Infrastruktur
Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i en pressemeddelelse, hvor en ny analyse fra konsulentfirmaet WSP præsenteres. Analysen viser, at anlægget af Øresundsmetroen vil koste omkring 60 milliarder svenske kroner. Men når man ser bort fra billetindtægter og driftsomkostninger, resterer der kun mellem 16 og 22 mia. svenske kroner i løbet af metroens levetid på 40-50 år. Ifølge analysen er den samfundsøkonomiske gevinst højere end de 22 milliarder kroner.
– Et projekt som Øresundsmetroen kan realiseres med alternativ finansiering, billetindtægter samt en velkendt organisationsmodel fra både Stockholm og København. Forsigtigt beregnet vil de faktiske anlægsomkostninger så være 22 milliarder kroner. Og de penge vil komme retur til samfundet med renter, siger Leif Gjesing Hansen, projektleder for Øresundsmetroen i Malmø Stad.
Ifølge analysen er der flere forskellige alternative muligheder for at finansiere en Øresundsmetro. EU-støtten anslås at beløbe sig til mellem 20 og 40 pct. af omkostningerne. Private investorer og fremtidigt overskud fra Øresundsbroen udgør andre finansieringsmuligheder.
I analysen har WSP beregnet de bredere økonomiske effekter af byggeriet af en Øresundsmetro, Wider Economic Benefits (WEB). Den lægger også vægt på for eksempel den øgede adgang til det tværregionale arbejdsmarked og Københavns internationale lufthavn i Kastrup. Ifølge WEBs beregninger vil det langsigtede afkast for en Øresundsmetro være 1,23 kroner per investeret krone.
(News Øresund)
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad
-
Forskning12 måneder ago
Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed
-
Erhverv12 måneder ago
Mange virksomheder, men svært at tiltrække kapital til Skånes farmaceutiske klynge
-
Sverige11 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Infrastruktur12 måneder ago
Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”
-
Forskning12 måneder ago
Danske fonde vil synliggøre Danmarks stærke position inden for forskning og tiltrække udenlandske forskere til landet