Følg os på

Samfund

At samordne kontrollerne sparer 20 minutters rejsetid

Publiseret

 

Polis_Hyllie_webb

På stationen i svenske Hyllie har politiet gennemført grænsekontrol siden sidste år. Foto: News Øresund

Siden ID- og grænsekontrollerne indførtes er rejsetiden med tog fra København til Malmø blevet forlænget fra 35 til 72 minutter. At samle kontrollen på ét sted ville spare de rejsende 20 minutter, vurderer Linus Eriksson, Skånetrafikens trafikdirektør. Højt på hans agenda står også at genindføre ti-minutters driften, og at få erstatning for de øgede omkostninger fra den svenske stat.

For Skånetrafiken er især tre spørgsmål blevet prioriteret siden ID-kontrollerne blev indført, og de pålagdes transportøransvar for togtrafikken over Øresundsbroen. For det første, at ID- og grænsekontrollerne samles på ét sted for at forkorte rejsetiden. For det andet, at kapaciteten øges så der går et tog hver tiende minut i myldretiden for at mindske trængsel og give samme service som tidligere. For det tredje, økonomisk erstatning fra staten for udgifterne til ID-kontrollerne.

Linus Eriksson, trafikdirektør hos Skånetrafiken, anslår at det ville spare de rejsende 20 minutter per rejse, hvis kontrollerne samles på ét sted.
– Vi har fokus på at samle kontrollerne på ét sted. Det er ikke logisk at man først skal vise sit ID, køre med tog i 12 minutter, og så vise ID igen mellem to nordiske lande. Det må kunne løses på en smartere måde.
Den nuværende løsning af ID-kontrollerne på Københavns Lufthavn hvor passagererne skal bytte tog og gå op i ankomsthallen, ned på det andet spor bliver nu evalueret, meddeler han.
– Nu ved vi at kontrollerne vil fortsætte gennem efteråret, og vi arbejder på at finde en bedre løsning. Men hvordan den løsning skal se ud er ikke klart lige nu, eftersom det er en stor udfordring med kapaciteten i Københavns lufthavn.

Det er netop kapaciteten omkring Københavns Lufthavn som er anledning til kontrollens udformning, og årsagen til at antallet af tog i myldretiden nærmest er halveret fra ti-minutters drift til tyve-minutters drift mellem 06-09 og 15-18.
– Anledningen til at vi ikke kan køre med fuld kapacitetsudnyttelse skyldes, at det omløb vi kører på dansk side og på svensk side og med et brud i Kastrup kræver flere tog. Hvor mærkeligt det end lyder, skal der flere tog til og det indebærer at vi har konstant materielmangel. Systemet hænger på, at alle togsæt er i drift. Får vi et togsæt, hvor der opstår fejl eller som må vedligeholdes, får vi direkte materielmangel”, udtaler Linus Eriksson.

I myldretiden skal det prioriteres at køre med lange togsæt, men det kan ikke altid ske. Den forandrede løsning har ædt alle marginaler som tidligere fandtes i planlægningen. DSB håndterer vedligeholdelsen og sammensætter togene på dansk side, og aflyste tog eller korte tog får effekter på begge sider af Sundet, mener Linus Eriksson.

En løsning som diskuteres, mens man venter på besked om fremtiden, er om det er muligt at køre direkte tog mellem København og Hyllie. Sådan et tog ville ikke behøve at stoppe ved Københavns Lufthavn, men derimod køre via godsporerne uden om lufthavnsstationen, og på den måde spare tid for passagererne, som slipper for at bytte tog og kan rejse direkte mellem byerne. Det er netop et af de forslag som pendlerne via Pendlerklubben Kystbanen fremlagde tidligere på ugen. Ifølge Linus Eriksson er der dog mange ting som skal passe sammen, hvis en sådan løsning kan kunne gennemføres.

Skånetrafiken vurderer at de direkte udgifter til at udføre ID-kontroller vil lande på 45-60 millioner svenske kroner for hele året. Den samlede udgift bliver det dobbelte, eftersom de deler udgiften med DSB. Hertil kommer så yderligere tab på grund af et dalende antal rejser og dermed lavere billetindtægter, samt at en stigning i antallet af rejser på fem procent ser ud til at udeblive. Transportministeriet og DSB foretager netop nu nye udbud, hvilket kan komme til at påvirke de endelige omkostninger. Desuden er kravet til fotografering af legitimation fjernet, antallet af kontroller mindsket og de er gjort mere effektive.
– Det er et direkte tab vi har, som loven er eneste årsag til. Skal vi betale det bliver det i praksis de skånske rejsende der kommer til at betale, det kan ikke være rigtigt at de skånske rejsende betaler for et nationalt spørgsmål. Grunden til vi har ID-kontroller her er jo af national interesse, derfor mener vi at vi bør få økonomisk kompensation, siger Linus Eriksson og tilføjer at Skånetrafiken også regner med lavere indtægter på grund af et faldende antal rejser, hvilket påvirker billetindtægterne.

I maj blev køreplanen for togene ændret, hvilket indebar at præcise klokkeslæt blev sat for hvornår toget afgår fra Hyllie, selv om tiden grænsekontrollen tager at gennemføre varierer. Anledningen var at gøre det enklere for de rejsende, så rejsetiden blev synlig i rejseplanen og på skilte på perronerne. Den sammenlagte rejsetid blev derimod ikke ændret. Et tog sydfra venter altid på Hyllie inden der køres nordpå, for ikke at afgå med forsinkelse.
Vi kan ikke have et tog som går uberegneligt i systemet. Toget skal til jo hele vejen til Kalmar eller Gøteborg. Det afgår i et vindue der varer to minutter. Prioriteringen er sådan, at tog der er forsinkede nedprioriteres i forhold til dem der er til tiden, og må afvente en ny mulighed for afgang. Det indebærer at toget ville komme en time senere til Gøteborg. Vi må kunne sikre at toget er punktligt fra Malmø C og nordpå, siger Linus Eriksson.

I forbindelse med ID-kontrollerne har Skånetrafiken tilbudt kunder, der har købt pendlerkort over sundet, åbent køb og et engangsbeløb på 500 kroner i rabat.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 uge ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 uge ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 uge ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark1 uge ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.