Følg os på

Turisme/kultur

Lund vil tiltrække flere danske besøgende gennem mediekampagner – lavt kendskab til byen, viser ny undersøgelse på Sjælland

Publiseret

 

Per Welinder, administrerende direktør for Visit Lund, ønsker, at flere danskere skal lære Lund at kende. Foto: Visit Lund - Joel Skog

Antallet af danske gæsteovernatninger i Lund var højere i sommer end i sommermånederne i 2019, før pandemien. Men en ny undersøgelse baseret på 300 online-interviews på Sjælland viser, at kendskabet til Lund er relativt lavt på den anden side af sundet. Visit Lund og byens handelsstandsforening satser i foråret på reklamekampagner i de danske medier for at tiltrække flere besøgende.

I sommermånederne juni-august 2019 var antallet af danske gæstenætter i Lund ca. 5.300, mens det i den tilsvarende periode i år var ca. 9.400. Det betyder, at de danske gæster vendte tilbage til Lund med stor styrke i løbet af sommeren efter nedgangen under pandemien. Tallene for året som helhed vil dog næppe blive lige så høje, mener Per Welinder, administrerende direktør i Visit Lund.
– 2019 set som et helt år vil være svært at slå, men sommermånederne i år var højere end dengang. Dette kan have at gøre med en vis forsinkelse af pandemien. Folk skyndte sig ikke ud og rejse i foråret, og restriktionerne blev kun lempet lidt ind i foråret, siger han til News Øresund.

Lund er populær blandt danskerne, siger Per Welinder.
– Lund er den skånske by, hvis vores fakta er korrekte, der har flest danske og tyske besøgende pr. indbygger. Lund blev tidligere kaldt Metropolis Dania – Danmarks moderby. Det mest interessante er måske, at biskop Sunesen, som ifølge den danske legende modtog Dannebrogen fra Gud, er begravet i Lunds domkirke. Lund er en middelalderby med rester af den danske historie, og danskerne føler nok en vis tilknytning til byen.

Visit Lund deltager bl.a. i en historisk messe i København i marts for at promovere byen. Men en ny undersøgelse foretaget af Transvector og professor Johan Anselmsson med 300 webinterviews blandt sjællandske borgere viser, at kendskabet til Lund er relativt lavt. 12 % mener, at de kender Lund ret godt eller meget godt. Dette har fået organisationen til at skride til handling.
– På baggrund af undersøgelsen har vi besluttet at gennemføre løbende kampagner sammen med handelsstandsforeningen. Der kan være kampagner i Øresundsbroens Brobizz-magasin, men også i Politiken. Vi vil have reklamer fra jul til sommeren næste år,” siger Per Welinder og fortsætter:
– Vi ved, at vi går hårde tider i møde med mindre købekraft, højere inflation og øgede energiomkostninger. Men folk har stadig brug for at bevæge sig. At fremhæve Lund i Danmark over for danskere, der har valutaen med sig, er et passende valg. Det er en klar satsning på baggrund af den undersøgelse, der er blevet præsenteret, og vi håber, at den kommer Lunds turistindustri til gode.

Arkitektur og muligheden for skønne gåture er to ting, ud over historien, der vil blive fremhævet i de danske kampagner.
– Lund er et rejsemål, der er forbundet med slentreture, universitetet og domkirken. Blandt børnefamilier er Lund et sandsynligt rejsemål. 71 % af de børnefamilier, der har svaret på undersøgelsen, kunne godt tænke sig at besøge Lund, siger Per Welinder.
(News Øresund)

Gæsteovernatninger i Lund, besøgende fra Danmark
Sommermånederne juni-august

2019: 5.289
2020: 1.379
2021: 4.143
2022: 9.349

Kilde: Tillväxtverket

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige11 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 dag ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 dag ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur3 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark3 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.