Infrastruktur
Højhastighedsjernbane på betonsøjler undersøges nu i Sverige – hurtigere og billigere løsning

En svensk højhastighedsjernbane kan bygges med præfabrikerede betonelementer på søjler, der giver en næsten halveret byggetid, mindre indgreb i landskabet og en lavere pris sammenlignet med konventionel jernbane. Det nye alternativ med en højhastighedsbane på såkaldte landbroer vil blive præsenteret af Trafikverket i rapporten om nye stambaner, der skal forelægges regeringen den 28. februar. Dette bekræfter Trafikverket overfor Dagens Nyheter. Det svenske byggefirma Skanska har gennemført et casestudie, der viser, at der kan bygges en højhastighedsjernbane mellem Stockholm og Göteborg på tolv år, hvoraf tre år udgør planlægningsprocessen.
Ali Sadeghi, der er ansvarlig for Trafikverkets enhed “Nya Stambanor”, bekræfter over for Dagens Nyheter, at deres rapport vil berøre alternativet med at bygge på betonsøjler. Men han ønsker ikke at sige, hvordan de vurderer den nye metode.
– Det vil stå klart i rapporten, om vi ser noget potentiale, når det kommer til landbroer. Vi vil kaste lys over spørgsmålet om, hvorvidt der er potentiale geografisk og med hensyn til omkostninger, siger Sadeghi.
Flere fordele ved højhastighedstog på betonsøjler
- Betonsøjlerne er op til 20 meter høje og de 40 meter lange betonelementer mellem søjlerne kan præfabrikeres i fabrikker langs banen = lavere omkostninger.
- Opførelsestiden siges at være næsten halveret = lavere renteomkostninger for projektet, før det kan sættes i drift.
- Mindre behov for jordarbejder og sprængning, da søjlerne kan udjævne ujævnheder på jordoverfalden = lavere omkostninger.
- Mindre behov for jord sammenlignet med traditionel jernbane = lavere omkostninger.
- Lavere vedligeholdelsesomkostninger.
- Ingen barriereeffekt. Mennesker, køretøjer og dyr kan bevæge sig frit under jernbanen mellem søjlerne.
- Sne-sikker løsning – i Japan bruges sprinklersystemer til at recirkulere afisningsvæske til at rydde sne på højhastighedsjernbaner, som således kan bruges selv i en snestorm.
Ulemper ved landbroer
- Beton som byggemateriale har en negativ klimapåvirkning. Virksomheden Cementa/Heidelberg Cement Group arbejder dog med en vision om at kunne levere klimaneutral beton inden 2030.
- Jernbaner på betonsøjler kræver støjreducerende foranstaltninger.
- Teknologien er endnu ikke brugt i Norden.
- Kræver opførelse af nye præfabrikerede fabrikker langs jernbanelinjerne.
Skanska har udviklet teknologi til jernbaner på søjler og informeret medlemmer af trafikudvalget
Efter at have studeret teknologien med præfabrikerede jernbaner på søjler hos det kinesiske firma CRIG, har det svenske byggefirma Skanska gennemført et casestudie af den 59 kilometer lange strækning Lund-Hässleholm. Skanska har tilpasset teknologien til nordiske forhold og kalder den brobanor. I en pressemeddelelse oplyser Skanska, at casestudiet viser, at det ville være muligt at bygge en præfabrikeret højhastighedsjernbane på brobanor mellem Stockholm og Göteborg på tolv år, hvoraf tre år er til planlægningsprocessen og ni år til selve opførelsen. Ifølge DN har flere medlemmer af Riksdagens trafikudvalg modtaget information fra Skanska om casestudiet.
Besparelser med traditionelle sporløsninger resulterer i dårligere tilgængelighed
I de svenske januar-partiernes overenskomst hedder det i punkt 28, at de er enige om at bygge en højhastighedsjernbane i Sverige, men projektet er blevet kritiseret for de høje omkostninger. Den 25. juni 2020 gav infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) derfor Trafikverket som opgave at producere “opdaterede og supplerende data” ved at reducere omkostningerne ved at bygge en højhastighedsjernbane. Ifølge DN vil fire alternative forslag blive forelagt regeringen samt information om muligheden for at bygge landbroer. Dilemmaet med de fire alternativer med traditionel jernbaneteknologi er, at omkostningsbesparelserne skabes gennem foranstaltninger, der reducerer tilgængelighed og reducerer tidsbesparelser. Det handler dels om forslag om at bygge til en lavere hastighed (300 km/ t i stedet for 320 km /t), og dels gennem forskellige alternative strækninger, hvor man forsøger at spare på f.eks. dyre centralstationsplaceringer og i tre af alternativerne fjerne en station under Landvetters lufthavn uden for Göteborg. Landbroer derimod giver besparelser gennem en anden produktionsteknologi.
SJ positiv overfor landbroer
For det svenske jernbaneselskabet SJ ville teknologien med landbroer give to fordele sammenlignet med de andre fire alternativer, fortæller virksomhedens højhastighedschef, Pär Helgesson, til DN. På den ene side ville teknologien muliggøre hastigheder på 360 km/t, hvilket skaber plads til fem i stedet for fire afgange i timen, og på den anden side ville højhastighedsbanen være klar til drift allerede i 2030, hvilket giver en bedre socioøkonomisk beregning. Rejsetiden Stockholm-København ville således falde fra 5,05 timer i dag til 3,05 timer, mens afstanden Stockholm-Malmø ville falde fra 4,2 til 2,3 timer. (News Øresund)
-
Infrastruktur12 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Øresund12 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år
-
Forskning12 måneder ago
Nordisk rapport: Ingen klar sammenhæng mellem valutapolitik og vækstudsving
-
Miljø12 måneder ago
Naturvårdsverket, den svenske forvaltningsmyndighed inden for miljøområdet: Sverige vil ikke nå hverken nationale klimamål eller EU-mål med de nuværende politiske beslutninger
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad