Samfund
”Det er ikke muligt at sige om eller hvornår de midlertidige grænsekontroller vil kunne ændres”


Indenrigsminister i Sverige Anders Ygeman forhandler med Danmark om at flytte grænsekontrollen i svenske Hyllie til dansk jord. Foto: Bill Nilsson/Regeringskansliet
Situationen i Øresundsregionen ville forbedres ved at flytte grænsekontrollerne fra Hyllie til dansk jord. Det mener Sveriges indenrigsminister Anders Ygeman. Det kræver dog lovændring og at Danmark tillader svenske tjenestemænd at agere dér. Der er diskussioner mellem landene, men Ander Ygeman kan p.t. ikke sige om eller hvornår en sådan ændring kan ske.
I dag udføres en ID-kontrol ved Københavns Lufthavn hvor rejsende med Øresundstog, som rejser fra Danmark, må hoppe af toget, gå op gennem ankomsthallen og ned på den anden perron, vise gyldig legitimation og derefter hoppe tilbage på et nyt tog for at rejse videre mod Sverige. Herefter udføres der grænsekontrol ombord på toget ved den første station i Sverige, Hyllie, hvor toget holder stille ekstra længe. At slå de to kontroller sammen går ikke, eftersom den første kontrol er transportørernes ansvar og den anden politimyndighedernes. Derimod ville situationen kunne forbedres hvis grænsekontrollen blev flyttet til dansk jord, i umiddelbar nærhed af ID-kontrollen. Det mener Anders Ygeman, Sveriges indenrigsminister. Men han kan ikke sige noget om udsigterne for en sådan løsning.
– Regeringen er fortsat i dialog med danske repræsentanter angående en løsning. Forslaget er dog juridisk kompliceret og kræver lovændring. Det forudsætter også at Danmark tillader at svenske tjenestemænd agerer på dansk jord. Det er derfor stadig ikke til at sige om eller hvornår de midlertidige grænsekontroller vil kunne ændres som foreslået.
Da News Øresund kontaktede det danske Justitsministerie ville de ikke kommentere sagen udover at en dialog er i gang, og at den rejser spørgsmål i forhold til den danske grundlov som skal undersøges nærmere.
Det er nu et halvt år siden det såkaldte transportøransvar med ID-kontroller blev indført, i henhold til Lagen om särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet som blev besluttet i december sidste år. Efter flere kortere forlængelser i foråret, kom i starten af juni den nuværende beslutning, som gælder til og med den 3. november for ID-kontrollerne og til og med d. 11. november for grænsekontrollerne.
– Grænsekontrollerne og identitetskontrollerne er fortsat nødvendige af hensyn til den almene orden og den indre sikkerhed i Sverige, siger Anders Ygeman til News Øresund. En del af problematikken ligger på EU-niveau, mener han.
– Sverige tilhører Schengen. Schengens grundpille er den frie bevægelighed. Så snart EU har sikret den ydre grænse og en fungerende omfordeling er på plads, så skal vi trin for trin normalisere forholdene.
ID-kontrollerne er transportørernes ansvar. Det indebærer at DSB og Skånetrafiken gennemfører kontrollen, som omfatter rejsende via Københavns Lufthavn, og at andre togoperatører såsom SJ, og færge- og busfirmaer gennemfører kontrol af deres passagerer inden påstigningen på deres holdepladser og færgelejer. Anders Ygeman påpeger at regeringen er klar over de besværligheder der er opstået i Øresundsregionen efter kontrollerne blev indført.
– Vi lukker ikke øjnene for at kontrollerne har været en udfordring og har medført belastninger for Øresundsregionen. Tværtimod, vores ambition er at kontrollerne skal medføre så lidt besvær som muligt for de rejsende.
– Øresundsregionen er én region. Vi er to lande, men regionen er fælles. Den der investerer i Øresundsregionen skal vide at regeringen vil udvikle regionen.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge