Infrastruktur
Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises af dansk minister


Danmarks Transportminister Ole Birk Olesen er afvisende overfor forslaget om en fast forbindelse mellem København og Landskrona. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen
Det er et urealistisk projekt at bygge en forbindelse mellem den danske hovedstad og den skånske kommune Landskrona. Det siger transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter en delegation af politikere fra Landskrona fik spørgsmålet på Folketingets dagsorden i september, skriver Helsingborg Dagblad.
– Et så stort projekt er i mine øjne ikke realistisk. Det forventes at koste flere milliarder, hvilket ikke er proportionelt med gevinsterne for projektet.
Sådan skriver Ole Birk Olesen i et høringssvar til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg ifølge Sydsvenskan.
Et sådant projekt skulle yderligere behøve mere holdbare investeringer end ved blot at finansiere det gennem brugerbetalende vejafgifter, ligesom Øresundsbron blev det, og som en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal det.
Borgmester i Landskrona, Torkild Strandbergs (L), mener modsat, at en Landskrona-forbindelse – det såkaldte Europaspor – godt kan finansieres gennem brugerbetaling. Regnestykket afhænger nemlig af, om HH-forbindelsen kommer til at understøtte bil- og togkørsel, eller om det kun skal understøtte bilkørsel.
– Det, mange ikke forstår, er, at HH består af to tunnelforbindelser, en til biler og en til tog. Det, vi gør med vores forslag, er, at flytte togforbindelsen til Landskrona-København, siger Landskronaborgmesteren til Helsingborg Dagsblad.
De finansieringsmuligheder, der er medregnet i HH-forbindelsens forundersøgelser for togdrift, er de samme udregninger Landskrona har benyttet til at kigge på finansiering af Europasporet.
Ole Birk Olesen har tidligere udtalt, at HH-forbindelsen kun skal understøtte bilkørsel.
Fakta – Europasporet
Projektet Europasporet med en jernbanetunnel mellem Nordhavn og Landskrone i København har ingen politisk forankring i den øvrige del af Sverige eller Danmark, og det er bare kommunen selv, der driver initiativet.
Indenfor det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen & Skåne Committee er der en fælles aftale om infrastruktur, trafikcharteret, om at kommende faste forbindelser over Øresund skal bygges enten mellem Helsingør og Helsingborg (HH-forbindelsen) eller som tunnelbane mellem København og Malmø (Øresundsmetroen).
HH-forbindelsen er på nuværende tidspunkt i gang med at blive forundersøgt af de danske og svenske stater, mens København og Malmø står for en egen undersøgelse af Øresundsmetroen.
(News Øresund)
-
Danmark6 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark12 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Samfund12 måneder ago
København ikke længere blandt verdens 10 dyreste byer at bo og arbejde i
-
Erhverv12 måneder ago
Microsoft investerer 34 milliarder i Sverige inden for cloud-tjenester, AI og et boost af AI-kompetencer
-
Danmark12 måneder ago
København skaber et verdensledende innovationsdistrikt med fokus på life science og kvanteteknologi
-
Ejendomme8 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Danmark12 måneder ago
Endnu en dansk færgerute bliver svenskejet – Gotlandsbolaget køber ruten København-Oslo af DFDS
-
Øresund12 måneder ago
Sverige fejrer på fredag midsommeraften – som svarer til Skt. Hans Aften