Følg os på

Infrastruktur

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises af dansk minister

Publiseret

 

Danmarks Transportminister Ole Birk Olesen er afvisende overfor forslaget om en fast forbindelse mellem København og Landskrona. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Det er et urealistisk projekt at bygge en forbindelse mellem den danske hovedstad og den skånske kommune Landskrona. Det siger transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter en delegation af politikere fra Landskrona fik spørgsmålet på Folketingets dagsorden i september, skriver Helsingborg Dagblad.  

– Et så stort projekt er i mine øjne ikke realistisk. Det forventes at koste flere milliarder, hvilket ikke er proportionelt med gevinsterne for projektet.

Sådan skriver Ole Birk Olesen i et høringssvar til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg ifølge Sydsvenskan.

Et sådant projekt skulle yderligere behøve mere holdbare investeringer end ved blot at finansiere det gennem brugerbetalende vejafgifter, ligesom Øresundsbron blev det, og som en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal det.

Borgmester i Landskrona, Torkild Strandbergs (L), mener modsat, at en Landskrona-forbindelse – det såkaldte Europaspor – godt kan finansieres gennem brugerbetaling. Regnestykket afhænger nemlig af, om HH-forbindelsen kommer til at understøtte bil- og togkørsel, eller om det kun skal understøtte bilkørsel.

– Det, mange ikke forstår, er, at HH består af to tunnelforbindelser, en til biler og en til tog. Det, vi gør med vores forslag, er, at flytte togforbindelsen til Landskrona-København, siger Landskronaborgmesteren til Helsingborg Dagsblad.

De finansieringsmuligheder, der er medregnet i HH-forbindelsens forundersøgelser for togdrift, er de samme udregninger Landskrona har benyttet til at kigge på finansiering af Europasporet.

Ole Birk Olesen har tidligere udtalt, at HH-forbindelsen kun skal understøtte bilkørsel.

Fakta – Europasporet

Projektet Europasporet med en jernbanetunnel mellem Nordhavn og Landskrone i København har ingen politisk forankring i den øvrige del af Sverige eller Danmark, og det er bare kommunen selv, der driver initiativet.

Indenfor det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen & Skåne Committee er der en fælles aftale om infrastruktur, trafikcharteret, om at kommende faste forbindelser over Øresund skal bygges enten mellem Helsingør og Helsingborg (HH-forbindelsen) eller som tunnelbane mellem København og Malmø (Øresundsmetroen).

HH-forbindelsen er på nuværende tidspunkt i gang med at blive forundersøgt af de danske og svenske stater, mens København og Malmø står for en egen undersøgelse af Øresundsmetroen.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur8 timer ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed13 timer ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik13 timer ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur13 timer ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv1 dag ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed1 dag ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund2 dage ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.