Følg os på

Infrastruktur

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Publiseret

 

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på Trafikverkets forslag om, at Danmark og Sverige fortsætter med en fælles undersøgelse af nye forbindelser over Øresund. Men set fra Københavns perspektiv ser hun ikke Landskronas forslag om at bygge tunneller til vej og jernbane mellem Landskrona og København som en realistisk løsning. Foto: News Øresund

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun håber, den danske regering vil hilse forslaget om en fælles dansk-svensk undersøgelse af de fremtidige relationer velkommen. Samtidig afviser hun Landskronas forslag om at bygge tunneller til vej og jernbane mellem Landskrona og København: “Jeg kan ikke se, at projektet kan realiseres i en københavnsk kontekst.” Københavns Kommune samarbejder med Malmø Kommune om planer om at bygge en Øresundsmetro mellem byerne.

Hvad er Deres reaktion på konklusionerne i Trafikverkets rapport samt bemærkningen om, at ingen af de tre forslag, der findes, løser alle udfordringer på en effektiv måde?
– Jeg er glad for, at den svenske regering har igangsat denne analyse, da den skaber et nødvendigt grundlag for det videre arbejde med forbindelser over Øresund.
– Greater Copenhagen er med 4 millioner indbyggere er et økonomisk kraftcenter, der besidder et stort potentiale, når vores borgere skal finde arbejde og vores virksomheder arbejdskraft. På både dansk og svensk side har vi derfor haft stor gavn af Øresundsbron, som har været en af forudsætningerne for en mere integreret Øresundsregion. Jeg er enig i konklusionen på analysen om, at Øresundsregionen har et stort potentiale, som ikke bliver realiseret.

Hvordan ser De på Trafikverkets anbefaling til den svenske regering om at arbejde hen imod at få nedsat en dansk-svensk undersøgelse, der skal granske de forskellige alternativer til en kommende anden fast Øresundsforbindelse?
– Jeg bakker fuldt op om anbefalingen om, at man bør fortsætte med et mere uddybet samarbejde mellem den danske og svenske regering om udredning af behov og muligheder for nye forbindelser over Øresund. Jeg håber, at den danske regering vil tage positivt imod forslaget.
– Som overborgmester i København må jeg dog også sige, at der for mig at se ikke bør bruges flere kræfter på forslaget om en Europaspor-forbindelse mellem Landskrona og København. Vejdelen af Europasporet forslås koblet direkte på Østlig Ringvej, som i forvejen forventes at have høj kapacitetsudnyttelse. Og Østlig Ringvej er i øvrigt allerede langt i planlægningen, hvor Sund & Bælt netop nu er i gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en allerede fastlagt linjeføring.
– Projektet indebærer tilmed en ny jernbanestation etableret under jorden i tilknytning til Københavns Hovedbanegård. Her viser rapporten, at forslaget om et Europaspor på flere måder kan kollidere med eksisterende infrastruktur, ligesom det vil kræve store arbejdspladsområder, som det i rapporten vurderes usikkert om er muligt at gennemføre.
– Jeg mener ikke, at Europasporet skal indgå i det videre arbejde med forbindelser over Øresund. Jeg kan ikke se, at projektet kan realiseres i en københavnsk kontekst.

Hvordan ser De tidsperspektivet og konklusionen om, at der kapacitetsmæssigt ikke er behov for flere forbindelser over Øresund før efter 2050?
– Som overborgmester i København kan jeg kun glæde mig over, at der er kapacitet nok til mange år endnu, og at vi ikke står med en akut udfordring, der skal løses. Rapporten viser, at der er behov for yderligere investeringer i jernbaneinfrastruktur, navnlig på den svenske side, for at udnytte broens kapacitet fuldt ud.
– Samtidig noterer jeg mig, at Trafikverkets rapport fokuserer på kapaciteten til transporter over Øresund. Der kan være andre behov i forhold til Øresundsintegration. Det kan for eksempel være i forhold til, hvordan flere forbindelser over Øresund vil bidrage til en bedre integration af et fælles arbejdsmarked på tværs af Øresund. Så vidt jeg ved, svarer rapporten ikke på potentialet i dette.

Hvordan påvirker Trafikverkets rapport dit og Malmø Kommunes arbejde med planlægningen af en Øresundsmetro?
– Vi har længe haft et godt samarbejde med Malmø, og det vil vi fortsætte med. Så længe vi kan se potentialer i at integrere vores arbejdsmarkeder yderligere, mener jeg, at vi bør afsøge mulighederne for at kunne styrke samarbejdet mellem vores byer for en mere sammenhængende Øresundsregion.”

(News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige2 dage ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund3 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige3 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur5 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark4 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund4 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark3 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.