Politik
Ny partileder for Feministiskt initiativ i Sverige

I september er der valg til den svenske Riksdag. Det lille parti Feministiskt initiativ holdt valgkongres i Malmø i weekenden, hvor der blev valgt en ny person til en af partiets to lederposter. Ved sidste valg fik de 3,1 procent af stemmerne og i år satser de på at komme over spærregrænsen på 4 procent. I valgkampen vil partiet blandt andet fokusere på et nyt pensionssystem, færre penge til militæret og flere miljøvenlige tiltag.
Udover at løfte kernespørgsmål omkring ligestilling, vil Sveriges lyserøde parti profilere sig som et grønt parti og partiets ene leder, Gudrun Schyman, lovede at tage land og rige rundt med tog i stedet for fly i sin kampagne frem til valget i september.
”Jeg skal køre en fly-fri valgkampagne. Det betyder at jeg får lidt mindre tid til at stå på gader og bytorve, men derimod kan jeg tale med folk på toget. Man kan booke en vogn og have et homeparty i toget” sagde Gudrun Schyman, den ene partileder for Feministiskt initiativ på partiets ekstraordinære landsmøde og valgkongres i Malmø i weekenden.
Partiet har to partiledere, men siden september har 70-årige Gudrun Schyman, som tidligere har været partileder for Vänsterpartiet og som var med til at starte Feministiskt initiativ 2005, haft rollen selv. Den anden af partiets to ledere, Victoria Kawesa, forlod sin post efter kun et halvt år, efter eget udsagn i medierne, på grund af private omstændigheder. Hun har også fået en del omtale i forbindelse med at hun blev anklaget og senere dømt for at have plagieret en anden phd-studerendes materiale i forbindelse med en forelæsning. I løbet af partiets levetid har der været hyppige udskiftninger på partilederpositionerne, men Gudrun Schyman opfattes, uanset om hun titulerer sig partileder eller ej, som partiets absolutte frontfigur. Til at bistå hende valgtes Gita Nabavi på weekendens kongres.
Desuden vedtog kongressen listen med kandidater til riksdagsvalget i september. På listen står 61 personer. 13 af dem er mænd. Blandt kandidaterne er der økonomer, socialrådgivere, pædagoger, jurister samt en narkoselæge, IT-ingeniør, en pensioneret politimester og en rensdyrpasser. Partiets mål er at blive repræsenteret i fem regioner og 50 kommuner samt at komme ind i Riksdagen.
Valgresultatet i 2014 var på 3,1 procent, men siden 2015 er Feministikt initiativ dalet i meningsmålingerne og ligger lige nu langt under spærregrænsen – omkring 2 procent. Partiet har repræsentanter i 13 kommuner i Sverige, blandt andet Lund, Simrishamn og Malmø.
I oktober præsenterede Feministiskt initiativ sit første forslag til statsbudget som blandt andet vil afsætte færre penge til forsvar og militær, afskaffe skattefradrag for håndværker- og rengøringstjenester og rentefradrag på boliglån. Derimod vil de afsætte flere penge miljø, flygtningemodtagelse, sundhedsvæsenet, skolen samt til et nyt pensionssystem. Valgprogrammet tager udgangspunkt i disse emner og om partiet vil blandt andet arbejde for en arbejdsuge på 30 timer, individuel forældreorlov, afgiftsfri kollektiv trafik, en kødskat samt at hæve folkepensionen.
”Vi skal omfordele fra privat og individuelt forbrug til det offentlige fælles forbrug,” konstaterede Gudrun Schyman i sin tale på valgkongressen.
(News Øresund – Thea Wiborg)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur12 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø