Infrastruktur
DSB kan søge svensk erstatning for ID-kontroller


Selv udenlandske transportører, såsom DSB, kan få erstatning for deres direkte omkostninger på grund af ID-kontrollerne, meddeler den svenske infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: News Øresund – Anna Palmehag
Onsdagens svenske regeringsbeslutning, som indebærer at transportører mellem Danmark og Sverige kan ansøge om erstatning for omkostninger ifm. ID-kontroller, inkluderer også udenlandske transportører. Det meddeler Sveriges infrastrukturminister Anna Johanssons pressesekretær. Dermed kan blandt andet DSB, som sammen med Skånetrafiken gennemfører ID-kontrollen af togrejsende ved Københavns Lufthavn, søge erstatning i Sverige.
Den svenske regering meddelte onsdag at forfatningen, som indebærer at transportører mellem Danmark og Sverige kan søge erstatning for omkostninger ifm. ID-kontroller, er besluttet. Ifølge pressemeddelesen gives der erstatning for rimelige udgifter der kan bevises, og retten til at søge erstatning gælder transportører af passagerer med bus, tog eller skib. Adspurgt af News Øresund om det også omfatter udenlandske transportører svarer Anamika Bhasker, pressesekretær for infrastrukturminister Anna Johansson:
”Alle transportører som har haft omkostninger pga. ID-kontrollerne kan søge erstatning. Bestemmelserne gælder således transportoperatører af bus, tog eller passagerfartøjer med trafik mellem Danmark og Sverige. Bestemmelserne omfatter såvel svenske som udenlandske transportører. Det eneste krav er, at transportøren har haft omkostninger ifm. at udføre ID-kontroller ifølge regeringens meddelte forskrifter.”
Hermed kan bl.a. DSB søge erstatning for ID-kontrollen de udfører sammen med Skånetrafiken ved Københavns Lufthavn og for kontrollen af Intercity Bornholmstog på Københavns Hovedbanegård, ved spor 26, hvor også svenske SJ’s hurtigtog afgår fra.
Den svenske regering har sat et samlet maxbeløb på 139 millioner svenske kroner for erstatninger i 2016, og til Sveriges Radio Ekot oplyser Anna Johansson, at der vil blive fratrukket i transportørernes erstatninger, hvis det totale beløb overstiger den sum. Det fremgår også at erstatningen gælder direkte udgifter, f.eks. lejede vagter, men derimod ikke tabte rejseindtægter. Anna Johansson har tidligere meddelt at muligheden for at indføre erstatning har skullet undersøges i forhold til EU-regler, og oplyser til Sveriges Radio Ekot at processen nu er gennemført.
– Vi har checket med EU-kommissionen og fået en forhåndsbesked om at den her erstatningsmodel ikke risikerer at klassificeres som statsstøtte.
Ansøgninger skal transportørerne indgive efter gyldighedsperioden for en periode af ID-kontroller er udløbet. Ansøgningen prøves af Trafikverket og skal indgives senest ni måneder efter en afsluttet periode. Periode et omfatter 4 januar 2016 – 3 juli 2016, og periode to er 4 juli 2016 – 3 november 2016, ifølge regeringens pressemeddelelse.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø