Følg os på

Samfund

At samordne kontrollerne sparer 20 minutters rejsetid

Publiseret

 

Polis_Hyllie_webb

På stationen i svenske Hyllie har politiet gennemført grænsekontrol siden sidste år. Foto: News Øresund

Siden ID- og grænsekontrollerne indførtes er rejsetiden med tog fra København til Malmø blevet forlænget fra 35 til 72 minutter. At samle kontrollen på ét sted ville spare de rejsende 20 minutter, vurderer Linus Eriksson, Skånetrafikens trafikdirektør. Højt på hans agenda står også at genindføre ti-minutters driften, og at få erstatning for de øgede omkostninger fra den svenske stat.

For Skånetrafiken er især tre spørgsmål blevet prioriteret siden ID-kontrollerne blev indført, og de pålagdes transportøransvar for togtrafikken over Øresundsbroen. For det første, at ID- og grænsekontrollerne samles på ét sted for at forkorte rejsetiden. For det andet, at kapaciteten øges så der går et tog hver tiende minut i myldretiden for at mindske trængsel og give samme service som tidligere. For det tredje, økonomisk erstatning fra staten for udgifterne til ID-kontrollerne.

Linus Eriksson, trafikdirektør hos Skånetrafiken, anslår at det ville spare de rejsende 20 minutter per rejse, hvis kontrollerne samles på ét sted.
– Vi har fokus på at samle kontrollerne på ét sted. Det er ikke logisk at man først skal vise sit ID, køre med tog i 12 minutter, og så vise ID igen mellem to nordiske lande. Det må kunne løses på en smartere måde.
Den nuværende løsning af ID-kontrollerne på Københavns Lufthavn hvor passagererne skal bytte tog og gå op i ankomsthallen, ned på det andet spor bliver nu evalueret, meddeler han.
– Nu ved vi at kontrollerne vil fortsætte gennem efteråret, og vi arbejder på at finde en bedre løsning. Men hvordan den løsning skal se ud er ikke klart lige nu, eftersom det er en stor udfordring med kapaciteten i Københavns lufthavn.

Det er netop kapaciteten omkring Københavns Lufthavn som er anledning til kontrollens udformning, og årsagen til at antallet af tog i myldretiden nærmest er halveret fra ti-minutters drift til tyve-minutters drift mellem 06-09 og 15-18.
– Anledningen til at vi ikke kan køre med fuld kapacitetsudnyttelse skyldes, at det omløb vi kører på dansk side og på svensk side og med et brud i Kastrup kræver flere tog. Hvor mærkeligt det end lyder, skal der flere tog til og det indebærer at vi har konstant materielmangel. Systemet hænger på, at alle togsæt er i drift. Får vi et togsæt, hvor der opstår fejl eller som må vedligeholdes, får vi direkte materielmangel”, udtaler Linus Eriksson.

I myldretiden skal det prioriteres at køre med lange togsæt, men det kan ikke altid ske. Den forandrede løsning har ædt alle marginaler som tidligere fandtes i planlægningen. DSB håndterer vedligeholdelsen og sammensætter togene på dansk side, og aflyste tog eller korte tog får effekter på begge sider af Sundet, mener Linus Eriksson.

En løsning som diskuteres, mens man venter på besked om fremtiden, er om det er muligt at køre direkte tog mellem København og Hyllie. Sådan et tog ville ikke behøve at stoppe ved Københavns Lufthavn, men derimod køre via godsporerne uden om lufthavnsstationen, og på den måde spare tid for passagererne, som slipper for at bytte tog og kan rejse direkte mellem byerne. Det er netop et af de forslag som pendlerne via Pendlerklubben Kystbanen fremlagde tidligere på ugen. Ifølge Linus Eriksson er der dog mange ting som skal passe sammen, hvis en sådan løsning kan kunne gennemføres.

Skånetrafiken vurderer at de direkte udgifter til at udføre ID-kontroller vil lande på 45-60 millioner svenske kroner for hele året. Den samlede udgift bliver det dobbelte, eftersom de deler udgiften med DSB. Hertil kommer så yderligere tab på grund af et dalende antal rejser og dermed lavere billetindtægter, samt at en stigning i antallet af rejser på fem procent ser ud til at udeblive. Transportministeriet og DSB foretager netop nu nye udbud, hvilket kan komme til at påvirke de endelige omkostninger. Desuden er kravet til fotografering af legitimation fjernet, antallet af kontroller mindsket og de er gjort mere effektive.
– Det er et direkte tab vi har, som loven er eneste årsag til. Skal vi betale det bliver det i praksis de skånske rejsende der kommer til at betale, det kan ikke være rigtigt at de skånske rejsende betaler for et nationalt spørgsmål. Grunden til vi har ID-kontroller her er jo af national interesse, derfor mener vi at vi bør få økonomisk kompensation, siger Linus Eriksson og tilføjer at Skånetrafiken også regner med lavere indtægter på grund af et faldende antal rejser, hvilket påvirker billetindtægterne.

I maj blev køreplanen for togene ændret, hvilket indebar at præcise klokkeslæt blev sat for hvornår toget afgår fra Hyllie, selv om tiden grænsekontrollen tager at gennemføre varierer. Anledningen var at gøre det enklere for de rejsende, så rejsetiden blev synlig i rejseplanen og på skilte på perronerne. Den sammenlagte rejsetid blev derimod ikke ændret. Et tog sydfra venter altid på Hyllie inden der køres nordpå, for ikke at afgå med forsinkelse.
Vi kan ikke have et tog som går uberegneligt i systemet. Toget skal til jo hele vejen til Kalmar eller Gøteborg. Det afgår i et vindue der varer to minutter. Prioriteringen er sådan, at tog der er forsinkede nedprioriteres i forhold til dem der er til tiden, og må afvente en ny mulighed for afgang. Det indebærer at toget ville komme en time senere til Gøteborg. Vi må kunne sikre at toget er punktligt fra Malmø C og nordpå, siger Linus Eriksson.

I forbindelse med ID-kontrollerne har Skånetrafiken tilbudt kunder, der har købt pendlerkort over sundet, åbent køb og et engangsbeløb på 500 kroner i rabat.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark2 dage ago

Rugekassen BioInnovation Institute i København udvider fra bioteknologi til kvanteteknologi og grøn energi

Først var det universitetsforskningen inden for bioteknologi, der skulle have støtte til at udvikle de bedste idéer til nye virksomheder...

Bæredygtighed2 dage ago

Den svenske regerings klimapolitik kritiseres – igen

For en uge siden blev den svenske regering kritiseret af OECD for sin klimapolitik. Nu slutter Klimapolitiska rådet, som har...

Sverige2 dage ago

Fødevaregiganter boykottes af Facebookgruppe i protest mod stigende priser

I mandags indledte en Facebook-gruppe sin ugelange boykot af de store dagligvarekæder i Sverige i håbet om, at det vil...

Sverige3 dage ago

Færre svenskere får en ph.d. i teknik – svenske ingeniører er bekymrede

Færre svenskere vælger at tage en doktorgrad inden for teknik, viser en ny rapport fra Sveriges Ingenjörer. Siden 2010 er...

Kultur3 dage ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi4 dage ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur1 uge ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.