Følg os på

Samfund

Togpendlere med en ny hverdag

Publiseret

 

Pendlare_MalmoC_N8B4589_webb

Debbie Ekberg har siden januar pendlet fra Malmø C til jobbet der ligger nær Københavns Hovedbanegård. Foto: News Øresund

Debbie Ekberg startede på sit nye job i København samtidig med at ID-kontrollerne blev indført i januar. Hendes hverdag påvirkes mest af den forlængede rejsetid, og at togene ofte rammes af forsinkelser. Pendlernes oplevelser er blevet skildret i en undersøgelse fra den svenske Kungliga Tekniska Högskolan, der blev præsenteret i juni, og tidligere på ugen sendte Pendlerklubben Kystbanen 20 forslag til forenkling af deres situation, til Skånetrafiken og DSB.

Debbie Ekberg arbejder som animator inden for spilbranchen. Siden januar i år arbejder hun i et firma i København nær hovecbanegården, og pendler med tog fra Malmø C. ID-kontrollen blev indført præcis da hun startede på det nye job. Situationen med ID- og grænsekontroller oplever hun som negativ ud fra at Sverige skal være et åbent og velkommende land. Men det får også konsekvenser for hendes hverdag.
– Jeg har ikke pendlet til Danmark før, men jeg har tidligere taget toget derover og mærker jo nu hvor meget hurtigere det går at rejse om aftenen end om morgenen. Når jeg rejser til København tager togrejsen 35 minutter og når jeg tager hjem tager det mindst en time og femten til tyve minutter. Fra jobbet og hjem til mig bliver det i alt en time og fyrre minutter, siger hun og fortsætter:
–  Jeg elsker mit job, men det er virkelig hårdt at pendle hver dag. Det havde ikke været et problem hvis det havde været ét tog, som var tanken fra begyndelsen, men nu skal jeg bytte undervejs. Der er mange forsinkelser, togene aflyses og der indsættes togbusser.
En undersøgelse præsenteret i juni med deltagelse af hver tiende pendler over Sundet, viste at 64 procent af togpendlerne oplyser, at de er påvirkede af øget stress siden ID- og grænsekontrollerne indførtes. 70 procent af togpendlerne påvirkes meget af ikke at kunne vide hvornår de er fremme. 59 procent er begyndt at rejse på andre tider, 23 procent tager oftere bilen og 12 procent er begyndt at samkøre.

Effekterne af den øgede stress og tidspresset kan pendlere mærke både i arbejds- og privatlivet, viser undersøgelsen. Mange af pendlerne er desuden kritiske over for gennemførslen af kontrollerne og 81 procent er skuffede over de politiske beslutninger. De oplever også at der ikke er interesse for konsekvenserne på nationalt plan.
– Mange pendlere har været taknemmelige for at vi har spurgt dem om hvordan de oplever situationen, sagde KTH-forskere Karin Winter, som gennemførte undersøgelsen, ved pressekonferencen i starten af juni.

Tidligere på ugen kom Pendlerklubben Kystbanen med 20 forslag, som de har indsamlet fra togpendlerne, til hvordan deres hverdag kan lettes. Forslagene er sendt til DSB og Skånetrafiken, og inkluderer bl.a. ønsker om infoskærme der viser Øresundstogenes afgange ved metrostationen ved Københavns Lufthavn, erstatningsbusser mellem Kastrup og Hyllie ved togproblemer, og direkte afgange fra Københavns Hovedbanegårds spor 26 til Hyllie.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur6 timer ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed11 timer ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik11 timer ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur11 timer ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv1 dag ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed1 dag ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund1 dag ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.