Følg os på

Infrastruktur

En HH-forbindelse løser mange af Trafikverkets krav, mener Helsingborgs borgmester Christian Orsing

Publiseret

 

Helsingborgs borgmester (formand for kommunalbestyrelsen) Christian Orsing (M) glæder sig over Trafikverkets forslag om at gennemføre en fælles dansk-svensk undersøgelse af Øresundsforbindelserne. Foto: Helsingborg Kommune

“En fast HH-forbindelse løser mange af de krav, som netop Trafikverket stiller,” siger Helsingborgs borgmester (formand for kommunalbestyrelsen) Christian Orsing (M) i en kommentar til svenske Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Han er enig med Trafikverket i, at ingen af de tre forslag til en ny fast forbindelse over Øresund løser alle udfordringer på en effektiv måde. Orsing mener, at det ikke kun handler om at løse det fremtidige kapacitetsbehov efter 2050, men også om at skabe en bedre redundans på tværs af Øresund, skabe et større regionalt arbejdsmarked på tværs af grænserne samt forbedre Sveriges beredskab. Helsingborg har i mange år arbejdet på at bygge en fast HH-forbindelse, tunneler til vej og jernbane mellem Helsingborg og Helsingør.

Hvad er Deres reaktion på konklusionerne i Trafikverkets rapport samt bemærkningen om, at ingen af de tre forslag, der findes, løser alle udfordringerne på en effektiv måde?
“Jeg glæder mig over Trafikverkets rapport og dens konklusion om behovet for en fælles svensk-dansk undersøgelse. Konklusionen om, at intet forslag løser alle udfordringer, er bestemt korrekt og viser vigtigheden af at komme videre i processen.  Samtidig vil jeg gerne gøre det klart, at en fast HH-forbindelse løser mange af de ønskemål, som især Trafikverket stiller, nemlig en rentabel fast forbindelse med en god samfundsøkonomisk effekt, en markant udvidet arbejdsmarkedsregion i det nordlige Øresund med kortere afstande og stærkt forbedrede togtider Oslo-Hamburg samt vigtig redundans i tilfælde af, at Øresundsbroen ikke kan bruges. Og så gælder redundansen både gods- og passagertog.

Hvordan ser De på Trafikverkets anbefaling til den svenske regering om at arbejde hen imod at få nedsat en dansk-svensk undersøgelse, der skal granske de forskellige alternativer til en kommende anden fast Øresundsforbindelse?
“Som sagt er dette en velkommen og vigtig meddelelse, og jeg ser frem til, at den svenske regering nu tager et sådant initiativ så hurtigt som muligt. Ligesom med Femern Bælt-forbindelsen skal Sverige gå forrest i forhold til Danmark. Mine danske kolleger venter på lederskab fra den svenske stat i denne sag. Trafikverkets foreslåede bilaterale undersøgelse af kapacitet og redundans over Øresund er et første skridt, som skal suppleres med drøftelser om det næste bilaterale skridt for en fast HH-forbindelse. Projektet er veldokumenteret, og muligheden for alternativ finansiering af projektet er en vigtig fordel.

Hvordan ser du tidsperspektivet og konklusionen om, at der kapacitetsmæssigt ikke vil være behov for flere forbindelser over Øresund før efter 2050?
“Vi har hele tiden været klar over, at formålet med at bygge en fast HH-forbindelse i form af en vej- og jernbanetunnel ikke handler om øget kapacitet, men om de samfundsmæssige effekter i form af et større regionalt arbejdsmarked på tværs af grænser samt andre væksteffekter, som projektet giver. Derudover giver HH-forbindelsen redundans, dvs. en alternativ transportrute for både vej- og jernbanetrafik. Dette er blevet stadig vigtigere for at styrke vores beredskab i Europa og kan ikke vente til efter 2050. Da behovet for redundans heller ikke er konstant, er det vanskeligt at vurdere den socioøkonomiske værdi af redundans i modsætning til kapacitetsforøgelser. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at anbefale den Defence Report fra STRING megaregion, som viser vigtigheden af redundans og en anden forbindelse nu, hvor omverdenen ser ud, som den gør. En tunnel er så at foretrække, da en bro desværre vil være udsat.

Hvordan påvirker Trafikverkets rapport dit arbejde med planlægningen af en HH-forbindelse?
“Den tidligere bilaterale undersøgelse (Strategisk analys, 2021) konkluderede, at en fast HH-forbindelse er bygbar og giver store samfundsøkonomiske fordele. Nu har Trafikverket også konkluderet, at den kan bygges billigere end tidligere anslået. Det er et stort fremskridt. Man skal huske på, at den strategiske analyse ikke har taget højde for muligheden for EU-finansiering til et projekt som dette på mellem 10-40 procent af investeringen. Sammenlignet med andre alternativer til Øresundsforbindelserne er HH veldokumenteret rentabel, hvilket giver mulighed for at gennemføre projektet gennem alternativ finansiering. Vi vil derfor fortsætte vores arbejde i samarbejde med andre aktører for at komme videre i processen så hurtigt som muligt.

(News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund1 dag ago

Nyt trafikrekord for Øresundsbroen i første halvår

Det første halvår af 2025 blev det bedste i Øresundsbroens historie, skriver brokonsortiets administrerende direktør Linus Eriksson på Linkedin. I...

Sverige2 uger ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 uger ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 uger ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.