mere udvikles til hovedstadens logistikcenter.
Samtidigt har CMP samlet Roro-aktivitet i havnen i Malmø i et nyt firma, Malmö Port Norra Hamnen AB, sammen med container- og kombi-aktiviteterne i Norra Hamnen i Malmø. Hensigten er at sælge det nye firma til en global aktør for at styrke havnens konkurrencekraft. Ifølge Sydsvenskan håber CMP på at få fire milliarder svenske kroner for bolaget.
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Politik12 måneder ago
Skjult kamera afslører, at Sverigedemokraterna nedgør andre partier anonymt