Følg os på

Infrastruktur

Konference om grænseoverskridende infrastrukturprojekter: stor forskel i forhold til nationale projekter

Publiseret

 

Peter Danielsson (M), borgmester i Helsingborg, åbnede konferencen om grænseoverskridende infrastrukturprojekter. Foto: News Øresund

Praktiske forskelle, såsom forskellige måder at beregne risici og omkostninger på, men også sproglige og kulturelle forskelle, er tydelige i infrastrukturprojekter, der planlægges på tværs af landegrænser. Det blev kom frem på en konference, der blev afholdt om emnet under H22 City Expo i Helsingborg.

I mandags, samtidig med at den svenske regering præsenterede sin næste infrastrukturplan for årene 2022-2033, blev der afholdt en konference om temaet “Infrastruktur over landegrænser” på H22 City Expo i Helsingborg. Peter Danielsson (M), Helsingborgs borgmester, begyndte med at kigge ud af vinduet i konferencerummet på Clarion Hotel Sea U med udsigt over sundet og talte om forhåbningerne om en fremtidig fast forbindelse til Helsingør.

Udsigten fra Clarion Hotel Sea U mod Helsingør. Foto: News Øresund

– Danmark ligger 3.500 meter herfra. Det er muligt at svømme over, hvis man er en god svømmer. Der er blevet foretaget en undersøgelse af en fast forbindelse mellem byerne, som blev afsluttet sidste år, og nu ligger spørgsmålet på bordet hos staterne, sagde han.

Svenskerne opfattes som mere formelle i det nuværende svensk-norske udredningssamarbejde

Den svensk-danske statslige undersøgelse af en HH-forbindelse, som Peter Danielsson henviste til, blev gennemført i samarbejde mellem danske og svenske myndigheder og blev fremlagt i begyndelsen af 2021. Norske og svenske myndigheder samarbejder om en igangværende undersøgelse af togforbindelsen Oslo-Stockholm. Bente Bukholm, projektleder i det norske Jernbanedirektoratet, fortalte om sine erfaringer fra dette arbejde.

– Der er en stor forskel i forhold til at lede et projekt, der kun er norsk. Vi har tre bestyrelser, en fra hvert land og en bilateral. Der er også forskelle, f.eks. at omkostningsberegninger foretages fundamentalt forskelligt i de to lande, sagde hun og fortsatte:

– Så er der også sprogforskelle, men det har vi løst ved at lade alle skrive på det sprog, de er bedst til. De kulturelle forskelle har været større end forventet, svensk er mere formelt, og nordmænd vil ikke holde et møde kl. 17.00 om fredagen, medmindre det er noget meget vigtigt.

Jernbanedirektoratet har ledet projektet, men har samarbejdet med Trafikverket under hele processen. Den endelige rapport om projektet skal foreligge i oktober. Den svenske infrastrukturplan, der blev fremlagt i mandags, omfatter også en undersøgelse af jernbanen Oslo-Stockholm.

Vi vil gerne vide, hvad det svenske infrastrukturministerium ønsker, om det kan ske sammen med vores levering i oktober, eller om det er noget andet. Det bliver interessante at se, sagde Bente Bukholm.

Brenner-tunnelen og Fehmarn Bælt-tunnelen – to igangværende grænseoverskridende byggeprojekter

Konferencen gav yderligere eksempler på, hvordan grænseoverskridende infrastrukturprojekter er blevet organiseret, herunder opførelsen af Brenner-tunnelen mellem Østrig og Italien og Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland. Selskabet bag Brennertunnelen, BBT-SE, har to adm. direktører – en fra Østrig og en fra Italien – og har bemærket forskelle, f.eks. i beregningen af risiko og valutatab, som foretages forskelligt i de to lande. Femern A/S, et dansk statsejet selskab, står for opførelsen af Femern Bælt-tunnelen, men projektet er underlagt begge landes lovgivning og til en vis grad også internationale love.

Konferencen fandt sted i forbindelse med H22 City Expo, som løber indtil den 3. juli.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur22 timer ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed1 dag ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik1 dag ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur1 dag ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv2 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed2 dage ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund2 dage ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.