Følg os på

Infrastruktur

At beslutning om jernbaneinvesteringer i Skåne forsinkes vækker utålmodighed

Publiseret

 

Jernbanekapaciteten i Skåne blev torsdag drøftet på et seminar arrangeret af Skånetrafiken og Øresundsbroen under Ystad Summit. Foto: News Øresund – Louise Bideau

I december sidste år aflyste den nuværende regering planlægningen af en ny hovedlinje til højhastighedstog på ruten Lund-Hässleholm. Trafikverkets undersøgelse af kapaciteten i Skåne, som blev afsluttet i slutningen af juni, viser, at en firesporet forlængelse på ruten tidligst kan afsluttes i 2043. Manglen på svenske investeringer, der kan imødekomme den øgede trafik, der forventes at følge Femern Bælt-tunnelen i 2029, har skabt utålmodighed i Skåne. Det kom frem under en jernbanedebat på Ystad Summit torsdag. Samtidig blev spørgsmålet rejst, om debatten måske skulle have fundet sted i Stockholm i stedet.

Trafikverkets undersøgelse af jernbanekapaciteten i Skåne, der blev offentliggjort i juni i år, viser, at en firesporet forlængelse på Lund-Hässleholm-ruten tidligst kan afsluttes i 2043. På et jernbaneseminar arrangeret af Skånetrafiken og Øresundsbroen på Ystad Summit torsdag præsenterede Trafikverket sit forslag og blev spurgt, om 20 års udvidelsestid for små 60 kilometers jernbane ikke er temmelig lang tid?

– Jeg forstår godt, at det lyder som lang tid, men vi har forsøgt at udarbejde en realistisk tidsplan i betragtning af, at vi ikke har nogen organisation tilknyttet ruten i dag. Den var der for seks måneder siden, men er nu nedlagt. Det tager tid at genstarte, og desuden skal man forberede et indkøb. Vi foreslår en ny lokaliseringsundersøgelse. Den forrige blev afbrudt efter fire år, så en genoptagelse er påkrævet. Nogle dele kan helt sikkert bruges, men den skal revideres. Det lyder som lang tid, men det er der, vi ender baseret på, hvordan vi normalt bygger jernbaner i dag, siger Maria Wedin, seniorforsker ved Trafikverket.

Brede infrastrukturaftaler giver stabilitet i Danmark

Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron, fremhævede, at Danmark investerer 100 mia. kr. i den kommende Femern Bælt-forbindelse og dens videre forgrening; Tyskland 30 mia. kr., mens der i Sverige ikke er nogen investeringsbeslutninger knyttet til den forventede stigning i trafikken. Han fremhævede den danske måde at udvikle infrastrukturplaner på.

– I Danmark finder man en pakkeløsning, og så ved hele statsapparatet, myndigheder og alle virksomhederne, at her vil blive investeret 250 milliarder kroner i de kommende år. Så kommer man på omgangshøjde. Det er desuden en bred pakke, som ikke er vedtaget med et smalt flertal; der er mange partier på tværs af blokkene, som er involveret. Selv hvis der kommer et regeringsskifte, vil det ikke ændre på, hvad der skal bygges og udbygges. Der ligger en kulturforskel i, hvordan man agerer. Den kortsigtede situation i Sverige, hvor hver ny regering skal vedtage sin egen nationale plan, gør processen ujævn, sagde han.

Overskuddet fra Øresundsbroen bliver ikke i regionen

Per Tryding, næstformand for Sydsvenska Handelskammaren, fremhævede forskellen mellem storbyregionerne i Sverige, hvor den regionale finansiering ikke forbliver i Skåne på samme måde som i Göteborg og Stockholm.

– Trængselsafgifter er statsejede, men man har besluttet at kalde dem regionale. Skatterne er regionens bidrag, og så skal staten matche det med 50 pct. Det betyder, at der er mange penge at investere i infrastruktur. Derfor lægges fire ud af fem kroner i Göteborg og Stockholm, når det gælder nye investeringer i Sverige. Vi har Øresundsbroen, som er også en statslig investering. Broen indbetaler nu penge til staten hvert år, men de sniger sig ind i statskassen. For at sikre dét, er tilbagebetalingsperioderne nu ændret i 20 år, så staten kan hæve penge meget før, broen er tilbagebetalt. De penge er ikke frugtbare på samme måde som trængselsafgifter, sagde han.

– Danmark har været en drivende kraft i det her. De vil trække overskud ud af broen til at bygge infrastruktur, for eksempel til Kastrup Station som er den største flaskehals lige nu. Den bliver bygget med de penge, tilføjede Linus Eriksson.

Ystad Summit beskrives som et politisk uafhængigt og demokratisk mødested, hvor man samles i Ystad den 7.-8. september. Programmet er åbent for offentligheden.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund1 dag ago

Nyt trafikrekord for Øresundsbroen i første halvår

Det første halvår af 2025 blev det bedste i Øresundsbroens historie, skriver brokonsortiets administrerende direktør Linus Eriksson på Linkedin. I...

Sverige2 uger ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 uger ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 uger ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.