Infrastruktur
Michael Svane kritisk til manglende interesse for skandinavisk plan


Dansk Industris branchedirektør Michael Svane og Per Bondemark, formand for Näringslivets Transportråd Sverige sendte sammen med en norsk kollega et ønske til transportministrene i Danmark, Sverige og Norge om en fælles skandinavisk transportplan. Det tog fem måneder inden ministrene svarede – og det blev et nej. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Det varede fem måneder inden transportministrene i Danmark, Sverige og Norge tog sig tid til at svare på et ønske fra Dansk Industri om en fælles dansk transportplan. Deres svar var nej, den er ikke nødvendig.
Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri, er kritisk til transportministrenes manglende interesse af et samarbejde over landegrænserne.
Sammen med svenske Näringslivets Transportråd og det norske NHO Transport & Logistik sendte Dansk Industri d. 6. november i fjor et brev til de skandinaviske transportministre, hvor de foreslår, at de tre lande skaber en fælles transportplan.
”Efter fem måneder fik vi et fælles svar fra transportministrene, hvor de skriver, at der ikke er behov for en skandinavisk transportplan, da det grænseoverskridende perspektiv allerede er med i de nationale planer, siger Michael Svane.
”Jeg har set på de nationale planer, og det grænseoverskridende perspektiv forsvinder der. Men hvis industriens produkter skal komme ud på verdensmarkedet, er det nødvendigt med en fungerende infrastruktur. Vidste I, at 20 procent af den svenske eksport passerer via Danmark?
Michael Svane fortalte om brevet og ministrenes manglende interesse ved onsdagens afsluttende konference for projektet the Scandinavian 8 million city, som har fremført planerne om en højhastighedsjernbane mellem Oslo og København. Ved konferencen fik han opbakning til sine synspunkter af bl.a. Region Skånes forkvinde Pia Kinhult (Moderaterne), som med skuffelse konstaterede, at den nye svenske transportplan, der blev præsenteret tidligere på ugen manglede næsten ethvert indslag af grænseoverskridende udsyn.
”Det perspektiv var med i den tidligere transportplan”, siger Pia Kinhult. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø