Følg os på

Sverige

Den svenske stat tøver med støtte til Örestat

Publiseret

 

hovedbanegården

Örestat udarbejder løbende ny statistik over blandt andet over hvor mange, der arbejdspendler eller flytter over sundet. Foto: News Øresund – Jenny Andersson.

Ved årsskiftet udløber størstedelen af pengene til Øresundsstatistikken. Udsigten til at få tilskud fra den svenske erhvervsstyrelse er små, blandt andet ud fra et lighedsprincip.

”Det bliver svært for os at finansiere statistikken i en grænseregional region uden at finansiere alle. Der er også store pendlerstrømme til Norge, hvor der også er stort behov for statistik på samme måde som i Tornedalen (mellem Sverige og Finland, red.) og Sverige-Åland,” siger Sverker Lindblad, senior adviser ved den svenske erhvervsstyrelse, Näringsdepartementet, til News Øresund.

Örestat udarbejder løbende ny statistik over blandt andet over hvor mange, der arbejdspendler eller flytter over sundet, den eneste aktør, der gør det. De seneste år er statistikdatabasen blevet opbygget og udviklet gennem flere EU-projekter, men det sidste slutter ved årsskiftet. Så forsvinder ni tiendedele af finansieringen.

Læs mere: Øresundsstatistik i økonomisk krise

Fremover er der cirka en million kroner årligt fra Region Skåne, samt 300 arbejdstimer – modsvarende cirka 300.000 kroner – per år fra den danske stat.

Örestat har også søgt 500.000 svenske kroner i årlig støtte fra den svenske stat gennem Näringsdepartementet, men endnu ikke fået svar. Det er der flere årsager til.

”Det er svært at træffe beslutninger nu, da vi netop har fået en ny politisk ledelse. Men det skyldes også, at det er svært at skaffe penge til denne type af virksomhed på nationalt niveau. Den slags bevillinger vi har er ikke til at finansiere den løbende drift, men er projektpenge,” siger Sverker Lindblad.

Näringsdepartementets holdning er, at sagen snarere bør ligge på Nordisk Ministerråds bord. Her kunne man få en grænseoverskridende statistik for hele Norden. Men Nordisk Ministerråd har hidtil ikke ville tage det finansielle ansvar for denne statistik.

”Sverige ligger i midten af Norden og har mere pendling til de andre lande end resten af Norden. De andre lande har pendlerstrømme ind i Sverige og mener måske, at statistikken er i Sveriges interesse. Hvor vi tænker ”hvorfor ikke gøre dette nordisk”, mener de andre lande at vi skal prioritere på anden måde,” siger Sverker Lindblad og fortsætter:

”Der er gode grunde for at arbejde for denne type af grænseregional statistik. Argumenterne er til stede. Det er der ingen tvivl om. Problemet ligger i at finde den langsigtede løsning. (News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark11 timer ago

Rugekassen BioInnovation Institute i København udvider fra bioteknologi til kvanteteknologi og grøn energi

Først var det universitetsforskningen inden for bioteknologi, der skulle have støtte til at udvikle de bedste idéer til nye virksomheder...

Bæredygtighed16 timer ago

Den svenske regerings klimapolitik kritiseres – igen

For en uge siden blev den svenske regering kritiseret af OECD for sin klimapolitik. Nu slutter Klimapolitiska rådet, som har...

Sverige17 timer ago

Fødevaregiganter boykottes af Facebookgruppe i protest mod stigende priser

I mandags indledte en Facebook-gruppe sin ugelange boykot af de store dagligvarekæder i Sverige i håbet om, at det vil...

Sverige2 dage ago

Færre svenskere får en ph.d. i teknik – svenske ingeniører er bekymrede

Færre svenskere vælger at tage en doktorgrad inden for teknik, viser en ny rapport fra Sveriges Ingenjörer. Siden 2010 er...

Kultur2 dage ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi3 dage ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur1 uge ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.