Følg os på

Samfund

Færre indtægter for private tog- og busselskaber som kører over Sundet

Publiseret

 

SJ_webb

Indtægterne er mindsket med 40 procent for SJ på strækningen København-Stockholm siden ID- og grænsekontrollerne indførtes. Foto: News Øresund

For SJ, som kører hurtigtog mellem København og Stockholm, er indtægterne på strækningen faldet med 40 procent siden ID-kontrollerne indførtes. Busselskaberne Swebus og Nettbuss, som kører over Øresundsbron, er urolige for den sanktionsbøde på 50.000 svenske kroner som udløses, hvis de skulle lave en fejl i forbindelse med kontrollerne.

Det er pendlerne med Øresundstogene, der har oplevet den største effekt af ID- og grænsekontrollerne, i form af forlænget rejsetid og øget trængsel. Men selv færge- og bustrafikken over Sundet er blevet påvirket og SJ, som kører hurtigtog mellem København og Stockholm, blev i et par måneder i begyndelsen af året tvunget til helt at nedlægge trafikken. Den blev genoptaget, men med færre afgange, og nu uden at togene fra København mod Stockholm stopper ved Københavns Lufthavn, men i stedet kører uden om stationen via godssporene.
– Vi får desuden vores kapacitet tildelt sent, hvilket gør at vores pladsbestilling ikke kan holdes åben lige så længe som tidligere. Det taber vi også på. Frem for alt påvirkes vores kunder negativt af denne korte planlægning og usikkerhed som findes i systemet, siger Maria Rosendahl, Business Manager hos SJ for strækningen København-Stockholm.
Beskeden om sommertrafikken kom en måned inden trafikken skulle starte, fortæller hun. Normalt holder SJ pladsbestillingen åben i 120 dagen inden afrejse. Da der er usikkerhed om kapaciteten har firmaet mindsket markedsføringen af Københavnsstrækningen. Selve ID-kontrollen gennemføres inden de rejsende stiger på toget ved spor 26 på Københavns Hovedbanegård. Spor 26 ligger lidt afsides og kan være svær at finde, så SJ beder derfor de rejsende om at komme 30 minutter inden afgang. Dagligt at der dog alligevel kunder som misser toget, oplyser Maria Rosendahl. Trafikken evalueres løbende og netop nu arbejder firmaet for at finde en bedre løsning til næste år.
– Vi har mistet 40 procent af vores indtægt på strækningen sammenlignet med sidste år. Det er en kæmpestor påvirkning på et marked, der steg 22 procent sidste år, siger Maria Rosendahl.

Swebus og Nettbuss er to busselskaber som kører fra København til Sverige og dermed skal udføre ID-kontrol af de rejsende. Begge selskaber har indkøbt eksterne ressourcer til at udføre kontrollen i København, og brugt ekstra ressourcer på at øge kommunikationen til passagererne. En transportør der ikke efterlever kontrollen kan dømmes til en sanktionsbøde på 50.000 svenske kroner. Det indebærer stor usikkerhed og risiko, oplyser selskaberne.
– Vi vurderer selvfølgelig hele tiden om vi vil fortsætte med at køre over grænsen. Når politiet har kontrolleret os har vi kunnet bevise at alle har haft ID, men der er en sanktionsbøde hvis vi laver en fejl. Det er en omkostning der ikke føles rimelig og som kan gøre, at vi kan have svært ved at fortsætte med at køre. Afgiften er mange penge i vores branche, vi har lave marginaler. Det gør også at vi nogen gange må vælge det sikre valg, frem for det usikre, når vi skal vælge hvem der må køre med, og så kommer passagerene i klemme, siger Christel Grip, pressechef hos Swebus.
–  Vi har overvejet at ikke køre ruten, da risiciene, kravene og omkostningerne er for store. En enkelt sanktionsbøde kan lede til en inddraget køretilladelse, hvilket indebærer at hele firmaets aktivitet kan blive sat på spil. Vi har valgt at fortsætte, primært fordi de har sagt det er midlertidigt. Vi vil helt sikkert overveje at stoppe hvis kontrollen bliver permanent, siger Mats Johansson, adm. direktør for Nettbus Express, og tilføjer at den svenske regerings beslutning om kompensation til transportørerne for ID-kontrollerne også påvirker beslutningen.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur17 timer ago

Nordiske medieinitiativer i fokus for kulturministre og chefredaktører

To forslag til fælles nordiske medieinitiativer er kommet i fokus de seneste uger. I begyndelsen af maj meddelte kulturminister Jakob...

Kultur17 timer ago

Den svenske regering og Sverigedemokraterna fremlægger forslag til fremtidens public service

Nu har den svenske regering sammen med støttepartiet Sverigedemokraterna fremsat forslag til Riksdagen om, hvordan fremtiden skal se ud for...

Danmark19 timer ago

Dansk gysersejr ved VM i ishockey – Det kan blive en anderledes nordisk finale

Danmark skrev hockeyhistorie, da landet slog guldfavoritten Canada i kvartfinalen ved VM i ishockey foran hjemmepublikum i Boxen i Herning....

Danmark19 timer ago

Norden, pensionsspørgsmål og e-legitimation i fokus på Öresundsregionalt Gränshinderforum

Da informationstjenesten Øresunddirekt torsdag arrangerede Öresundsregionalt Gränshinderforum i København, var Föreningarna Nordens Förbund (FNF) vært for mødet. Morten Fabricius Meyer,...

Øresund19 timer ago

Jens Kramer Mikkelsen ny formand for det dansk-svenske videncenter Øresundsinstituttet

På tirsdagens årsmøde i Malmø valgte Øresundsinstituttets medlemmer Jens Kramer Mikkelsen som ny formand. Som overborgmester i København fra 1989...

Interviews19 timer ago

Pendlerserie: Pendler mod strømmen: “København har noget, Malmø mangler”

Den store majoritet af pendlere bor i Sverige og arbejder i Østdanmark. En af de godt 1.000 personer, der pendler...

Danmark2 dage ago

Direktøren for svensk tænketank:”Sådan byggede København Nordens hovedstad “

Under overskriften “Sådan byggede København Nordens hovedstad” har den svenske tænketank Timbros administrerende direktør PM Nilsson skrevet en kronik i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.