Infrastruktur
Michael Svane om nye faste forbindelser: “Jeg ser umiddelbart behovet for en Øresundsmetro”

Efter mange år som talsperson i transportspørgsmål, og siden 2005 som branchedirektør for DI Transport, går Michael Svane nu på pension. Han ser Øresundsbrons betydning som uvurderlig for at udvikle regionen, men at regionen er blevet svækket i perioder med grænsekontrol og indrejserestriktioner. De nationale infrastrukturplaner skal forbindes bedre på tværs af landegrænserne, mener han, og når det gælder behovet for yderligere faste forbindelser på tværs af Øresund, ser han en Øresundsmetro som det første valg.
Hvordan ser du på infrastrukturen i regionen lige nu og i forhold til da du tiltrådte posten som direktør?
– Øresundsbron er en af de markante infrastrukturforbindelser, som vi har fået på plads i min tid. Den har haft en uvurderlig betydning for at styrke og udvikle Øresundsregionen. Den har givet kød og blod til, at vi har en Øresundsregion, som vi på mange områder kan være stolte af. Værdien af en sammenhængende infrastruktur som binder os sammen – kulturelt, økonomisk og arbejdskraftmæssigt m.m. er helt afgørende. Med Øresundsbron har vi i fælleskab skabt en forbindelse, der er åben 24/7/365. Desværre har grænsekontrol og indrejserestriktioner fra både dansk og svensk side svækket Øresundsregionen og ikke mindst tanken om et sammenhængende arbejdsmarked. Det har kostet på den gensidige tillid især når to lande, der er så tætte som Danmark og Sverige vender ryggen til hinanden. Der udestår et stort arbejde med at genoprette tilliden.
Hvordan ser du behovet for nye faste forbindelser over Øresund?
– På sigt har vi behov for at styrke robustheden i den tværgående mobilitet. Her er der behov for faste forbindelser, hvor jeg umiddelbart ser behovet for en Øresundsmetro. En HH-forbindelse skal man nok kæmpe endnu hårdere for end tilfældet er i dag.
Hvordan ser du på Øresundspendlernes situation lige nu, hvor der er sket flere ændringer i infrastrukturen i København, herunder at Øresundstogene ikke længere kører videre fra København, og at der er planlagt vendespor på stationen i Københavns Lufthavn?
– Det er en svækkelse, når den trafikale betjening henover Øresund svækkes. Det har negativ betydning for virksomheder, pendlere og også turister, såfremt vi fortsat arbejder med at reducere de direkte og tværgående forbindelser på tog. Det er helt afgørende for hele Øresundsregionen, at vi sammen styrker og fastholder Københavns Lufthavn som et nordeuropæisk knudepunkt for internationale flyruter. Den internationale tilgængelighed skal styrkes og ikke svækkes. Det er vitalt, at de nationale infrastrukturplaner og aftaler tænkes sammen og har et fokus på den grænseoverskridende mobiltet.
– Jeg håber, at vi kan få en stærk vision på plads igen med afsæt i Øresundsbron, som aldrig lukker!
(News Øresund)
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Forskning12 måneder ago
Lund-professor ny rektor for Malmö Universitet
-
Ejendomme12 måneder ago
Svenske Catena ønsker at vokse mere i Danmark og rekrutterer en dansk regionschef