Samfund
Færre tager toget til Københavns Lufthavn


Nærheden til Sverige er utrolig vigtig for lufthavnen, lige så vigtig som vores nærhed til København. Der er ingen forskel, siger Thomas Woldbye. Foto: News Øresund.
Antallet af danske og svenske passagerer der tager toget til Københavns Lufthavn, inden de rejser videre ud i verden, er mindsket fra 39 til 27 procent i januar-april i år sammenlignet med samme periode i 2015. Hovedårsagen er ID-kontrollen mener adm. direktør for lufthavnen, Thomas Woldbye, der også er helt tydelig omkring at en permanent kontrol ville skulle flyttes fra Kastrup.
Københavns Lufthavn har været en af de lufthavne i Europa hvor flest rejsende ankommer med kollektiv trafik, inden de rejser videre ud i verden med fly. Gennem månederne januar til april i år er den positive udvikling dog bakket, når det gælder antallet af danske og svenske passagerer der bruger toget som transportmiddel. Andelen er faldet fra 39 til 27 procent sammenlignet med samme periode i 2015. Cirka halvdelen af de rejsende tager i stedet metroen, mens den anden halvdel fordeler sig på primært bil, taxi og bus. Det viser tal fra Københavns Lufthavn, CPH.
Det ændrede rejsemønster er en af effekterne der har kunnet mærkes siden ID-kontrollerne indførtes 4. januar. Adm. direktør for Københavns lufthavne, Thomas Woldbye, nævner desuden øgede administrative omkostninger i form af mere servicepersonale, trængsel i ankomsthallen, der kan påvirke serviceoplevelsen, samt konsekvenser for de tusinder af medarbejdere der arbejder på arbejdspladser i tilknytning til lufthavnen som yderligere eksempler. Desuden kan de danske fjerntog fra Jylland og Fyn ikke længere køre direkte til lufthavnen, fordi der mangler plads på sporene. De rejsende må i stedet skifte på Københavns Hovedbanegård. Bornholmertogene kan ikke stoppe i lufthavnen men må køre uden om stationen på godtogssporene. Den forlængede rejsetid og færre afgange for Øresundstogene har påvirket lufthavnens optagsområde i Sverige.
– Nærheden til Sverige er utrolig vigtig for lufthavnen, lige så vigtig som vores nærhed til København. Der er ingen forskel. Vi sætter stor pris på det marked, der ligger i Sydsverige og det vil vi gerne bevare og udvikle. Det er utrolig vigtigt hvis man vil skabe en Greater Copenhagen region, som har den økonomiske vægt der skal til for at hævde sig i verden. Så skal det være én region, siger Thomas Woldbye til News Øresund.
Den nuværende beslutning om ID-kontroller gælder til 3. november. Skulle der komme en beslutning om en permanent løsning, vil det have negative konsekvenser for lufthavnen, vurderer Thomas Woldbye.
– For os vil det betyde at vores optagsområde, som vi ønsker at udvide, nærmest bliver mindre. I hvert fald mentalt og tidsmæssigt.
En beslutning om en permanent løsning vil påvirke både mobiliteten og den økonomiske vækst, tror han. Desuden vil det indebære at kontrollen må flyttes fra lufthavnen.
– Hvis man vil gøre kontrollen permanent så bør man finde en ny måde at gøre det på. Så er løsningen ikke at bruge en velanvendt station ved lufthavnen. Men jeg synes man skal tale om at stoppe med kontrollerne, og ikke om ikke alternativer, siger Thomas Woldbye.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Kultur12 måneder ago
91 svenske komponister bag 5.700 opdigtede kunstnernavne på Spotify
-
Okategoriserade12 måneder ago
Øresundsdebat uge 12: Forskellige holdninger til, at Sveriges nye danske fodboldlandstræner taler engelsk
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af tyskere flytter til Sverige – “Schwedenhaus” er nyt hashtag på sociale medier
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Malmøboen Kate Plaskonis er på Berlingskes Talent 100-liste
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø får midlertidig ABBA-udstilling
-
Ejendomme12 måneder ago
Antallet af danske sommerhusejere i Sverige fortsætter med at falde