Følg os på

Arbejdsmarked

Ny analyse – Uden grænsehindringer ville antallet af Øresundspendlere stige til 68.000

Publiseret

 

Øresundstog webb

I den ideelle situation, hvor alle grænsebarrierer mellem Skåne og Sjælland er afskaffet, ville arbejdspendlingen over Øresund stige med 350 procent til 68.000 daglige pendlere. Det viser en ny analyse, som den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Öresundskomiteen har udarbejdet. Foto: News Øresund

Arbejdspendlingen over Øresund ville stige med mere end 350 procent til 68.000 daglige pendlere, hvis alle barrierer mellem Skåne og Sjælland blev afskaffet. Øresundsbarriererne skaber et årligt produktionsbortfald som svarer til 2 milliarder svenske kroner. Det viser en ny analyse, som den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Öresundskomiteen har lavet.

”Konklusionen er, at vi er meget langt fra at udnytte hele jobpotentialet i Øresundsregionen” skriver Öresundskomiteen i en kommentar til den nye analyse.

Den viser hvordan lønindkomsterne i Øresundsregionen ville stige med 730 millioner svenske kroner og bruttoregionalproduktet, BRP, ville stige med næsten 2 milliarder kroner, hvis alle Øresundsbarrierer blev ophævet.

Ifølge analysen ville arbejdspendlingen fra Skåne til Sjælland stige fra dagens 14.000 til 56.000, hvis alle grænsebarrierer blev løst. Fra Sjælland til Skåne er der et potentiale til at øge antallet af pendlere fra 1.000 til 12.000. Dermed er der sammenlagt en mulighed for at øge antallet af daglige Øresundspendlere fra dagens niveau på cirka 15.000 til i alt 68.000 personer. Da arbejdspendlingen over Øresund var på sit højeste handlede det om cirka 20.000 personer.

Høje rejseomkostninger, juridiske grænsehindringer samt sproglige og kulturelle barrierer hæmmer pendlingen over Øresund. Öresundskomiteen har i sin analyse forsøgt at vurdere, hvordan disse barrierer påvirker pendlingen mellem Skåne og Sjælland og sammenlignet med en situation, hvor barriererne ikke eksisterede. I den ideelle situation vurderes det, at Øresundspendlingen ville kunne stige med mere end 350 procent til 68.000 daglige pendlere.

Hvis pendlingen fra Skåne til Sjælland steg til 56.000 daglige pendlere svarer det til en pendling ud af Skåne på 10 procent. I analysen sammenlignes det med, at næsten 24 procent af den arbejdsdygtige befolkning i Region Sjælland pendler til en arbejdsplads i Region Hovedstaden. I de omkringliggende län i Mälardalen pendler 12 procent af befolkningen til et arbejde i Stockholm.

Omkostningerne for at tage over Øresund er en vigtig faktor, som hæmmer pendlingen over Øresund. I en tidligere analyse har Öresundskomiteen vist, hvordan Øresundspendlingen ville stige med 20 procent, hvis billetpriserne på Øresundstogene blev sat ned med 30 procent, så prisen havner på samme niveau som for pendlertrafikken lokalt på Sjælland og i Skåne.

Analysen konstaterer også, at sprogforskelle påvirker pendlingen. Studier fra Belgien viser, at den tosprogede barriere mellem Vallonien og Flandern reducerer pendlingen med 30-60 procent.

De juridiske grænsehindringer omkring blandt andet skat og socialforsikringer er sværere at sætte en pris på. Men Öresundskomiteen noterer, at antallet af juridiske grænsehindringer er mindsket med 40 procent. Öresundskomiteen samarbejder med Nordisk Ministerråd om grænsehindringer. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige13 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur4 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark3 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund3 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.