Følg os på

Infrastruktur

En eventuel lukning af Øresundsbron rammer pendlerne og de danske arbejdsgivere hårdest fastslår ny rapport

Publiseret

 

Oresundsbron

Det værste scenarie er, hvis det tager 3-6 måneder inden Øresundsbron igen kan lade biler og tog rulle ud på forbindelsen. Det er nemlig for kort tid til at kommercielle aktører går ind på markedet og tilbyder alternativ transport over det sydlige Øresund, men for lang en periode for pendlerne og deres arbejdsgivere. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Pendlerne og danske arbejdsgivere rammes hårdest, hvis Øresundsbron lukkes for både tog- og biltrafik igennem længere tid. Det fastslår en rapport fra en arbejdsgruppe nedsat af Transport- og Byggeministeriet og det svenske Näringsdepartement. 

Hvis Øresundsbron lukkes helt vil Øresundspendlerne få mere end to timers pendling i hver retning. En arbejdsgruppe har undersøgt konsekvenserne af en total lukning af Øresundsbron i mere end 30 dage som følge af en naturkatastrofe, ulykke eller en anden hændelse. I deres rapport slår arbejdsgruppen fast, at pendlerne mangler en attraktiv rejsemulighed ved en lukning af Øresundsbron, da rejsetiden bliver mindst to timer per retning uanset hvilken rute de alternativt vælger. Da hovedparten af pendlerne arbejder i Danmark, rammes de danske arbejdsgivere også.

Det værste scenarie er, hvis det tager 3-6 måneder inden Øresundsbron igen kan lade biler og tog rulle ud på forbindelsen.  Det er nemlig for kort tid til at kommercielle aktører går ind på markedet og tilbyder alternativ transport over det sydlige Øresund, men for lang en periode for pendlerne og deres arbejdsgivere.

Ved en lukning af Øresundsbron vil den største del af trafikken skulle gå via Helsingør-Helsingborg. Det vurderes, at den kollektive trafik har tilstrækkelig kapacitet til de ekstra rejsende, men i myldretiden vil der mangle plads til 700 personbiler på færgerne mellem Helsingør-Helsingborg og opmarchområde og det tilstødende vejnet kan også udgøre en flaskehals.

Ved en lukning, der varer længere end 6 måneder, kan det være interessant for en kommerciel aktør at etablere en færgelinje mellem DFDS-terminalen eller Oceankajen i København og Malmø. Det vil dog give store trafikale problemer i København, når bilerne skal væk fra havneområdet og ud i den københavnske trafik.

Risikoen for at Øresundsbron må lukke helt i mere end 30 dage er lille. Den er så lille, at det kun forventes at ske én gang i en 330 års periode, mens broens levetid er 100 år. (News Øresund)

Fakta

Transport- og Byggeministeriet og det svenske Näringsdepartement nedsatte i 2014 Arbejdsgruppen for Øresundsberedskab. Arbejdsgruppen fik som opgave at kortlægge det eksisterende beredskab ved en incident, der indebærer en fuldstændig lukning af Øresundsbron i en kortere eller længere periode. En delopgave har været at undersøge behov og muligheder for at etablere alternative transportveje, primært i tilfælde af en lukning af broen i en længere periode. Da sandsynligheden for en total lukning i længere tid er lille, har arbejdsgruppen fokuseret på forberedelsesfasen, for at lette samarbejdet mellem de forskellige aktører, så at de kan reagere hurtigere, hvis uheldet skulle være ude. Desuden har det været et formål at øge bevidstheden om hvilke aktuelle og alternative transportveje, der eksisterer. Arbejdsgruppen anbefaler, at rapportens forudsætninger og konklusioner revideres hvert fjerde år.

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark12 timer ago

40.000 løbere indtager Øresundsbron – sådan påvirkes trafikken

Når 40.000 løbere på søndag starter på ruten fra Øresundsparken i Tårnby til Sibbars-området i Malmø, forventes der at blive...

Okategoriserade2 dage ago

Den svenske regering vil leje fængselspladser i Estland

Sverige vil leje op til 600 fængselspladser i Estland for at lette byrden for det svenske fængselsvæsen. For at aftalen...

Danmark1 uge ago

Den svenske regering forbereder dansk-svensk undersøgelse af ny fast forbindelse over Øresund

Den svenske regering har givet en undersøger til opgave at klarlægge, hvordan en bilateral udredning om en ny forbindelse over...

Danmark7 dage ago

København undersøger otte mulige nye metrolinjer, heriblandt en Øresundsmetro til Malmø

Efter en screening foretaget af Metroselskabet har et politisk flertal i København besluttet, at otte mulige nye metrolinjer skal undersøges...

Infrastruktur1 uge ago

Ny rapport: sådan skal Arlanda Lufthavns konkurrenceevne styrkes

Mens Kastrup Lufthavn vinder terræn i Norden, ser det anderledes ud for Stockholms lufthavn Arlanda, som har tabt passagerer de...

Sverige1 uge ago

Færre børn betyder, at Malmø sænker befolkningsprognosen

For nogle år siden talte man om den kommende halvmillionby Malmø. Nu konstaterer Sydsvenskan, at ”Malmøs babymangel fortsætter – langt...

Sverige1 uge ago

Lund tiltrækker flere og flere udenlandske studerende

Flere og flere internationale studerende søger mod Sverige – og interessen for Lunds Universitet er større end nogensinde. Op til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.