Følg os på

Infrastruktur

En eventuel lukning af Øresundsbron rammer pendlerne og de danske arbejdsgivere hårdest fastslår ny rapport

Publiseret

 

Oresundsbron

Det værste scenarie er, hvis det tager 3-6 måneder inden Øresundsbron igen kan lade biler og tog rulle ud på forbindelsen. Det er nemlig for kort tid til at kommercielle aktører går ind på markedet og tilbyder alternativ transport over det sydlige Øresund, men for lang en periode for pendlerne og deres arbejdsgivere. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Pendlerne og danske arbejdsgivere rammes hårdest, hvis Øresundsbron lukkes for både tog- og biltrafik igennem længere tid. Det fastslår en rapport fra en arbejdsgruppe nedsat af Transport- og Byggeministeriet og det svenske Näringsdepartement. 

Hvis Øresundsbron lukkes helt vil Øresundspendlerne få mere end to timers pendling i hver retning. En arbejdsgruppe har undersøgt konsekvenserne af en total lukning af Øresundsbron i mere end 30 dage som følge af en naturkatastrofe, ulykke eller en anden hændelse. I deres rapport slår arbejdsgruppen fast, at pendlerne mangler en attraktiv rejsemulighed ved en lukning af Øresundsbron, da rejsetiden bliver mindst to timer per retning uanset hvilken rute de alternativt vælger. Da hovedparten af pendlerne arbejder i Danmark, rammes de danske arbejdsgivere også.

Det værste scenarie er, hvis det tager 3-6 måneder inden Øresundsbron igen kan lade biler og tog rulle ud på forbindelsen.  Det er nemlig for kort tid til at kommercielle aktører går ind på markedet og tilbyder alternativ transport over det sydlige Øresund, men for lang en periode for pendlerne og deres arbejdsgivere.

Ved en lukning af Øresundsbron vil den største del af trafikken skulle gå via Helsingør-Helsingborg. Det vurderes, at den kollektive trafik har tilstrækkelig kapacitet til de ekstra rejsende, men i myldretiden vil der mangle plads til 700 personbiler på færgerne mellem Helsingør-Helsingborg og opmarchområde og det tilstødende vejnet kan også udgøre en flaskehals.

Ved en lukning, der varer længere end 6 måneder, kan det være interessant for en kommerciel aktør at etablere en færgelinje mellem DFDS-terminalen eller Oceankajen i København og Malmø. Det vil dog give store trafikale problemer i København, når bilerne skal væk fra havneområdet og ud i den københavnske trafik.

Risikoen for at Øresundsbron må lukke helt i mere end 30 dage er lille. Den er så lille, at det kun forventes at ske én gang i en 330 års periode, mens broens levetid er 100 år. (News Øresund)

Fakta

Transport- og Byggeministeriet og det svenske Näringsdepartement nedsatte i 2014 Arbejdsgruppen for Øresundsberedskab. Arbejdsgruppen fik som opgave at kortlægge det eksisterende beredskab ved en incident, der indebærer en fuldstændig lukning af Øresundsbron i en kortere eller længere periode. En delopgave har været at undersøge behov og muligheder for at etablere alternative transportveje, primært i tilfælde af en lukning af broen i en længere periode. Da sandsynligheden for en total lukning i længere tid er lille, har arbejdsgruppen fokuseret på forberedelsesfasen, for at lette samarbejdet mellem de forskellige aktører, så at de kan reagere hurtigere, hvis uheldet skulle være ude. Desuden har det været et formål at øge bevidstheden om hvilke aktuelle og alternative transportveje, der eksisterer. Arbejdsgruppen anbefaler, at rapportens forudsætninger og konklusioner revideres hvert fjerde år.

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur5 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed5 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik5 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur5 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv6 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed5 dage ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund6 dage ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.