Følg os på

Erhverv

Kockums mister vedligehold af ubåde

Publiseret

 

Ubåt-Gotland-och-Södermanla

Det svenske forsvars ubåde har ikke kunnet få årseftersyn på Kockums-værftet i Malmö på grund af en konflikt mellem den tyske industrikoncern Thyssen Krupp og det svenske forsvars materieltjeneste. Foto: Kockums AB

Det svenske søværn aflyser vedligeholdelse af ubåde og korvetter på Kockumsværftet i Malmö. Det skyldes usikkerhed om værftets fremtidige ejere, siger søværnet.

Sveriges fire ubåde og fem Visbykorvetter har siden foråret ikke kunne få årligt vedligehold på skibsværftet Kockums i Malmö. Det fremgår af en intern mail fra det svenske forsvars Materieltjeneste som Ny Teknik har fået adgang til.

Kockums-værftet i Malmö ejes i dag af den tyske industrikoncern Thyssen Krupp og producerer ubåde og overfladekrigsskibe under navnet Thyssen Krupp Marine Systems. Ifølge oplysninger i svenske medier har Thyssen Krupp forhindret Kockums i at eksportere ubåde til Singapore for i stedet at prioritere virksomhedens andet værft, tysk HDW. Det skaber problemer for det svenske søværn, der vil beholde kompetencen med at bygge ubåde i Sverige. Konflikten skærpedes i foråret, da materieltjenesten bad SAAB undersøge en ny undervandsstrategi. Kort tid efter begyndte SAAB at rekruttere nøglepersoner fra Kockums, og senere meddelte den svenske forsvarskoncern, at den forhandler om at frikøbe Kockums fra de tyske ejere. Konflikten fik stor opmærksomhed i medierne, da materieltjenesten sendte bevæbnet personale for at hente udviklingsmateriale til den lydløse motorteknik Stirling, der findes i ubådene fra Kockums, men ejes af den svenske stat.

“Årsagen til at man indstiller vedligehold er så vidt jeg ved, at fremtiden er uklar for hvad der sker med Kockums. Om Saab eller nogen anden tager over… eller hvad der sker med selskabet. Vi venter på, at få besked så snart som muligt,” siger Thomas Brehmer, stedfortrædende chef på materieltjenestens maritime driftsstyring til Ny Teknik.

Mens de svenske og tyske industrikoncerner forhandler om et salg, er ubåde og skibe afskåret fra det meste vedligeholdelsesarbejde. Konsekvenserne kan ifølge Ny Teknik blive, at fartøjerne ikke kan gå i drift.

”I værste fald kan resultatet blive, at fartøjerne ikke kan forlade kajen,” siger Thomas Brehmer. (News Øresund)

Læs mere: Svensk-tysk ubådskonflikt fremtvinger salg af Kockums

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv5 dage ago

Øresundsbroens 25-års jubilæum i fokus, da svensk CEO-netværk mødtes i København

Da det sydsvenske CEO-netværk Friends of Executive samlede 170 personer i en af de store sale på Hotel D’Angleterre i...

Danmark5 dage ago

Arla Foods fusionerer med tysk mejerikoncern

I denne uge blev det annonceret, at mejerikoncernen Arla Foods slår sig sammen med sin tyske pendant, DMK Group, og...

Danmark5 dage ago

Kongelig tilstedeværelse ved Öresundsbrons 25-års jubilæum

Öresundsbron fejrer 25-års jubilæum, og ligesom ved indvielsen fejres den med kongelig pragt. Den 1. juli modtager det svenske kongepar...

Øresund5 dage ago

Flytning tværs over Øresund er stigende – men kun fra Skåne til Østdanmark

Ifølge nye statistikker fra Region Skåne er antallet af flytninger tværs over Øresund steget i løbet af året. Det skyldes...

Politik6 dage ago

Helsingborg bliver vært for Sveriges første NATO-møde

I maj næste år får Helsingborg besøg af NATO-landenes udenrigsministre til et uformelt udenrigsministermøde. – Det er med stolthed, at...

Politik2 uger ago

Svensk politik: En minister og to partiledere i Liberalerna fratræder deres poster

Mandag meddelte tre tunge navne inden for Liberalerna, at de trækker sig fra deres poster. Først trådte ligestillingsminister Paulina Brandberg...

Sverige2 uger ago

Den svenske inflation faldt i marts

Inflationen faldt fra februar til marts; det viser foreløbige tal fra SCB, den svenske statistikmyndighed. På årsbasis faldt forbrugerprisindekset målt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.