Følg os på

Arbejdsmarked

5.300 ledige fra pendlernære skånske kommuner kan få arbejde inden for de danske brancher med størst behov for arbejdskraft

Publiseret

 

Jan Juul Christensen, adm. direktør i Greater Copenhagen, ved præsentationen af ny rapport. Foto: News Øresund – Christina Solhøj Hansen

Muligheder for at matche arbejdskraft over Øresund findes hovedsagelig inden for fire sektorer: Økonomi og administration, handel og service, datalogi og systemvidenskab samt bygge- og anlægssektoren. I pendlingsnære kommuner er der 5.300 ledige i disse brancher, som har uddannelser, som er målrettet og matcher “fag med mangel på arbejdskraft” i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Sådan skriver den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Greater Copenhagen i deres nyligt udgivne rapport “Matchning af arbejdskraft på tværs af Øresund”, der blev præsenteret den 28. januar. Rapporten sætter den anspændte økonomiske situation og den høje arbejdsløshed i Skåne i forhold til den danske side af Øresund, hvor BNP-væksten er høj, og der er snarere er mangel på arbejdskraft.

af: Erik Björck/News Øresund

Den svenske beskæftigelse er faldet i 2024 i forhold til året før som følge af den svage økonomi, mens den danske beskæftigelse fortsætter med at stige. Ifølge Greater Copenhagen er forskellen i efterspørgslen efter arbejdskraft inden for regionen tydelig i opgørelsen over ledige stillinger/antal beskæftigede. Det var omkring tre pct. i Region Hovedstaden i modsætning til Sydsveriges opgørelse over ledige stillinger/antal beskæftigede på én pct. for ledige stillinger.

Gode muligheder for at matche arbejdsstyrken

I Greater Copenhagens undersøgelse af de ledige i pendlerkommunerne (kommuner med en times pendlingsafstand til København eller Helsingør) fremgår det, at en tredjedel har en videregående uddannelse. Heraf har ca. 2.100 en uddannelse målrettet “fag med mangel på arbejdskraft” på dansk side, såsom økonomi og administration, datalogi, byggeri og anlæg. Derudover er der omkring 3.200 flere med en gymnasial uddannelse, også dem, hvor uddannelsen er målrettet “fag med mangel på arbejdskraft” inden for økonomi og administration eller handel og service. Et fag med mangel på arbejdskraft defineres i Sverige som, at 15 pct. eller flere af rekrutteringsforsøgene mislykkes, mens den danske grænse er på 20 pct.

Disse brancher fremhæves i rapporten som særligt interessante, da der er en klar efterspørgsel fra dansk side samt skånske ledige med de rette kompetencer og gode betingelser for pendling.

Ifølge nogle findes løsningen på arbejdsløsheden regionalt

I alt er der i pendlerkommuner over 36.000 ledige, hvoraf ca. 39 pct. er langtidsledige. I Skåne er langtidsledigheden en stor udfordring, hvilket også blev fremhævet af Mats Olsson, sektionschef i Arbetsförmedlingen i Malmø. Han sagde, at deres definition af langtidsledighed er begyndt at ændre sig som følge af den fortsat udfordrende situation på det skånske arbejdsmarked.

– I arbejdsformidlingen taler vi ikke længere kun om 12 måneder, men nu er vores fokusgruppe dem, der har været ledige i mere end 24 måneder og selvfølgelig også dem, som har et handicap, siger Mats Olsson

Ifølge Greater Copenhagen og de øvrige talere, som deltog, er der brug for et mere regionalt snarere end et nationalt fokus på at løse arbejdsløsheden i Skåne. De ønsker et øget engagement i at fjerne grænsebarrierer, hvilket vil øge integrationen af arbejdsmarkedet i Øresundsregionen.

Pendling er stigende, men der er stadig grænsebarrierer

Pendling over Øresund er steget støt siden coronapandemien. I dag pendler omkring 22.500 dagligt over Øresund ifølge Øresundsdatabasens kvartalsstatistik. Ifølge en anden rapport, ”Milliardgevinster ved nedbrydning af grænsehindringer på tværs af Øresund” fra Greater Copenhagen, vil en Øresundsregion uden grænsebarrierer med lignende pendlingsmønstre som inden for regionerne, se op mod 95.000 grænsependlere.

Ifølge Greater Copenhagen er grænsebarrierer en af de åbenlyse årsager til, at størstedelen af de jobsøgende ikke allerede pendler til nye job på den anden side af København. I rapporten fremhæver de en væsentlig hindring for den frie bevægelighed: En femtedel af de arbejdsløse i pendlerkommunerne er ikke EU-borgere. Disse jobsøgende har ikke samme adgang til det danske arbejdsmarked, hvilket fremgår af deres andel af de nuværende grænsependlere, omkring én pct. Årsagen er, at de danske regler for arbejdskraftmobilitet for ikke-EU-borgere adskiller sig fra resten af EU.

Derudover kan bureaukratiske hindringer gøre det svært at ansætte på den anden side af sundet, siger Københavns Lufthavns HR-direktør, Kathrine Maze, og påpeger, at uddrag fra en persons straffeattest i Sverige ikke kan foretages digitalt og i mange tilfælde tager lang tid at få fat i.

Demografi en “tidsindstillet bombe” ifølge en rapport fra Øresundsinstituttet

Grænsependling er relevant, da der i øjeblikket er stor efterspørgsel på arbejdskraft fra dansk side, og høj arbejdsløshed i Skåne. Men grænsependling bliver vigtigere for regionen i de kommende år – især for danskerne. En aldrende befolkning og mindre årgange af børn betyder, at befolkningen i den arbejdsduelige alder (20-64 år) vil falde i Øresundsregionen i løbet af de næste 10 år, viser en rapport fra Øresundsinstituttet.

Nedgangen i den arbejdsduelige del af befolkningen sker på den danske side; i Skåne fortsætter tallet med at stige, dog i et langsommere tempo end tidligere. Det vil øge konkurrencen om arbejdskraften i regionen, og der er dermed også et incitament på længere sigt til at fjerne grænsebarrierer.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden6 timer ago

En fælles nordisk debatredaktion blev drøftet af chefredaktører fra Danmark, Sverige, Norge og Finland

En nordisk debatredaktion, hvor fælles emner kan diskuteres. Det var et forslag, der blev taget op af svenske Dagens Nyheters...

Sverige7 timer ago

Stigende antal eksplosioner i Sydsverige ifølge ny politirapport

På trods af færre eksplosioner på landsplan er antallet steget i Sydsverige ifølge en ny årsrapport om eksplosioner i Sverige...

Danmark7 timer ago

Efter Sveriges militære forstærkning på Gotland foretages en lignende dansk investering på Bornholm

Bornholm og Gotland er strategiske for Danmarks, Sveriges og NATO’s forsvar af Østersøen, og i 2018 genskabte Sverige et regiment...

Norden7 timer ago

Finland investerer milliarder i at fravælge russisk sporvidde og tilpasse jernbanen til europæisk standard

I Finland har jernbanen en sporvidde på 1.524 millimeter, det samme som i Rusland. Nu har Finland besluttet gradvist at...

Sverige7 timer ago

Den svenske grænsekontrol forlænges igen

Sverige vil fortsætte med kontrol ved de indre grænser i yderligere seks måneder. Når den nye tilladelse udløber, vil Sverige...

Energi8 timer ago

Vedvarende elproduktion i Sverige trues af nye regler

I marts blev der gennemført en reform af det svenske elnet, som har skabt uventet høje gebyrer for el-producenterne. Vedvarende...

Interviews1 dag ago

Pendlerserie: Camilla Latifi kom til Malmø for kærlighedens skyld – men jobbet blev i Danmark

MALMØ. Lige nu skaber sporfejl på Øresundsbroen problemer for Øresundspendlerne, med færre og langsommere tog som følge deraf. Men Camilla...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.