Infrastruktur
Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB

DSB har fået til opgave at undersøge muligheden for at ombygge Kystbanen mellem København og Helsingør til førerløs såkaldt metrodrift med S-tog. Hvis dette bliver en realitet, er der ifølge det statslige jernbaneselskab mulighed for at forlænge togsystemet videre under Øresund til Helsingborg. Tidsberegninger for at køre S-tog videre til Helsingborg viser, at rejsetiden Helsingborg-København er kortere end med de nuværende regionaltog.
DSB ser trafikale fordele ved at ombygge Kystbanen fra en almindelig jernbane til det danske pendeltogssystem, S-tog. Disse omfatter en kortere rute, billigere forbindelser og potentielt en lidt mindre tunnelprofil under Øresund end en regionaltogsforbindelse. Det fortæller Joachim Bak, chefkonsulent hos DSB. Som følge af den danske infrastrukturplan frem til 2030, vedtaget af Folketinget sidste sommer, undersøger DSB muligheden for at ombygge jernbanen på Kystbanen mellem København og Helsingør til en S-togslinje til såkaldt metrotrafik, dvs. med førerløse pendeltog.
– Hvis man på et senere tidspunkt beslutter sig for at ombygge Kystbanen til S-tog for at give Kystbanen en bedre betjening, så vil det fra vores synspunkt give god mening at se på muligheden for eventuelt at forlænge Kystbanen til Helsingborg, siger Joachim Bak i en kommentar til News Øresund.
DSB har foretaget beregninger af rejsetiderne for pendlertog til Helsingborg og sammenlignet dem med den køreplan, der lå til grund for undersøgelsen om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som blev udarbejdet af Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Trafikstyrelsen tidligere på året.
– Disse køretidsberegninger viser, at det sandsynligvis er muligt at opnå kortere rejsetider mellem Helsingborg og København med S-tog end med regionaltog baseret på den nuværende infrastruktur på Kystbanen, som kun tillader 120 km/t. Dette skyldes primært, at S-togene har meget kortere holdetider end regionaltogene. Desuden er det vores vurdering, at førerløs drift i et lukket S-banesystem, der ikke påvirkes af forsinkelser på fjern- og godstog, kan opnå både højere frekvens, højere punktlighed og sandsynligvis lavere produktionsomkostninger end med en regionaltogdriftsbetjening. Netop disse forhold analyseres nu specifikt for Kystbanen, men ikke for en eventuel udvidelse til Helsingborg, siger Joachim Bak og fortsætter:
– Vi hos DSB stiller gerne op til dialog om vores Trafikvision. Vi bidrager også gerne til en eventuel undersøgelse af S-tog til Helsingborg, men vi vil ikke selv tage initiativ til en sådan analyse.
Hvis Kystbanen ombygges til at køre med S-tog, vil det gøre en ende på muligheden for at bygge en jernbanetunnel for almindelige traditionelle passagertog mellem Helsingborg og Helsingør, da S-tog og almindelige tog ikke kan køre på samme spor.
– Hvis der er interesse i Danmark for at forlænge S-togsnettet til Kystbanen, skal det selvfølgelig undersøges, men det er svært at se, at en S-togsløsning mellem Helsingør og Helsingborg skulle være optimal, og hvilken gevinst det vil give Sverige og et integreret arbejdsmarked, siger Peter Danielsson (M), borgmester Helsingborg, i en kommentar til News Øresund og fortsætter:
– Jeg tror ikke, at løsningen er realistisk. Moderne regionaltog (som Pågatåg) kan vise sig at være en mere effektiv løsning til at opnå bedre pendlingsmuligheder med god komfort langs Kystbanen.
Sidste weekend afgik det sidste direkte tog fra Sverige via Øresundsbroen og København til Helsingør. Alle Øresundstog fra Sverige har nu en dansk endestation på Østerport eller i Nivå.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad
-
Forskning12 måneder ago
Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed
-
Erhverv12 måneder ago
Mange virksomheder, men svært at tiltrække kapital til Skånes farmaceutiske klynge
-
Sverige11 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Infrastruktur12 måneder ago
Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”
-
Forskning12 måneder ago
Danske fonde vil synliggøre Danmarks stærke position inden for forskning og tiltrække udenlandske forskere til landet