Infrastruktur
Skånsk skuffelse over svenske Trafikverkets forslag til ny plan for 2026 – 2037: strækningen Helsingborg C til Maria station skal omlægges

Forventningerne var høje, og skuffelserne stod i kø, da Trafikverket i denne uge afleverede sit forslag til regeringen om en ny plan for vedligeholdelse og investeringer for veje, jernbaner og havne i perioden 2026 – 2037. Beløbet på 1.171 mia. SEK kaldes historisk stort. Det skal række til inden 2037 at udligne vedligeholdelsesgælden på landets statsveje og på jernbaner inden for 25 år. Men flere vedtagne investeringer foreslås skrottet og til den sidste udvidelse af Västkustbanan, mellem Helsingborg C og Maria, ønsker Trafikverket at iværksætte en “omlægning”.
Omkring halvdelen af investeringsrammen over de 12 år, 607 mia., vil gå til nye veje og jernbaner, hvoraf ca. 80 pct. af de nye investeringer går til jernbaner.
Men pengene rækker ikke til alt. Derfor aflyses otte projekter, mens planerne om dobbeltspor på den resterende del af Västkustbanans korte strækning mellem Helsingborg C og Maria station samt Ostkustbanan mellem Gävle og Kringlan skal omlægges; en retræte, som Trafikverket udtrykker det, og som anslås at koste 190 mio. SEK i ekstra omkostninger. Det har vakt stærke følelser i Helsingborg og Region Skåne. I tilfældet med Västkustbanan, hvor udvidelsen blev besluttet allerede i 1992, er der investeret store summer i at udvide jernbanen mellem Malmø og Göteborg til to spor. Også i Trelleborg var den kommunale ledelse skuffet. Håbet om at udvide Trelleborgbanen til dobbeltspor og anlægge en ringvej rundt om byen blev knust, og ingen af disse projekter blev nævnt i planen.
Der blev dog medtaget flere nyheder. Totalforsvarets behov dækkes blandt andet gennem omledningsveje og investeringer i større bæreevne. For ni planlagte investeringer, herunder udvidelsen til en firesporet jernbane mellem Lund og Hässleholm, åbner Trafikverket for finansiering gennem offentlige og private partnerskaber. En ny måde at reducere omkostningerne ved at bygge en ny jernbane blev præsenteret: Præfabrikerede rammebroer bygget på søjler. En metode hentet fra Japan. For Ystadbanen mellem Malmø og Ystad er der planer om dobbeltspor på ruten Skurup-Rydsgård, hvilket er en forudsætning for, at Skånetrafikens nye generation af Øresundstog kan få en ny linje mellem København og Ystad, hvor færgen til Bornholm afgår.
Trafikverkets forslag til en plan skal nu i høring frem til den 30. december. I foråret 2026 vendte Riksdagen så at træffe en beslutning om implementeringen af planen.
(News Øresund)
-
Danmark10 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Ejendomme12 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Interviews10 måneder ago
Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark12 måneder ago
Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt
-
Life Science9 måneder ago
Medicinalvirksomheden Polypeptide i Malmø ansætter 100 medarbejdere – boom for fedmemedicin øger efterspørgslen på deres peptidbaserede råvarer
-
Danmark9 måneder ago
Danske politiker Morten Messerschmidt (DF) holder tale ved konference i Trump-ejendom: Håber på at snakke med Trump om Grønland
-
Infrastruktur9 måneder ago
Trafikverkets generaldirektør vil fremskynde udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm
-
Øresund10 måneder ago
Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport