Følg os på

Turisme/kultur

Med humoren som redskab ønsker Skånetrafiken at gøre sig bedre kendt blandt danske rejsende

Publiseret

 

Med kampagnen "Sverige er bare en togtur væk" ønsker Skånetrafiken at få danske rejsende til at stifte bekendtskab med Skånetrafikkens rejseapp. Billede: skærmbillede fra youtube

Skånetrafiken og Lund kommune har begge tænkt sig at begynde at markedsføre sig mere målrettet mod den danske side af Øresund. Siden Skånetrafiken overtog ansvaret for Øresundstogene over sundet den 11. december, har de ønsket at række ud til danskerne og gøre Skånetrafiken-appen kendt også i Danmark. Skånetrafikens reklamefilm med et humoristisk twist er blevet lanceret; den kan ses på tv-kanaler og i København frem til nytår.

Med køreplansskiftet den 11. december overtog Skånetrafiken ansvaret for Øresundstogene mellem Sverige og Danmark, helt frem til endestationen Østerport/Nivå. Med ændringen har Skånetrafiken lanceret en hjemmeside på dansk og uddannet sit kundeservicepersonale i det danske sprog til at kunne modtage spørgsmål fra rejsende og hjælpe med for eksempel erstatningssager. Det gav også mulighed for at begynde at markedsføre mere målrettet mod nabolandet, siger Hanna Ivarsson, kommunikations- og marketingchef hos Skånetrafiken.

– Da vi overtog togtrafikken til København fik vi også mulighed for at markedsføre os over for danskerne. Det er imidlertid ikke kun rejser, vi vil sælge; de skal også bruge vores app. Skånetrafiken er et ret ukendt begreb som brand, man kører jo med Øresundstoget, men Skånetrafikens app er vores, så man skal også have Skånetrafiken ind på lystavlen, siger hun.

Der er lanceret en reklame, der vil blive vist på TV2, Discovery og Viaplay frem til nytår, men også på sociale medier og bag på busser i Københavnsområdet. I filmen ses en dansker, der i hemmelighed holder meget af Sverige, men som helst ikke vil indrømme det, og som også kan lide at besøge Sverige. Skånetrafiken er begyndt at bruge humor som et ekstra greb.

– Man får lov til at prøve forskellige ting. Det er et nyt marked for os. Men vi tænkte, at dette nok er en god måde at skille sig ud på. At komme ud i det pulserende liv, siger Hanna Ivarsson.

Har du modtaget nogen feedback endnu?
– Mine danske venner synes, den er fantastisk.

Når kampagnen er afsluttet, vil Skånetrafikens marketingafdeling foretage en dybere analyse af kampagnen, og hvordan de er lykkedes med at nå ud. I løbet af foråret er der også planlagt et arrangement, der skal lære danskerne at købe billetter i appen, og der vil være forskellige arrangementer i for eksempel skoleferier og om sommeren, fortæller Hanna Ivarsson.

Lund Kommune har gennem Visit Lund og Handelsstandsforeningen også planlagt at gennemføre reklamekampagner i Danmark i løbet af foråret for at øge kendskabet til byen på den anden side af sundet. Det sker, efter at en rundspørge blandt 300 borgere på Sjælland har vist, at kendskabet til Lund er relativt lavt.

Er det en tendens, at svenske kommuner, virksomheder og organisationer nu målretter mere markedsføring mod Danmark?
Hanna Ivarsson mener, at det er en god mulighed for at udvide sit marked uden for Skåne, både på grund af den nuværende økonomiske situation, og fordi valutaforskellen gør det billigt for danskere at besøge Skåne.
– For få år siden var det sværere at få danskere over til Sverige, og det var i stedet svenskerne, der krydsede sundet, men på grund af den svenske krones lavere værdi har det nu ændret sig. På turistsiden er der en stigning i danskere, der kommer til Sverige, siger hun.

(New Øresund – Erik Ottosson)

Læs mere: Lund vil tiltrække flere danske besøgende gennem mediekampagner – lavt kendskab til byen, viser ny undersøgelse på Sjælland

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark58 minutter ago

Europas eneste beredskabsministre drøftede dansk-svensk beredskab

ALLINGE. Torsten Schack Pedersen (Venstre) er Danmarks første minister for samfundssikkerhed og beredskab. Det er det samme ansvarsområde, som Sveriges...

Danmark22 timer ago

40.000 løbere indtager Øresundsbron – sådan påvirkes trafikken

Når 40.000 løbere på søndag starter på ruten fra Øresundsparken i Tårnby til Sibbars-området i Malmø, forventes der at blive...

Okategoriserade2 dage ago

Den svenske regering vil leje fængselspladser i Estland

Sverige vil leje op til 600 fængselspladser i Estland for at lette byrden for det svenske fængselsvæsen. For at aftalen...

Danmark1 uge ago

Den svenske regering forbereder dansk-svensk undersøgelse af ny fast forbindelse over Øresund

Den svenske regering har givet en undersøger til opgave at klarlægge, hvordan en bilateral udredning om en ny forbindelse over...

Danmark1 uge ago

København undersøger otte mulige nye metrolinjer, heriblandt en Øresundsmetro til Malmø

Efter en screening foretaget af Metroselskabet har et politisk flertal i København besluttet, at otte mulige nye metrolinjer skal undersøges...

Infrastruktur1 uge ago

Ny rapport: sådan skal Arlanda Lufthavns konkurrenceevne styrkes

Mens Kastrup Lufthavn vinder terræn i Norden, ser det anderledes ud for Stockholms lufthavn Arlanda, som har tabt passagerer de...

Sverige1 uge ago

Færre børn betyder, at Malmø sænker befolkningsprognosen

For nogle år siden talte man om den kommende halvmillionby Malmø. Nu konstaterer Sydsvenskan, at ”Malmøs babymangel fortsætter – langt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.